Avisen for de dovne?

Bjørn Bredal har skrevet en 'politikensk' jubilæumsbog om Politiken
9. september 2009

Til en begyndelse tænker jeg, at jeg da vist ikke er den rigtige til at skrive om en bog om Politiken, for jeg kan ikke lide den avis. Dernæst tænker jeg, at jeg muligvis er den helt rigtige til at gøre det, for jeg læser den jo alligevel. På samme måde som massører siger, at thaimassage er yoga for de dovne, er det min grundlæggende opfattelse, at Politiken er avisen for folk, der er for dovne til at læse Information.

Da jeg som meget ung mand syntes, at nu måtte det være på tide at beslutte sig for avishold, havde jeg helt overset, at den smukke, unge kvinde, jeg havde giftet mig med, stammede fra en københavnsk arbejderfamilie, der altid havde holdt Politiken. Så den fik vi en tid ind gennem brevsprækken hver morgen. Den rigtige avis, Information, hentede jeg personligt i kiosken på den anden side af gaden.

En morgen spurgte jeg, mens jeg bladrede i organet for den højeste oplysning, min unge viv: ærlig talt, fru Nielsen, behøver vi virkelig den her sprøjte? Den er skam flink ved os, det er ikke det. Den får én til at føle sig klogere end man er, og det er bestemt venligt af den. Hvis man bruger et kvarter på Politiken, føler man sig top- informeret, hvis man derimod kun bruger et kvarter på Information, ved man, at man ikke er det. Og ved De hvad, frue, ærlig uvidenhed er vel at foretrække frem for illusionen om at være klog på alle felter?

Man kan muligvis nok diskutere - i alt fald er der mange, der har gjort det - min hustrus smag hvad mænd angår, men på avisfronten fejlede og fejler hendes kvalitetssans ikke noget. Selvfølgelig kan vi undvære Politiken, udtalte hun straks. Så kiosken på Ålekistevej måtte vinke farvel til en trofast kunde, ægteparret Nielsen begyndte at abonnere på den rigtige avis.

Ikke ukritisk

Men er Politiken nu virkelig også den forkerte? Det spørgsmål bliver ikke mindst ubehageligt påtrængende for en inkarneret tilhænger af omliggende hørmer, når man læser Bjørn Bredals nyudkomne bog, Politiken mod Politiken, Idékampe 1884-2009, som udgives i anledning af Politikens 125-årsdag. Bl.a. forstår man, at uanset hvad man kan finde på at sige af ondt og ufordelagtigt om avisen, så vil man kunne læse det i dens egne spalter. Den er på ingen måde ukritisk i forhold til sig selv - og sådan har det været lige siden grundlæggelsen i 1884, forstår man, og især efter 1905, hvor den, med Bredals udtryk, i højere grad satsede på news og ikke alene på views. Skal Politiken være en holdningsavis eller et professionelt nyhedsmedie - det spørgsmål har fra begyndelsen optaget såvel avisens ledelse og redaktion som dens medarbejde. Og man forstår på Bredals bog, at det bestemt ikke altid er gået stille af.

Velbegavet elite

Bogen er i sig selv 'politikensk'. Avisen har jo altid opfattet sig selv som, som nævnt i indledningen, et organ for den højeste oplysning. Heraf følger naturligt, at det er de kloge, der skriver for de mindre kloge. Men de gør det nu vældig taktfuldt, med diskrete oversættelser af udenlandske eller på anden måde vanskelige ord og vendinger. Avisen er simpelthen, også sprogligt og stilistisk, en sand mester i at få læseren til at føle sig som medlem af en særligt velorienteret og velbegavet elite. Den kæler for én - men undgår altså heller ikke af og til at irritere én.

Det gælder avisen, og det gælder også i et vist omfang Bredals ellers særdeles velskrevne bog. Men ok, det er Politikens stil. Og altså også, til en vis grad, Bredals i jubilæumsbogen. Ikke lige min smag - jeg har faktisk ikke noget imod, hårdt og brutalt, at blive konfronteret med min egen uvidenhed, som man tit bliver her i Information - men da tilpas interessant til, at jeg bestemt gerne vil anbefale bogen. Og også til at Politiken er en sikker vinder af andenpladsen blandt aviser i min private husholdning.

Fru Nielsen er i øvrigt ganske enig, skal jeg hilse og sige.

Bjørn Bredal: Politiken mod Politiken. 576 s., 350 kr. Politikens Forlag