Anmeldelse
Læsetid: 4 min.

TV 2 News er det nye Deadline

Tid er den sparsomme ressource og kedsomhed den store trussel i DR 2's eftertænksomme Deadline
Kultur
22. juni 2009

TV Avisen klokken 18.30 laves som bekendt for Birthe, der interesserer sig for det nære. TV Avisen klokken 21.00 laves for Rene, der interesserer sig for de større linjer. DR har ikke lagt skjul på deres segmentanalyse. De er stolte af de fine seertal, de opnåede, da de holdt op med at udsætte Birthe for nyheder fra det store udland.

DR har ikke fortalt os, hvem det er, der ser Deadline. Men mon ikke det er dig, kære læser. Sådan en, der i gamle dage abonnerede på Månedsbladet Press, og som nu læser Information eller Weekendavisen, som rejser i forbindelse med arbejdet (og køber CO2-aflad før take off), køber bøger på Amazon (og satser på at de ubemærket går igennem tolden) og føler en vis selvtilfredshed efter at have købt en bil, der er marginalt mindre end den benzinsluger, man jo også kunne have købt. Lad os kalde dig Oskar. Du bor i København og arbejder for en interesseorganisation.

At dømme efter Deadlines udsendelser er du optaget af det store perspektiv. Men du kommer også let til at kede dig ved al den substans.

Det er et bemærkelsesværdigt karakteristikum ved DR's programvirksomhed, at et dybdeborende interview er på seks til otte minutter og aldrig mere. Da Deadline blev lanceret i 1998, var der typisk to eller tre gæster i studiet. Det var i 1998 og konceptet havde DR købt sig til hos Skandinavisk Filmkompagni. Man skal ikke gense mange udsendelserne fra dengang for at afmontere forestillingen om, at alting var bedre i gamle dage. Og alligevel er det bemærkelsesværdigt, hvordan Deadline i dag propper sine udsendelser med gæster.

News og Deadline

En udsendelse består ofte af en kort nyhedsopdatering, derefter en gæst, endnu en gæst, to gæster der debatterer ' og tredje gæst, der udlægger det, de to gæster netop sagde. Og det siger sig selv: des flere gæster, des mindre bliver der sagt. Det skandaliserede interview med Gert Wilders er det suverænt længste interview man kan finde i Deadlines arkiv på dr.dk. Det varede otte minutter og 37 sekunder. Så kunne Oskar ikke klare mere.

»Hvad er det, der sker i Iran netop nu « spørger værten, og to minutter og 13 sekunder senere er interviewet med dagens Iran-ekspert færdigt.

Hvis man skifter til TV 2 News ser det anderledes ud. Iran-situationen foldes ud over en halv time. Udsendelserne er præget af den strukturelle forudsætning, at der er få penge men masser af tid. Det ville være let at udlægge som en vittighed: Når TV 2 News først har fået en gæst i studiet, skal vedkommende malkes. Det ville være let at grine af eksempelvis Peter Mogensen og Michael Christiansens politiske show, men hvornår har DR sidst afsat så meget tid til politiske analyser Hvornår har en politiker sidst fået lov til at tale så længe, at det blev tydeligt at vedkommende ganske enkelt ikke havde mere at sige Hvornår har man sidst set et interview i Deadline, der gav gæsten tid nok til at udfordre de præmisser for emnet, som journalisten havde defineret på forhånd

Kulturdebatten

Deadline har fra begyndelsen været et værtsbåret program: Anne Knudsen og Frank Esmann, Hedegaard, Breum, Krasnik ' Adam Holm er vel den af de nuværende værter, der kaster personlighed ind i programmet med en vis aggressivitet. Til efteråret indtager Mads Brügger værtsrollen, og det skal nok betone oplevelsen af et værtsbåret program.

Fordi Deadline gerne vil give plads til holdninger og holdningsmennesker, bliver debatterne ' af en grund, det er svært at sætte fingeren på ' sært fortegnede. Når et problem skal debatteres, skal der helst være en, der er for, og en, der imod. I en række kontekster er det ikke noget problem ' Christiansborg-politik fungerer eksempelvis helt naturligt i en sådan binær-optik. Men i kultur og værdidebatter fremmer det nogle spøjse standpunkter.

Problemet er kendt fra klima-debatten. Ingen går ind for global opvarmning, så hvor er den konflikt, der skaber godt tv I en lang periode stod konflikten mellem Lomborg og alle de andre, men da der opstod en vis træthed omkring Lomborgs metode, forsvandt den åbenlyse modsætning i stoffet.

Problemet er, at spørgsmålet er forkert stillet, og det stilles tit i Deadline. Det interessante ligger ikke i den simple stillingtagen for eller imod, men i det der følger. For eller imod X-faktor Det bliver ofte den tidligere sportjournalist Sørine Gotfredsen, der med en bemærkelsesværdig professionalisme repræsenterer den kulturkonservative bekymring over dette eller hint populærkulturelle fænomen. Når det altid er sportsteologen, der bekymrer sig over, at de unge nu igen er begyndt at danse moderne, kunne det være fordi, hun er dygtig til det.

Eller det kunne skyldes, at standpunktet ikke afspejler den væsentligere debat, der foregår uden for Deadline-studiet. Til gengæld er det levende tv med holdninger. Bille August, der forlader studiet. Metz og Pittelkow, der råber af hinanden. Ingen kan huske, hvad der blev sagt, men godt tv'det var det

Serie

DR til syn

Seneste artikler

  • DR1 er et langt og trygt gruppekram

    5. januar 2018
    Vi elsker X Factor fredag aften, men oplever Alle mod 1 som decideret tvang. Vane-tv som Vores Vejr, ’Barnaby’ og Disney Sjov fungerer lige så godt, som de gjorde for ti år siden, mens nye ambitioner i ’Herrens Veje’ og ’Historien om Danmark’ rykker milepæle. I redaktionens sidste kanalgennemgang er vi godt tilfredse med det gode gamle moderskib DR1
  • Flow-tv samler os, streaming fragmenterer og individualiserer

    5. januar 2018
    Statsministeren har erklæret flow-tv for dødt, Danmarks Radio vil lukke DR3 som fjernsynskanal, og forholdet mellem tv på fjernsynet og tv på nettet er en del af den politiske diskussion op til medieforliget i 2018. Men hvordan kan man overhovedet bedrive fællesskabsfordrende public service uden flow-tv?
  • 2018 bliver et myldrebæfremkaldende spændingsår for Danmarks Radio

    5. januar 2018
    Kulturredaktionen har gennemgået alle DR’s tv-kanaler op til medieforhandlingerne: DR skal trods kold blå politikerånde i nakken få lov til og turde satse på det vilde og det fællesunderholdende, når besparelserne er fastlagt, og kanalkabalen skal lægges
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Dorte Sørensen

I mine øjne er Kurt Strand og Nynne Bjerre Christensen de mest dybtborende journalister i Deadline i øjeblikket. Bare sørgeligt at Wilders fik held til at manipulerer med Kurt Strand og dermed seerne.
Men Thyssen har ret Deadline er ofte overfladisk, da der er for mange emner roet sammen på for kort tid.