Katolske konspirationer i Dan Brown-filmatisering

Selv om Dan Brown-filmatiseringen ’Engle & dæmoner’ er bedre end forgængeren ’Da Vinci Mysteriet’, er det stadig ikke nogen god film
13. maj 2009

Måske skyldes det, at mine forventninger på forhånd mildest talt var banket ned under gulvet, at jeg indimellem følte mig ganske godt underholdt af Engle & dæmoner, Ron Howards efterfølger til sin egen, rædselsfulde Da Vinci Mysteriet.

Dermed ikke være sagt, at Engle & dæmoner er nogen vellykket film - faktisk lider den under mange af de samme problemer, som forgængeren, men i passager lykkes det Howard at levere en anstændig omgang spænding.

Selv om forfatteren Dan Brown skrev Engle & dæmoner, før han skrev Da Vinci Mysteriet, der blev hans store gennembrud og lidt af et verdensomspændende bestseller-fænomen, har folkene bag filmen valgt at flytte handlingen til efter den første film. Det er der en vis logik i, og det gør heller ingenting i forhold til handlingen, hvor der et par gange hentydes til hovedpersonen, symbolforskeren Robert Langdons oplevelser i Da Vinci Mysteriet, hvor en konservativ, katolsk organisation, Opus Dei, forsøgte at forhindre ham i at afsløre, at Jesus faktisk havde sat arvinger i verden.

Higer og søger

Denne opdagelse, som den katolske kirke ikke var meget for at anerkende, forhindrer dog ikke Vatikanet i i denne film at kontakte Langdon (Tom Hanks), da fire kardinaler bliver kidnappet og en bombe placeret under Rom af en af kirkens gamle fjender, den hemmelige organisation Illuminati. Nu har man fem timer til at finde og demontere bomben, inden den sprænger - og i mellemtiden slår Illuminati hver time en kardinal ihjel.

Illuminati, 'de oplyste', vil hævne en uret, der blev begået mod dem for mange hundrede år siden, hvor de tilhørte en oplyst og videnskabeligt inklineret del af den katolske kirke, som blev udstødt og forfulgt af pavestolen som kættere.

Og nej, forsøg ikke at finde logik eller troværdighed i det på alle måder utroværdige, søgte plot. Det giver bare én hovedpine.

Langdon ankommer til Vatikanet, netop som den katolske kirkes kardinaler samles for at vælge en efterfølger til den nyligt afdøde, moderne indstillede pave. En proces, som mere end vanskeliggøres af de forsvundne kardinaler, der var favoritter til at få jobbet som Guds stedfortræder på jord. Sammen med partikelforskeren Vittoria Vetra (Ayelet Zurer), og med hjælp fra den afdøde paves kammerherre (Ewan McGregor), der har pavemagten, indtil en ny pave er valgt, må Langdon nu finkæmme Rom i håbet om at finde den mystiske mand (Nikolaj Lie Kaas), som på vegne af Illuminati truer den katolske kirkes eksistens.

Alt tyder på, at Illuminatis søde hævn går ud på at ødelægge kirken på videnskabens alter ved at sprænge Vatikanet og det halve Rom i stykker med det højeksplosive og ustabile antistof - 'gudpartiklen' - som Vetra og hendes blodigt myrdede medforsker havde held med at udvinde i en partikelaccelerator i Cern i Schweiz. Men alt er ikke, hvad det ser ud til at være, erfarer Langdon, mens han higer og søger i gamle bøger.

Ordrige forklaringer

I Da Vinci Mysteriet var Tom Hanks Robert Langdon i perioder næsten reduceret til en apatisk og lidt latterlig bifigur. I Engle & dæmoner er han den absolutte hovedperson, og det klæder filmen, selv om Hanks ikke har de store dybder at arbejde med, og selv om det betyder, at andre personer - blandt andet den fotogene Vittoria Vetra- har det med at forsvinde i kortere eller længere tid.

Det tilgiver man dog gerne, ikke mindst fordi Hanks denne gang er udstyret med en pænere frisure end i den første film, hvor det lange nakkehår fik ham til at se alt for frikadelleagtig ud.

Mere problematisk er det, at alle de pseudovidenskabelige forklaringer på dette og hint, som Dan Brown har proppet sin bog med, for en stor dels vedkommende har fundet vej til filmen. Det er muligvis nødvendigt for publikums forståelse af intrigen, men lange, ordrige forklaringer gør sig altså ikke lige så godt på film som på papir, og det trækker tempoet ud af en film, hvor hovedpersonerne skal forestille at have rigtig travlt.

Finder de ikke antistoffet inden for fem timer - og kardinalerne inden da - ryger Rom i luften. Alligevel har Langdon og Vetra tid til at give hinanden - og publikum - historietimer, mens de gennemroder Vatikanets arkiv.

Ron Howard Mysteriet

Men næsten værre er den (selv)højtidelige tone, som al den liturgi, der omgiver den katolske kirke og ikke mindst valget af en ny pave, bliver serveret med. Allerede under filmens fortekster brager Hans Zimmers musik løs på værste Hollywood-manér og sovser scenerne ind i et ulideligt akkompagnement af korsang og symfonisk skæren ud i pap.

En smule sjovt er det i øvrigt, at filmens katolske kirke fremstår mere moderne, end den er i virkeligheden med den konservative pave Benedict XVI ved roret.

Bedst er filmens midterste tredjedel, hvor spændingen holdes fermt i kog af Ron Howard og skuespillerne- også danske Thure Lindhardt i rollen som schweizergardist - men hvor Langdon og Vetra dog også er lidt for hurtige med løsninger af århundreder gamle og, må man formode, komplicerede gåder.

En mindre gåde er Ron Howard også. Ind imellem de to Dan Brown-film har han lavet den aldeles fremragende, dramadokumentariske Frost/Nixon, og det er svært at forstå, at det er den samme instruktør, der står bag de tre film.

Forklaringen må være- hvilket understøttes af et kig på hans øvrige karriere, der byder på rigtig gode og rigtig dårlige film - at Howard simpelthen ikke er bedre end det materiale, han har at arbejde med. Han er en habil håndværker, som ikke formår at redde et dårligt manuskript, og selv om Akiva Goldsman og DavidKoepps manuskript til Engle & dæmoner altså er marginalt bedre end Goldsmans til Da Vinci Mysteriet, er det stadig ikke nok til at gøre en god film.

'Engle & dæmoner'. Instruktion: Ron Howard. Manuskript: Akiva Goldsman og David Koepp. Amerikansk (Premiere i dag i biografer over hele landet)