Kunst i flere dele

Kunstnere, der skærer møbler over, hitter til stadighed. I Venedig står folk i kø for at se den nyeste nye kunst: Et overskåret spisebord. I Berlin er det syv år siden, en kunstner fandt på det samme
Mens den dansk-norske kunstnerduo Michael Elmgreen og Ingar Dragset fejres på kunstbiennalen i Venedig, kan man se kunst noget magen til duoens her på Hamburger Bahnhof-museet i Berlin.

Nanna Bisp Büchert

15. juni 2009

BERLIN - Helt sikkert med rette fejres den dansk-norske kunstnerduo Michael Elmgreen og Ingar Dragset på kunstbiennalen i Venedig. Den er netop åbnet og kunne allerede den første dag melde om rekordhøje besøgstal.

Elmgreen og Dragset deltager selv som kunstnere og har desuden kurateret den danske og den nordiske pavillon, og folk står i kø for en rundvisning. Et af parrets værker er pavillonens beboer, der ligger druknet i svømmepølen. Huset er til salg, og Elmgreen og Dragset har revet spisestuens lange spisebord midt over. Midt igennem bordet, de to tallerkerner og de to stole, der står over for hinanden, er en uigenkaldelig flænge. Det var tilsyneladende en grim skilsmisse.

Elmgreen og Dragset er et par spøgefugle, der på en morbid måde godt kan lide at fortælle vittigheder, men vittigheder skal helst ikke gå på krykker i Valby. Man griner ikke, hvis man har hørt dem før. Og nu er det nok sådan, at de kunstinteresserede mennesker, der står i kø på Biennalen i Venedig, formentlig ikke har været i Berlin for nylig. Så ville de nemlig ikke synes, de var nødt til at bruge dagen på at vente på at se et overskåret bord. For sådan et bord har man kunnet se siden den 19. maj på Berlins hovedmuseum for moderne kunst - Hamburger Bahnhof på udstillingen 'Mind the Gap'.

Han kom først

Her står installationen 'Berliner Zimmer' (berlinerværelse), der er lavet af kunstneren Via Lewandowsky i 2002. Installationen bærer undertitlen 'Delt lidelse er halv elendighed', og her får man meget for pengene, for den forestiller ikke bare et bord, men en hel dagligstue, der er skåret igennem. Ikke bare sofabordet og lysedugen, men også det syntetiske gulvtæppe, sofaen i uopskåren (eller måske netop opskåren?) mekka, den ene ternede tøffel, vitrineskabet, den russiske træbabushka i vitrineskabet, de guldrandede portvinsglas, slumretæppet, ja, sågar den udstoppede gråstribede kat har fået en tur med rundsaven. Lewandowskys dagligstue er ikke så højglanspoleret som Elmgreen og Dragsets overklassespisestue, men er det ikke lige meget? Han kom først.

Via Lewandowsky er født i Dresden i 1963 og dermed helt jævnaldrende med danskeren og nordmanden. Hans kunst passede ikke DDR, der havde man ikke råd til at rutte med møblerne på den måde, så han forlod den demokratiske republik i 1989. I begyndelsen af 1990'erne var han på P.S.1, Momas eksperimenterende kunstnerlaboratorium i New York, og han har modtaget flere priser. Til fejringen af 20-året for Murens fald har han lavet en demokratiklokke, som man kan se og høre fra den 9. oktober på Augustusplatz i Leipzig. Klokken er lavet af bronze og har form som et æg, og selv om man er symbolblind, kan man godt forstå, at det handler om demokratiets skrøbelighed.

Durs Grünbein, en af Tysklands mest anerkendte og profilerede lyrikere, der i øvrigt også er fra Dresden, har i endda skrevet et digt om Lewandowsky, der ligesom Michael Elmgreen og Ingar Dragset bor i Berlin. Måske har de atelier i nærheden af hinanden?

'Mind the Gap' frem til den 4. september 2009, Hamburger Bahnhof - Museum für Gegenwart, Invalidenstrasse 50-51, Berlin