Læsetid: 1 min.

Gangbar mysticisme

Ny knopskydninger på den britiske musikscene vitaliserer allerede klassiske musikgenrer
17. juli 2009

Den britiske folkemusik er blevet en medspiller på den populærkulturelle scene. Det kan man konstatere når en trendspotter som Goldfrapp og et gotisk talent som Bat For Lashes (i futuristisk kutte) giver sig i kast med den. Og man kan konstatere det på Joker's Daughters debutalbum The Last Laugh - et samarbejde mellem britisk residerende, græsk-cypriotiske Helena Costas og alle steds nærværende Danger Mouse, som medkomponist og producer, der tilføjer labre raslende og rislende detaljer, nænsom fødselshjælp og en rytmisk nedtonet stampen liv i legemet. Costas leverer til gengæld sukkersød, sensuel, smukt fraseret vokal.

Det er endnu en genopdagelse af britisk musikarv, som i hvert fald er delvist forårsaget af freakfolkens fremkomst i USA og siden Europa, og ikke mindst af genopdagelsen af britiske Vashti Bunyan, som Animal Collective medvirkede til med et smukt EP-samarbejde. Vi befinder os et sted mellem det forheksende soundtrack til The Wickerman (fra 1973), Bunyans sfæriske sang og også lidt fransk 60'er-pop a la Francoise Hardy. Folklore i groovy udgave.

En slags gangbar mysticisme, man kan danse eller i hvert fald vugge til. Og en plade, som lokker en længere og længere ind i et mildt gådefuldt krat. Hvor man pludselig har mistet orienteringen, ør af undren og nydelse.

Joker's Daughter: The Last Laugh (Double Six Records/Playground)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu