Cirkusrevyen lever stadig

Fra det tåbeligste til det helt geniale i årets Cirkusrevy
30. maj 2009

Hvis den politiske satire har vanskelige vilkår på tv, så trives den stadig i bedste velgående i revyerne.

Årets Cirkusrevy er ingen undtagelse. Revyen er stedet, hvor tidens emner såsom lån og parforhold, ældrepleje, bandeopgør,erhvervslederes bonusordninger, Stein Bagger og den evigt tilbagevendende finanskrise køres gennem en dygtig tekstmølle og forvandles til en serie korte sketches indrammet af flotte og farverige dansenumre ved balletten. Tilsæt dertil et utal sjofle vittigheder af yderst tvivlsom kvalitet og et par satiriske politikerportrætter af eks-statsminister Anders Fogh Rasmussen, der er på vej til Bruxelles og allerede har glemt alt om andedammen derhjemme, samt af den nye statsminister Lars Løkke Rasmussen, lille Lars fra Græsted, med en fadøl på talerstolen i statsministeriet - og så har man formlen for årets Cirkusrevy. Det er godt spillet, men også meget jovialt og ikke særlig skarpt.

Sådan er det med Cirkusrevyen. Alt er ufattelig professionelt. Fremragendeskuespillere hele vejen rundt. Stærke enkeltpræstationer og en smidig elegant koreografi. Man er i godt selskab sådan en aften i teltet på Dyrehavsbakken.

Alligevel er man ikke helt fornøjet. En grund er, at dårlige, sjofle vittigheder fylder for meget. Det er, som om tekstforfatterne har skullet leve op til en bestemt kvote sjofelheder og derfor er kommet til at tage for mange med i stedet for at dosere dem mere stramt. Man sidder og får en fornemmelse af, at tiden er løbet fra sjofle vittigheder, og det kan næppe være sandt.

Kvalitetsspring

En anden grund til misfornøjelsen er, at der er så store kvalitetsspring mellem de enkelte indslag i revyen. Til den tåbelige side har vi eksempelvis en sketch, hvor Ulf Pilgaard er gejl skrædder og Lisbet Dahl uskyldig kunde. Han tegner med kridt streger til de lommer, han forestiller sig skal være, hvor hendes bryster er. Hun vil ikke have lommer der, hvor-efter han blot med sine hænder visker kridtstregerne ud og dermed overgramser hende. Den scene er pinligt ringe og burde være fjernet fra programmet.

Til den geniale side har vi eksempelvis Ulf Pilgaard som politidirektør Hanne Bech Hansen i en fuldstændig forrygende volapyk-sketch med afsæt i hendes perle-udtalelser. Det er et af de sjoveste og skarpesterevy-indslag, jeg har set. Den sketch alene var faktisk hele aftenen værd og grunden til, at man trods gevaldige smuttere må anbefale Cirkus-revyen anno 2009.

Cirkusrevyen 2009. Premiere torsdag aften. Instruktør: Lisbet Dahl, scenograf: Nina Schiøttz, kapelmester: James Price, koreograf: Zitta de Fries. Skuespillere: Ulf Pilgaard, Lisbet Dahl, Henrik Lykkegaard, Ditte Hansen, Andreas Bo Pedersen