I den gode histories tjeneste

Blandt de nye tegneserier skiller danske Thomas Thorhauges 'Kom hjem' sig ud. Den er helt uden for konkurrence det mest ambitiøse og vellykkede danske, ja, skandinaviske bud på en graphic novel - faktisk er den fuldt på højde med internationale foregangsmænd
Eksperimenterende. Thomas Thorhauges største præstation er, at han fuldstændig lydefrit eksperimenterer og bryder rammer hæmingsløst, men hele tiden umærkeligt og i den gode histories tjeneste. Illustration: Fra bogen

Eksperimenterende. Thomas Thorhauges største præstation er, at han fuldstændig lydefrit eksperimenterer og bryder rammer hæmingsløst, men hele tiden umærkeligt og i den gode histories tjeneste. Illustration: Fra bogen

Martin Bubandt
14. maj 2009

For Thea, enlig mor og tandlægestuderende, er tilværelsen for længst sandet til i forudsigelige rutiner og et velordnet, men også snigende kedsommeligt liv. Alt er fornuftigt og ordentligt, men der skal ikke mere til end en kort indgriben fra de tilfældets skæbnemagter, vi ikke selv er herrer over, før hun lægger kursen om.

Et trafikuheld får Thea til at tage sit liv op til revision, og hun - som ellers ikke hører til de impulsive - rykker alting op med rode og drager i hælene på den karismatiske Michel til et aktivistkollektiv i Normandiet. Forelskelsen er spontan, og handlekraften udspringer vel mere af følelsen af, at hvis hun ikke gør noget ved sit normalkorrekte liv nu, så vil hun aldrig komme til at vide, hvad hun valgte fra.

Så er scenen sat for Thomas Thorhauges graphic novel Kom hjem. Og det kan lige så godt siges med det samme: Kom hjem er helt uden for konkurrence det mest ambitiøse og vellykkede danske, ja, skandinaviske bud på en graphic novel.

International kvalitet

Thorhauge har igennem de seneste ti år begået begavede tegneserieessays og teoretiseret om genren som en af de fremmeste talsmænd for den nye bølge af graphic novels - tegneseriemediets æstetiske og litterære spydspidser fra især USA med navne som Chris Ware, Joe Sacco og Scott McCloud. Man er aldrig i tvivl om hans nære forhold til forbillederne, men i Kom hjem viser det sig som en positiv genrebevidsthed snarere end en mangel på originalitet. Thorhauge mestrer ganske simpelt mediets udtryksmidler fuldt på højde med de internationale foregangsmænd.

Historien i Kom hjem er mindre Theas udvikling, som ikke er voldsomt udfoldet, og mere fortællingen om de mondæne og kreative aktivister og antiglobalister i det franske kollektiv. Deres indbyrdes spændinger truer dels med at sprænge sammenholdet i flokken og tillader dels deres uofficielle leder Michel at tage det afgørende, men for ham helt naturlige skridt fra den mere eller mindre legale aktivisme og ud i den deciderede terrorisme, hvor målet helliger alle midler.

Thea er til en begyndelse dybt fascineret af de engagerede mennesker, der hellere opererer i den moderne medieverden end deltager i traditionelle demonstrationer og protester. Men hun får snart blik for, at de nok forsøger at gøre opmærksomhed på verdens uligheder, men at de også er en art agents provocateurs.

De skaber uretfærdighed eller fremprovokerer politibrutalitet, som de kan fodre medierne med, for at gøre opmærksom på de reelle problemer. Men de kan ikke indse, at de dermed også gør sig skyldige i at bruge andre som middel til deres eget mål og lader andre være nok så harmløse ofre i den gode sags tjeneste. Ellers som en af aktivisterne kommenterer en vellykket aktion:

"Jeg synes personligt, at det er meget smukt, når alle disse mennesker indtager deres roller i det, der på papiret er et lille skuespil signeret af os, men som ender med at blive et uoverskueligt stykke larmende og gribende totalteater, et stort uselvisk drama uden ophavsmand, som bærer retfærdige samfundsforandringer med sig. Betragt det som et kunstværk."

Kom hjem er stor i sin historie, fordi den uden at docere tackler tunge emner, men den er størst i sin samarbejdning af form og indhold, og det er her, bogen bør vække opsigt - også uden for landets grænser. Thorhauge afsøger simpelthen i hver eneste scene mediets muligheder, men uden at det på noget tidspunkt udarter til tom formalisme. Måske det endda er den største præstation, at han fuldstændig lydefrit eksperimenterer og bryder rammer hæmingsløst, men hele tiden umærkeligt og i den gode histories tjeneste.

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Fakta

Thomas Thorhauge
Rosinante
210 sider
249 kr.
ISBN: 9788763810050

Forsiden lige nu

Anbefalinger

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu