Metaltræthed

Jeg skal ikke nægte, at jeg er svært skuffet over McG’s forsøg på at genoplive Terminator-sagaen i en fjerde film om kampen mellem mennesker og maskiner
5. juni 2009

Jeg skal ikke nægte, at jeg er svært skuffet over McG’s forsøg på at genoplive Terminator-sagaen i en fjerde film om kampen mellem mennesker og maskiner. Terminator Salvation er nemlig ikke meget andet end en visuelt flot, men uinspireret, larmende og rodet omgang metal mod metal. Den er måske nok bedre end den forfærdelige Terminator 3: Rise of the Machines (2003), men den kan på ingen måde leve op til James Camerons to første, skelsættende film, Terminator (1984) og Terminator 2: Judgement Day (1991).

Året er 2018, og det globale overvågningssystem Skynet har udviklet egen intelligens og styrer en hær af avancerede robotter, terminatorer, som er ved at gøre det af med menneskeheden i noget, der ligner en postapokalyptisk verden. Modstandsbevægelsen med John Connor (en sammenbidt, ucharmerende Christian Bale) kæmper en desperat kamp for overlevelse og for at finde en måde at uskadeliggøre terminatorerne på.

Connor ved fra sin afdøde mor, Sara - og publikum ved det fra de tidligere film, som det hjælper at have set - at John er nødt til at finde, beskytte og siden sende sin fremtidige far Kyle Reese (Anton Yelchin, der liver lidt op i filmen) tilbage i tiden, så John kan blive født, fordi det er blevet forudsagt, at han skal redde verden.

Det er denne frelservinkel, der gør Terminator Salvation så pokkers selvhøjtidelig og sjovt nok også uendeligt banal. Bedre bliver det ikke, da den slet ikke så mystiske, som filmskaberne tror, Marcus Wright (Sam Worthington, der er lidt af en træmand) træder ind på scenen. I filmens rædselsfulde prolog - vores nutid - dømmes han til døden og donerer samtidig sin krop til videnskaben, og det store spørgsmål er selvfølgelig, om han er menneske eller maskine, og om Connor kan stole på ham.

Undervejs kan McG og filmens to manuskriptforfattere, John Brancato og Michael Ferris, åbenbart ikke rigtig beslutte sig for, hvem der skal være filmens hovedperson, John Connor eller Marcus Wright. Resulteret er en ujævn og skizofren film, der ikke formår at mønstre den mindste interesse for nogen af personerne, hvorfor det hele bliver så inderligt ligegyldigt.

Terminator Salvation. Instruktion: McG. Manuskript: John Brancato og Michael Ferris. Amerikansk (70 biografer landet over)