En popsmed i mørkeland

Danger Mouse er her, der og alle vegne. Nu også i samarbejde med David Lynch og den alternative countrymusiker Sparklehorse samt sangere som Iggy Pop og Nina Persson. Heller ikke det er kedeligt
Danger Mouse - her under sidste års optræden på Roskilde Festivalen - er en popsmed som befinder sig godt i mørkeland i selskab med Sparklehorse og legekammeraterne, mener avisens anmelder.

Martin Rosenauer

15. juni 2009

"Mit tidligste minde er en bestemt begivenhed ... Jeg var vist fire år gammel, og jeg blev lukket nede i en legetøjskiste. Det er det tidligste, jeg husker: At jeg forsøgte at slippe ud, og at jeg ikke var i stand til det, fordi nogle dumme unger sad oven på den og ikke ville flytte sig. Jeg flippede ud og skreg og råbte, og ingen ville flytte sig. Så lige siden da, har jeg haft klaustrofobi. Jeg kan ikke... hvis jeg føler, at jeg ikke kan bevæge mig, så flipper jeg ud".

Manden med ovenstående traume behøver snart ikke nærmere introduktion. Men en kort en af slagsen er på sin plads: Han blev et free culture-ikon, da han led den tort at måtte trække mashup-albummet Grey Album tilbage i 2004. Her lagde han Jay-Z's raps oven i konstruktioner af små bidder af Beatles' musik, og det kunne sidstnævntes rettighedshavere ikke lide. Siden blev han berømt langt ind i mainstream med duoen Gnarls Barkley og hittet "Crazy". Og han blev stjerneproducer for bl.a. Gorillaz og Beck.

Her er han så: Brian Joseph Burton alias den amerikanske producer og sangskriver Danger Mouse. Født 1978 i Westchester, en forstad til New York City. Tag godt imod ham, for han har givet mainstream og poppen og rocken en organisk varme og en nostalgisk tone, men også en usnobbet tilgang til samplingens ædle kunst og en forkærlighed for lettere derangerede figurer. Om det så er hos tegneseriefigurerne Gorillaz, eller det er i den form for sund sindssyge som reaktion på et sygt samfund, man finder hos Gnarls Barkley.

Prominente gæster

Og der er mere mørke på Danger Mouses seneste album, hvor han selv sidder på forsædet i selskab med den alternative countrymusiker Mark Linkous alias Sparklehorse. "Everytime I'm with you, I'm fucked up and you are too. Well, what the hell else are we supposed to do?", lyder det for eksempel på Dark Night of The Soul, hvor de to herrer har så prominente gæstevokalister som Iggy Pop, Vic Chesnutt, Nina Persson, Suzanne Vega, Black Francis (tidl. Pixies), Wayne Coyne fra Flaming Lips og ingen ringere end David Lynch. De er alle medkomponister og tekstforfattere på deres respektive numre, og de synes at have ramt en fælles grundnerve. "There was pain, revenge, war, twisted dreams, and other beautifully haunting visual aspects to it all", som Danger Mouse skriver i introduktionen til albummet.

Og det førte til, at han lokkede David Lynch til at lave såkaldte visuals til albummet, som man dog kun kan nyde i den dyre udgave af Dark Night of The Soul - i form af en gedigen over 100 sider lang fotobog. Lange lukketider, rystede billeder, klassisk sort/hvid og klart bedst: Dunkelt og pletvist belyste samt skarpt oplyste scenerier, hvor herrens sans for cinematiske opstillinger fulde af afgrunde og dunkle historier stråler. Fremragende og vanligt dystre, absurde, uforståelige, morsomme, sørgmodige fotos fra en mand, der længe har transmitteret sære signaler fra sjælens ormekamre. Også her hvor sammenstillinger af ord på venstre side og fotos på højre kommunikerer på både underminerende og uddybende faconer. "Love" over for billedet af en vistnok hjemløs. Eller "somehow forgiveness lets the evil make the laws" over for en pistol på et bord.

Som samarbejdspartnerne antyder, så er Dark Night of The Soul en slags rockalbum. Men det er også stærkt sampling-båret, og det er elektronisk og country-farvet og symfonisk og altmodisch såvel som moderne klingende og groovy og vuggende henført og skærebrændende offensivt. Og generelt dyppet i dunkle farver. Danger Mouse ynder at lade sitrende glitches og infernalsk grovkornede, patinerede, brankede og bulede såvel som smukt afrundede loops kildre og kortslutte under og omkring bandet, der swinger, som kun motherfuckere kan swinge. Og Sparklehorses sans for melankoli smelter smukt sammen med Danger Mouses hang til samme sangskrivningen.

Velkomponeret galskab

Man køber Dark Night of The Soul fra duoens website, men når man modtager albummet, så viser det sig at indpakningen indeholder en tom, brændbar cd. Danger har nemlig en ny sag kørende med selskabet EMI, som forhindrer ham i at udgive musikken af frygt for juridiske repressalier. I stedet opfordres man til at bruge den brændbare cd, som man finder det passende. Og overtegnede har måttet anmelde Dark Night of The Soul ud fra den stream, der ligger på amerikanske National Public Radios site npr.org.

Det er ikke første gang, at Danger Mouse kaster sig ud i nye samarbejder. Han har tidligere samarbejdet med rapperen Gemini og - helt fremragende - med den sublime rapper Doom om projektet Dangerdoom. Og snart kommer også det mere folkemusikalske møde med Joker's Daughter.

Da jeg talte med ham i 2005 til magasinet Soundvenue, fortalte Danger Mouse om sin klaustrofobi grundlagt i barndommen. I hans tidligste minde. Den dag i dag er han i konstant bevægelse og i fri leg gennem nye kollaborationer. Men han har alligevel også defineret sin egen rummelige boks. Som en raffineret producer, der formår at få det retro-klingende til at lyde nutidigt - eller vice versa. Som en strålende pop-sangskriver, der formår at snige melankoli ind i poppen - og gøre det med en overflod af ideer. En popsmed som befinder sig godt i mørkeland i selskab med Sparklehorse og legekammeraterne. Længe leve den velkomponerede galskab.

Danger Mouse and Sparklehorse present Dark Night of The Soul (Dnots/Specialimport) www.dnots.com