Pitt, pindsvin og det stille liv

Balletdanseren Mikhail Baryshnikov iført lændeklæde og snitsår, skuespilleren Brad Pitt iført underbuks og pistol og pin-up modellen Dita von Teese i en trapez. Multikunstneren Robert Wilsons videoportrætter af kendte og mere dødelige mennesker er i Milano hele sommeren
'Et stille liv er et virkeligt liv', siger multikunstneren Robert Wilson i udstillingens program, og det er stilheden og stilstan-den, der er de fremherskende elementer i de 25 videoportræt-ter, han udstiller i Milano.

NACHO GALLEGO

10. juli 2009

MILANO - Jeg kender en mand, der engang blev tilbudt at posere for en dansk fotograf som 'den døende galler'. Hvilket vil sige i en lidende positur kun iført en snoet metalring om halsen. Da han allerede havde en fast plads på Ekstra Bladets side 2, takkede han nej.

Når man træder ind på amerikaneren Robert Wilsons udstilling 'VOOM Portraits' i Palazzo Reale i Milano, er første levende billede Mikhail Baryshnikov. En af det 20. århundredes største mandlige balletdansere står i lændeklæde op ad en romersk kapitæl. Under hans imponerende knoklede danserfødder er en sten. Han har et blødende snitsår i brystet og en pil i ryggen. Baryshnikov poserer som den hellige San Sebastian, der blev henrettet som martyr et par hundrede år efter Kristi fødsel, og jeg tænker, at det nok var dumt at føle sig for fin til den døende galler. For det her virker, især når man har kigget nogle sekunder i stum beundring på Baryshnikovs kompakte fysik. Man tror, at der ikke sker noget, og pludselig opdager man, at hans mavemuskler bevæger sig, og at han blinker med sine evigt bedrøvede øjne. Det er ikke fotografier, det er videofilm, Wilson har lavet. Levende billede i ordets sande betydning.

Brad Pitt i underbukser

»Et stille liv er et virkeligt liv«, siger multikunstneren Robert Wilson i udstillingens program, og det er stilheden og stilstanden, der er de fremherskende elementer i de 25 videoportrætter, han udstiller i Milano. Siden Wilson gik i gang med videoprojektet i 2004, har han lavet 153 portrætter af filmstjerner, kunstnere, dyr, såkaldt almindelige mennesker og en enkelt kongelig, nemlig prinsesse Caroline af Monaco i sin mor Grace Kellys rolle i Hitchcocks film Rear Window fra 1954.

Portrætterne er i det hele taget én lang henvisning til historie, kunsthistorie, film, teater, musik og dans. Her er Isabella Rossellini, Isabelle Huppert, Steve Buscemi, Johnny Depp og Salma Hayek. Skuespilleren Robert Downey Jr. lægger krop til en ny og uhyggeligt tilstedeværende version af Rembrandts billede 'Dr. Nicolaes Tulps anatomiske forelæsning' fra 1632, og hans kollega Winona Ryder sidder med lyserød blomsterhat midt i sin møgbunke som en strålende smuk og uendelig sørgmodig Winnie fra Samuel Becketts 'Glade dage'.

I et andet rum stirrer Brad Pitt på én. I kridhvid underbuks og ditto strømper. Bar overkrop, ingen sko. Regnen strømmer ned over ham, og i den højre hånd holder han en pistol, som han ganske langsomt hæver, mens en mandestemme siger »I'll find you anywhere you go. You can't escape this love of mine«. Man ved ikke helt, hvad man skal mene om denne sære kombination: Det formfuldendt smukke (Pitt) møder det truende (ord og pistol) møder det regelret komiske (strømpesokker i regnvejr). Formentlig ingenting, man skal blot lade billedet hænge på nethinden, hvad det gør dage efter. Ligesom mange mænd sikkert går helt tanketomme og lettere svimle ud efter at være blevet konfronteret med en trapez med pin-up modellen Dita von Teese iklædt pailletbesatte stiletter, matchende hofteholder og stjerner på brystvorterne.

Gentagelser og humor

Robert Wilson blev verdensberømt i Danmark, da han i 2000 iscenesatte Georg Büchners Woyzeck på Betty Nansen Teatret til musik af Tom Waits. De danske skue-spillere og sangere kom på en verdensturné, der ingen ende ville tage. Ligesom hans teateropsætninger er de få minutter lange videoportrætter, der kører i et loop uden begyndelse og ende, en fuldendt symfoni af lyd, lys og minutiøs timing. De virker nærmest hypnotiserende og er ofte ledsaget af musik eller ord. Et par steder genkender man Robert Wilsons egen karakteristiske stemme. Allerede i 1970'erne lavede han nogle eksperimenter med videoportrætter. 100 styks af 30 sekunder, der blev kendt under navnet 'Video 50'. Portrætterne i Milano har i forskelligt udvalg været udstillet over hele verden siden 2007. Der kommer hele tiden nye til.

Wilson er i sin 40 år lange karriere blevet beskyldt for at gentage sig selv, nu har vi ligesom set det med lyset og langsommeligheden (selv om nogle af os aldrig bliver trætte af det), men den sidste del af udstillingen, hvor han har filmet dyr, trækker hans humor helt skarpt op. Det sydamerikanske pindsvin er efter sigende et urgammelt dyr. Her sidder et eksemplar ved navn Boris og laver små bevægelser på baggrund af en slags surreel stjernehimmel til de fløjtede toner af melodien »Daisy Bell« (1890), der blander sig med filmmusikken fra science-fiction-filmen The Day The Earth Stood Still fra 1948. Daisy Bell er i øvrigt uløseligt forbundet med Stanley Kubricks film 2001: A Space Odyssey. En sær vægtløs og tidløs fornemmelse indtræder, og den afløses straks af en urolig trippen med fødderne, når man vender sig om og ser hyrdehunden Celine, der halser derudad til easy-listening kombineret med cubanske rytmer.

Palazzo Reale, der i midten af 1800-tallet var bolig for det østrigske kongehus, Habsburgerne, da Milano var del af Østrig, huser frem til slutningen af september også en storslået Monet-udstilling.

Robert Wilson: VOOM Portraits, til den 4. oktober 2009. Palazzo Reale, Milano