Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Lidt for nydelige passioner

'The Burning Plain' væver tre historier sammen om lidenskab og forældresvigt
Kultur
17. juli 2009

På en solsveden, mennesketom slette, med dekorative bjerge i baggrunden, eksploderer en isoleret trailer i et kæmpe flammehav. To elskende indebrænder.

Så effektfuldt begynder dette tredelte drama, der er skrevet af den forfatter, som stod bag mexicaneren Alenjandro Iñarritus tre verdenssucceser, Love is a Bitch, 21 gram og Babel.

Nu er de to herrer blevet uvenner, så nu er forfatteren, der hedder Guillermo Arriaga, selv sprunget ind bag kameraet for at filme sin egen historie, der ligesom de foregående er en stærkt opsplittet og sammestykket affære. Tre fortællinger væves sammen, og store tidspring udføres, uden at de på nogen måde annonceres.

Til slut får vi så 'forklaringen', som denne anmelder typisk nok ikke havde forudset, selv om han sikkert burde have gjort det.

Hvad handler de tre forbundne historier så om? Tja, som i alle Arriagas historier skrabes nogle i sig selv banale grund-erfaringer af sorg, smerte og tab sammen. En vis nypudset glans tilføres så af, at tema-kortene blandes på uventet vis. Det kan give indtryk af dybde og virke imponerende gennemarbejdet. Men hvor meget findes der egentlig under overfladen?

The Burning PlainParis Texas koncentrerer sig mest om forældre-børn-temaet. Da mønsteret til slut falder på plads, kan man se, at filmen især handler om mødre, der svigter deres døtre for at tilfredsstille egne behov. Her er et temafællesskab med Wim Wenders' , som filmen også deler ørkenagtigt landskab med.

Støvsugende Basinger

Filmen har to markante Hollywoodblondiner - Charlize Theron og Kim Basinger - i hovedrollerne, men de er ikke brugt for deres glamour, selv om erotiske scener ikke mangler.

Theron spiller en kuldslået restaurantbestyrer med mange tilfældige mandebekendtskaber og et stærkt neurotisk selvhad. Hun befinder sig i Portland, Oregon, højt mod nord i forhold til de New Mexico-omgivelser, hvor det meste af filmen udspiller sig.

I en mexicansk grænseby ses Kim Basinger bemande en støvsuger som Hausfrau i en parcelhusfamilie med fire børn. Castingen er ikke just troværdig, men til gengæld viser Basinger en rørende smertefuld intensitet i de erotiske scener med Joaquim de Almeidas sydlandske elsker.

Hendes 16-årige datter, spillet af Jennifer Lawrence (filmens bedste præstation) opdager utroskaben og har svært ved at leve med bedraget. Moderens hyrdetimer finder sted i den isolerede trailer (igen lidet troværdigt), og man aner hurtigt, hvem der står bag ildebranden.

En tredje historie, hvis relation til de to øvrige først afsløres til allersidst, handler om en pilot, der sprøjter marker fra sit fly, hans uhyggelige styrt - og hans lille opvakte mexicanske datter.

For pæn

The Burning PlainThere Will Be BloodDen tynde røde linie er statelig smukt filmet af hele to topfotografer, Robert Elswit () og John Toll ().

Den fortællemæssige energi, der fik Iñarritus fortolkninger af Arriagos historier til at gnistre, mærkes ikke her. Arriago filmer med dyb respekt for sine egne scener, og glimtvis fortjener de det også, men som helhed tænder dramet aldrig for alvor. De påstået brændende passioner ender for ofte i det nydelige, med lidt for mange mekanisk virkende 'jeg elsker dig'-dialoger.

Som i alle Arriagos historier er det meget smertefuldt, humorforladt og tragisk altsammen, men her på en fjern og overkalkuleret måde. Selv den begavde Charlize Theron, der er medproducent, får ikke sat sig igennem med stort mere end pænt markeret, forpint fremmedgørelse.

The Burning Plain. Instruktion og manuskript: Guillermo Arriago. Amerikansk-argentinsk (Dagmar)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her