Læsetid: 1 min.

The Princess Bride (1987)

3. juli 2009

Dengang i 1980’erne, hvor Rob Reiner kunne lave ordentlige film fulde af humor, drama og interessante personer, begavede han os med The Princess Bride, der er lige så meget en hyldest til som en parodi på eventyrgenren. Filmen er baseret på en bog og et manuskript af den legendariske manuskriptforfatter William Goldman og fortæller den utrolige historie om unge og heldigvis handlekraftige Westley (Cary Elwes), der må gå så grueligt meget igennem for at redde sin elskede Buttercup (Robin Wright) fra den onde prins Humperdinck (Chris Sarandon). Rammen om handlingen handler om eventyrets og historiefortællingens universelle kraft: En aldrende mand (Peter Falk) læser bogen om Westley og Buttercup højt for sit blaserte barnebarn, der til at begynde med ikke gider høre om alt det kysseri, men som efterhånden bliver helt opslugt. Historien er da også spækket med spænding, sjov og mange andre ting, som gør et godt eventyr: Kæmpen Fezzik (André the Giant, der virkelig var kæmpestor), fægtemesteren Inigo Montoya (Mandy Patinkin), som leder efter sin fars seksfingrede morder (Christopher Guest), og den snu og altid sure Vizzini (Wallace Shawn), der kidnapper Buttercup i et forsøg på at skabe krig mellem prins Humperdincks rige og naboriget. Flere af de involverede foran og bag kameraet var fire år tidligere med til at lave This Is Spinal Tab, en nyklassiker i komediegenren; The Princess Bride er gjort af samme velformede stof. CMC
The Princess Bride. Instruktion: Rob Reiner. Manuskript: William Goldman. Er udkommet på dansk dvd fra Pan Vision