Læsetid: 1 min.

Det kolde, kryptiske gys

15. maj 2009

Kvindefrigørelse bliver ikke mere radikal end i Peter Greenaways eventyrinspirerede drama Drowning by Numbers fra 1988. Allerede i denne ekstremt morbide films anden scene skiller en midaldrende kvinde sig af med sin sjuft af en mand (gæt selv mordmetoden). Snart sætter hun lignende ideer i hovedet på sine to smukke døtre, hvis respektive partnere ligeledes lader en del tilbage at ønske.

Heldigvis for kvinderne - der alle tre bærer navnet Cissie Colpitts - huser det lille lokalsamfund en excentrisk mandlig læge, der godt kan lokkes til at trylle et unaturligt dødsfald om til et naturligt.

Greenaways fortælletone er konsekvent distanceret, og menneskeskæbner er her blot en brik i et eksistentielt eller måske snarere kosmisk spil. I begyndelsen af filmen tæller en sjippende pige, som kaster en gigantisk skygge på husmuren bag hende, 100 stjerner på himlen. Filmen igennem dukker tallene fra et til 100 så op forskellige steder i billedet, og i en voice over redegør den føromtalte læges besynderlige søn i et klinisk tonefald løbende for spillets regler.

Unikt billedunivers

Men al denne kølighed og distance betyder ikke, at skue-spilpræstationerne mangler saft og sensualitet, og navnlig Juliet Stevenson, som spiller den ældste datter, er en nydelse som drilsk og kalkuleret femme fatale.

Selv hvis man, som denne anmelder, ikke til fulde fatter, hvor Greenaway vil hen med det hele, er filmen så rigeligt værd at se alene for detaljerigdommen i det unikke billedunivers, en slags noirsk vrangversion af engelsk landlig idyl. Navnlig en nattescene i en udendørs svømmepøl tog pusten fra undertegnede.

Netop denne ultrastiliserede tilgang gør, at eksempelvis filmens nekrofile undertoner ikke fremstår nær så anstødelige, som de ville have gjort i andre sammenhænge (og så er Drowning by Numbers endda ikke at regne som Greenaways mest kontroversielle udspil!).

Dvd'en rummer intet ekstramateriale, så de, der undrer sig over, hvad den dybere mening er, må søge svaret andetsteds.

Drowning by Numbers. Instruktion og manuskript: Peter Greenaway. Kan fås på dansk dvd fra Atlantic Film

Carsten Lang-Jensen

O-la-la Jonas. En dejlig film om kvinden. Nøglen er referencen til fåret og den "combined sensitivity" fra legen Sheep & Tides. Kvinderne kopierer hinandens handling blindt som får eller hekse om man vil. Tre på række. Idealisme. Identitetstab. Men filmen er få meget andet. De tre kvinder som en - i tre livsaldre. De spil vi spiller overfor hinanden men som bruges som redskaber for en drabeligere skjult virkelighed. At man først kan elske når mennesket er blevet lig, nekrofilien som moderne europæiske filmmagere som Minghella, Almodovar mv. bygger videre på. Og manden som fange i sine egne drifter. Et centralt værk i den kunstneriske del af filmhistorien. Trækker tråde tilbage til Antonioni og fremad til Wes Anderson rent visuelt.