Dansk tegnefilm - helt uden kritik

Ny bog om dansk tegnefilm gennem 100 år sætter sig mellem to stole, og resultatet er både underholdende, broget og forvirrende
5. juni 2009

Dansk tegnefilms brogede historie er for første gang forsøgt kortlagt i en kalejdoskopisk bog, der kommer ud i alle de mange kroge, der har været danske animatorers tilholdssteder siden de første eksperimenter i starten af det 20.århundrede. Og det er helt bestemt en historie, der har krav på at blive fortalt.

Alt er med i Dansk tegnefilm gennem 100 år - fra de første trickfilm over Storm P. til 3D, både de kendte, fra Storm P.-s primitive små film til vor tids store satsninger - og de glemte, vilde, kunstneriske forsøg indimellem. En imponerende, spraglet og omfattende samling af tapre tegnefilmbedrifter, som givetvis vil overraske de fleste.

For dansk tegnefilm har næsten altid levet afsides, i skyggen og uden den store forståelse fra resten af filmbranchen.

Meget har dog ændret sig, og danske tegnefilm har i dag bedre fat end nogensinde, i hvert fald økonomisk, med en række store og mindre, meget kvalificerede studier og en håndfuld spændende kunstnere med meget forskellige ideer og udtryksformer.

Animation er herligt

Dansk tegnefilm gennem 100 år sætter sig dog mellem flere stole. For den vil på samme tid gerne være seriøs, minutiøs og ærlig filmhistorie, en anekdotisk branchebekrivelse og en slags officiel hyldest, og det er en umulig opgave. Resultatet er derfor både underholdende, broget - og forvirrende. Det vrimler med artikler om epoker, kunstnere, enkelte film - skrevet ud fra vidt forskellige synsvinkler. Seriøs filmhistorie hist, et kunsterportræt her - og så lidt produktionsbeskrivelse fra kunstnerne selv.

Man savner dog i den grad noget kritisk. Som f.eks. en forklaring på, at de gamle pionerers tegnefilm aldrig rigtig fængede. Eller en stilmæssig karakteristik af store satsninger som H.C. Andersen og den skæve skygge, Hjælp, jeg er en fisk, Terkel i knibe eller Rejsen til Saturn.

Man fornemmer, at bogens redaktør, Annemette Karpen, der er projektleder i Animationshuset, og en del af dens forfattere, helst vil efterlade en fornemmelse af, at tegnefilm bare er vidunderlige, og at al animation pr. definition er herligt. F.eks. får vi ikke et kritisk ord om Henning Dahl-Mikkelsens to Ferd-nand-film fra 1944-45, til trods for at netop disse to film afslører, hvorfor Disney-studierne ikke ville hyre ham. De er nemlig, i modsætning til hans geniale pantomime-tegneserie (som stadig lever), aldeles stillestående og umorsomme.

Rød tråd savnes

Bedst er de vidnesbyrd om danske tegnefilm, som veteranen Børge Ring leverer. Dels når han afslører de tidlige tegnefilmfolks charmerende amatørisme og stilmæssige besættelse af Disneys medarbejder Ub Iwerks (og det forklarer en del af de gamle films fiasko), dels når han med både hjerte og hjerne hylder den klassiske amerikanske animationskunst, som han selv har brugt så mesterligt i sine kortfilm.

En forståelse for mediet og branchen, der modsiges næsten brutalt af redaktørens enøjede angreb på den amerikanske tegnefilm i det meget polemiske sidste afsnit, hvor amerikansk tegnefilm beskyldes for at ville dominere med -WASP--kultur, en horribelt tåbelig påstand, når netop amerikanske tegnefilm som Simpsons, South Park, Family Guy er langt mere satiriske og samfundskritiske end noget dansk.

Serier som disse har været med til at lægge grunden til f.eks. Rejsen til Saturn, som så kvitterede ved at servere en omgang lam, forældet og konservativ humor helt uden bid. Doh!

Og hvad med Japan, Korea og andre seriøst tegnefilmproducerende lande, som slet ikke nævnes i beskrivelsen af konkurrencesituationen lige nu. Bør de ikke også dæmoniseres og gøres til vore fjender? Eller skulle vi endelig tage os sammen og droppe det politiske fnadder og støtteordningskrykken til fordel for originalitet og samarbejde på tværs i de grænser, tegnefilm slet ikke behøver respektere?

Uanset de mange mere eller mindre skjulte politiske dagsordener leverer bogen alligevel en hårdt tiltrængt vare. Dansk tegnefilm gennem 100 år er hele vejen igennem proppet med information, vi har savnet: Mange dunkle dele af dansk tegnefilms historie belyses og det er svært at finde ting, der ikke er med. Men en rød tråd, kritisk nerve og en dybere indsigt i tegnefilmens verdenshistorie savnes.

film information.dk

Annemette Karpen, red.: Dansk tegnefilm gennem 100 år - fra de første trickfilm over Storm P. til 3D. Animationshuset. 168 s., 298 kr.

Jakob Stegelmann er tegnefilmekspert, redaktør på DR og vært på Troldspejlet