Læsetid: 4 min.

Coraline i Mareridtsland

Henry Selicks stop motion-animerede 'Coraline' er et animationsteknisk kvantespring og en forunderlig, vidunderlig og udfordrende dannelsesfortælling for børn
Henry Selicks stop motion-animerede 'Coraline' er et animationsteknisk kvantespring og en forunderlig, vidunderlig og udfordrende dannelsesfortælling for børn
12. juni 2009

Hvem har ikke som barn drømt om at have et andet liv? Om at få nogle andre forældre end sine egne? Eller om at ens forældre var anderledes, havde mere tid til én og hele tiden gad lege og lave ens yndlingsmad?

Det gør Coraline Jones i hvert fald. Den 11-årige hovedperson i Henry Selicks forunderlige og vidunderlige stop motion-animerede drama Coraline er træt af sine forældre, der har så travlt, så travlt med at skrive en bog om havebrug - selv om de hader jord - at Coraline (stemme af Emma Sehested Høeg) stort set er overladt til sig selv og sin egen, store nysgerrighed. Måltider når forældrene (Louise Mieritz og Niels Olsen) sjældent at købe ind til, og de hører som regel ikke efter, hvad energiske og, lad os være ærlige, meget krævende og lidt irriterende Coraline siger.

Den lille familie er lige flyttet ind i stueetagen i et noget forfaldent hus med det umiddelbart tiltalende, men også misvisende navn Det Lyserøde Palads; huset er godt nok lyserødt, men noget palads er det altså ikke.

En Anden Verden

Ovenpå bor den ikke helt almindelige hr. Bobinsky (Søren Spanning), en russisk cirkusartist, der gør gymnastik på taget og påstår, at han har et enestående musecirkus. I kælderen bor de ikke mindre gale fru Fortissimo (Ulla Jessen) og fru Spink (Pia Rosenbaum), engang smækre, ombejlede varietéstjerner, nu overvægtige excentrikere, der elsker skotske terriere og udstopper og udstiller dem i englekostumer, når de dør.

Det Lyserøde Palads ejes af den pukkelryggede dreng Vilifreds - Hvil-i-fred (Sebastian Alstrup) - bedstemor, der har forbudt ham at komme i huset. Hvorfor vil han ikke sige, men da han giver Coraline en dukke, som han har fundet derhjemme - og som ligner hende på en prik - begynder der at ske mystiske ting i det gamle hus.

Gennem en lille, skjult dør i stuen kommer Coraline ind i en alternativ virkelighed, en Anden Verden, der er et spejlbillede af den første, men hvor hendes Anden Mor og Far er åh så kærlige og har masser af tid til hende, og hvor hr. Bobinsky virkelig har et fantastisk musecirkus, og fru Fortissimo og Spink er fænomenale trapezartister.

Coraline vil slet ikke hjem fra denne dejlige Anden Verden igen, men hun finder snart ud af, at et eller andet er helt galt, da den Anden Mor vil sy knapper i hendes ansigt i stedet for øjne - det har alle levende væsener i den Anden Verden - som tegn på, at Coraline nu endegyldigt har lagt sit gamle liv bag sig.

Uhygge og ulykke

Coraline er baseret på en populær bog af den britiske forfatter og tegneserieskaber Neil Gaiman, og den tør som få film for børn at udfordre sin unge målgruppe - hvorfor mange andre også kan kigge med, dog ikke de mindste. For hvad er mere skræmmende, end hvis det, der skulle være så trygt - ens forældre og ens hjem - pludselig ikke er det mere? Eller hvis den utrolige verden, man bliver forført af og overgiver sig til, viser sig at være en grum løgn fuld af ulykke, sorg og uhygge?

Gaimans bog og Selicks film fortæller begge i stil med Alice i Eventyrland en såre moralsk, opbyggelig og eviggyldig dannelseshistorie om et ungt menneske, der skal finde ben at stå på og lære at sætte pris på det, hun har. I centrum er dog ikke løftede pegefingre, men eventyr, forestillingsevne og handlekraft, for Coraline giver naturligvis ikke op. Hun har ben i næsen og kæmper for alt, hvad hun har kært - godt hjulpet af Vilifred og hans kat, der kan tale i den Anden Verden. Hun har på den hårde måde lært, hvad der reelt betyder noget for hende.

Henry Selick er manden, der for snart mange år siden gav Jack Skellington og hans venner liv i Nightmare Before Christmas (1993). Den musikalske film, der var baseret på ideer af Tim Burton, var også et kvantespring inden for stop motion-animation - altså animation, hvor man animerer dukker ved at flytte dem en lille smule for hvert billede.

Coraline er teknisk set endnu et gigantisk hop fremad. Animationen er så glidende og levende, at det indimellem næsten ligner computeranimation, men det er -blot- resultatet af flere års hårdt arbejde for hundredvis af animatorer og en filmmager, hvis fantasi tilsyneladende ingen grænser kender.

Ingen berøringsangst

Figurdesignet kunne måske godt ligne Nightmare Before Christmas og Henry Selicks anden spillefilm, James and the Giant Peach, men han har efterhånden fundet sin egen stil, der er en art ekspressionistisk karikatur af rigtige mennesker og dyr.

Der er stor forskel på Coralines grå, men stemningsfulde virkelighed og så den farvemættede Anden Verden, og man forstår sagtens, at hun lader sig forføre af den Anden Mor og Far og alt det sjove, spændende og smukke, de og naboerne tilbyder det videbegærlige, understimulerede pigebarn.

Og det, der for alvor gør Coraline god, er Selicks - og Neil Gaimans - blanding af det vittige og morsomme og så det genuint uhyggelige. Filmen har ingen berøringsangst over for tilværelsens store spørgsmål - hverken liv, død eller det midt imellem - og mon ikke Coraline bliver klogere af sin skrækkelige tur ned i kaninhullet!? Det er i orden at drømme, men man skal passe på, at drømmen ikke forvandler sig til et mareridt, fordi man har urealistiske forventninger til ens liv og omgivelser.

Coraline er optaget i digital 3D og kan også opleves sådan i flere danske biografer. Der er scener, hvor 3D-effekterne virker upåklageligt og måske endda højner oplevelsen af og indlevelsen i Coralines verden, både den ene og den Anden. Men jeg vil vove den påstand, at filmen med lige så stor fornøjelse kan ses i 2D-versionen.

Det er historien og billedsiden mere end stærk nok til.

Coraline. Instruktion og manuskript: Henry Selick. Amerikansk (Palads og Falkoner i København og en snes biografer i resten af landet)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu