Læsetid: 3 min.

Solid Beethoven for strygere

Orfeo Kvartetten spiller Beethoven med nutidig kraft og på kontante strenge
Orfeo Kvartetten spiller Beethoven med nutidig kraft og på kontante strenge
20. juni 2009

Louisianas bådehus har været den eksklusive ramme for to koncerter med den franske Orfeo Kvartet.

Kvartetten er ved at indspille Beethovens samlede strygekvartetter og onsdag og torsdag præsenterede kvartetten fem af dem for det danske publikum: Opus 18/1, 18/4, 95, 74 og 131 .

Information var med til torsdagens koncert med de to sidste opus Strygekvartet nr. 10 , også kaldet Harpekvartetten og den sene Strygekvartet nr. 131 .

Bådehuset er i sig selv en fornøjelse. Det er Louisianas mere afslappede hjørne med lille hjemmekøkken, afskallende maling, halvslidte trægulve og en fantastisk udsigt over Øresund og kun plads til 70 mennesker. Her får man den intimitet, der er ideel for en kammermusikkoncert.

Udenfor vokser klitroser og havtorn ved hvidkalkede mure, som det gode gamle Danmark vi husker fra »Jeg er også gået over til Prince«.

Yndigheden stod i stærk kontrast til Beethovens seriøse værker, som Orfeo Kvartetten fremførte dem uden mindste sentimentalitet eller leflen eller yndighed.

Råt for usødet

David Grimal, kvartettens førsteviolinist, stiftede kvartetten for tre år siden. Det er i højeste grad Grimal, der præger det musikalske udtryk, men en japaner med gode overarme følger godt op på Grimals stærke spillestil og klang og en cool bratchist og en følsom cellist fuld ender kvartetten.

Grimal spiller på en ex Roederer Stradivarius fra 1710 og tonen er insisterende stærk og mørk. Meget af tiden sidder man ganske enkelt bare og lytter til dette fænomen og glemmer lidt musikken. Som et produkt af Grimals usødede, ærlige og direkte toneformning er hele kvartettens spillestil meget præget af kontanthed og råstyrke. Ind i mellem flintrer der smukke og lyriske passager fra Grimal, men det er sparsomt med disse steder og næsten som noget, der kun undslipper modvilligt og stadig i et jerngreb på Stradivariussen.

En vis følsomhed spillede godt sammen med vildskaben, men jeg kunne ofte savne nogle mere triumferende melodier. De få melodilinjer, som Beethoven i forvejen er fedtet med, fik ikke lov at hæve sig over resten, selv om jeg ikke kan se, at det ville være at gå kompromis med det ellers kompromisløse spil.

Det kan også gå hen og blive til en pædagogisk overvågning af de tusind ideer fra en døv mands hånd. Men hvor skønt alligevel, når det smukke tema i Harpekvartetten skærer sig igennem musikken som gennem en sort skov og væk igen. Det smukke og sørgmodige tema, der indleder kvartetten i cis-mol, blev startet underligt rullebåndsagtigt og overraskende forsonligt.

Overbevisende kraft

Der er ellers så smertensfuldt langt op til ledetonen i temaets første interval, men det kan man åbenbart også springe op og falde ned på ligesom andanten bestemt aldrig blev molto cantabile .

Ind i mellem blev dia logen lidt postuleret, og kontrasten mellem følsom cello og barsk førsteviolin for stor, men helt fantastisk rørende, når celloen med lige stor uskyldighed og bæven hver gang satte gang i scherzoens drabelige forløb. I den afsluttende allegro begyndte der virkelig at flyde blod, så den lange og maratonagtige kvartet, hvor sats glider over i sats uden pause endte med at stå som opvarmning til ekstranummeret: finalen fra Razumovsky-kvartetten af samme komponist.

Her spillede kvartetten med så overbevisende kraft og beherskelse af musikken, at man nødvendigvis må anskaffe sig deres indspilning, når den kommer. Ikke at den nødvendigvis bliver yndlingsindspilningen, men det skarpslebne, barberede musikalske budskab og den originale, kontante vej ind i Beethovens komplicerede univers, er ikke til at overhøre.

Orfeo Kvartetten. Louisiana, Bådehuset den 18. juni kl. 19.30. David Grimal, violin, Ayako Tanaka, violin, Lise Berthaud viola, François Salque, cello.

Ludwig van Beethoven: Strygekvartet nr. 10 Es-dur op. 74 og nr. 14 cis-mol op. 131

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu