Karla er tidens skilsmisseheltinde - også på teater

'Karlas Kabale' sejrer på Ølstykke Sommerteater, fordi den kaster børnevirkeligheden lige smak i øjnene på tilskuerne. Mildnet af Sonja Oppenhagens vidunderlige nabo
Minna Flyvholm Tode som Karla, Jakob Garde som hendes provokerende lillebror og Laurids Andersen som den uimodståelige mindstebror udgør den bedste søskendeflok, Informations anmelder har set på et teater i årevis.

Flemming Kirstein

11. august 2009

Tidens skilsmisseheltinde hedder Karla. Efter Renée Toft Simonsens succesbøger kom filmen, og nu er historien om Karlas Kabale og hendes sammenbragte familie så også blevet til teater.

Det er Gunvor Reynberg, der har overført bogens univers til teatret, og det er en overmåde lykkelig transformation. Gunvor Reynberg kender virkelig sine familiemennesker med deres korte lunter og sårede følelser, og hun kan formulere det i replikker, der virker. Både moderens hidsighed og lillebroderens kækhed og Karlas protestlege under bordet har fået ord og pauser, der fungerer på scenen og dens laden-som-om-virkelighed. I hvert fald sådan som Jan Hertz har instrueret denne moderne familiekomedie om livet, der ikke kan gå op, når mor og far ikke er sammen mere. Men som måske godt kan blive okay alligevel ...

Forestillingen skaber den fineste bittersøde stemning omkring sig i det skrånende amfiteater i Ølstykke Sommerteater, hvor snesevis af frivillige hjælpere byder alle tilskuerne velkommen, som var vi æresgæster. Smilene lyser langt ind i forestillingen, som rammer det velkendt urimelige i det danske familie-setup netop nu. For hvorfor er det nu, at mor og far blev nødt til at blive skilt?

Superkids

Netop skilsmissebarnets trodsighed og sårethed er Minna Flyvholm Tode helt eminent til at vise. Hun er kun knap 12 år, og alligevel er hun fuldstændig overbevisende på scenen. Hun kan både tale og synge og bevæge sig rundt som Karla selv, også selv om hun venter på den sidste hjørnetand, og så er hun god til at smutte fra den 10-årige Jakob Gardes provokerende lillebror og den 8-årige Laurids Andersens uimodståelige mindstebror med kvikflabede bemærkninger. Eller som den bette siger om sin mor:

»Godt hun har os!«

Disse superkids er den bedste søskendeflok, jeg har set på et teater i årevis!

Og det interessante er, at forestillingen formår at holde børnenes synsvinkel hele vejen igennem. Samtidig får forestillingens voksne også chancer for at forklare, hvorfor det lige var nødvendigt at gøre alting så kompliceret. For hvorfor blev de skilt, når de alligevel hele tiden skal lave aftaler og ses, fordi far også skal se sine børn - hvis han altså møder op?

Mette Marckmann har en fin ærlighed i sit spil som moderen, der er lige ved at knække midt i sin egen brogede familiekonstruktion. Som den ny mand har Morten Thunbo en fin ro og en troværdig trang til at holde sig ude af diskussionerne ved at sætte nærværet på standby og tale i mobiltelefon. Tilsvarende har Stephan Pollner en skøn elskelighed over sin forliste far, der kommer til at bryde alle aftalerne til fordel for kig i flasken. Pollner balancerer skønt mellem charmør og sut, og derfor er det troværdigt, at moderen engang er faldet for ham - og ikke mindst at Karla synes, at han er verdens bedste far.

Cykelnørd

Men det er barsk familievirkelighed, det her. Og som voksen tilskuer får man ondt i maven, når man får en smagsprøve på det 12-årige skilsmissebarns splittethed og afhængighed af to voksne, der ikke kan forenes i én hverdag.

Samtidig er det munter komedie. Og som skuespil glimrer forestillingen allermest fantasifuldt, når Morten Thunbo og Stephan Pollner kaster sig ud i kulørte roller som to af landevejens farende svende. Her har Jan Hertz kombineret folkekomediens tryghed med en djævelsk specifik karaktertegning, som gør Thunbo til kleptoman med barnevogn og Pollner til en næsten mytisk, nørdet drengeskikkelse på cykel.

Men ingen kabale i denne forestilling ville gå op uden Sonja Oppenhagen. Hun spiller den gamle nabo, der har masser af tid. Hun ved, hvor livet gør ondt, og hun bliver Karlas fortrolige midt i familieurolighederne. Sådan som hun stille banker på i sin pigede kjole og flade sko, ja, så håber man pludselig selv, at man en dag er heldig at møde denne fru Pedersen. Hun har varme, hun har blink i de smukke øjne, men hun har også modet til at trække vejret og fortælle Karla de sandheder, som hendes mor ikke tør sige højt. Her er Oppenhagens erfarne scenenærvær guld for forestillingen. Og så kan hun også føre an i sangene, der fermt glider afsted i den båndede ørehængercollage af Stig Christensen.

Sommershorts

Det er en overrumplende nutidig forestilling, lykkeligt langt væk fra den sort-hvide eventyrverden, som ellers har tendens til at dominere familieteatret. Denne forestilling rammer ungernes egen virkelighed. Og den rammer forældrenes. For hvor er det lige, lykken ligger, når ens unger har det skidt, fordi man selv skulle have det bedre? Og fik man egentlig det?

Med munterhed rammer Jan Hertz & Co. alle disse svære dilemmaer - i en plastikglad IKEA-agtig scenografi af Loa Miller, der også ved præcis, hvor korte de 12-årige pigers shorts er denne sommer. Så uanset om man har læst bogen eller set filmen, så er Karlas Kabale en fin øjenåbner til livet for halvdelen af Danmarks unger i 2009. Familiedebatteater af muntreste slags, der heldigvis også kommer på efterårets turnérepertoire med Det Ny Familieteater. Endda med naboengel.

AMC@INFORMATION.DK

Karlas Kabale. Tekst: Gunvor Reynberg, frit efter Renée Toft Simonsens Karla bøger. Musik: Stig Christensen. Scenografi: Loa Miller. Instruktion: Jan Hertz. Ølstykke Sommerteater. Sang-cd sælges. 1 t 40 min. Ti-fre kl. 19.30, lø-sø kl. 15. Til 16. aug. www.sommerteater.dk Herefter Danmarksturné 2. okt.-11. nov. www.detnyfamilieteater.dk