Blædel bliver bare bedre og bedre

Sara Blædels femte krimi om Louise Rick er glimrende underholdning – lige til tv
24. september 2009

Nogle krimier egner sig ganske enkelt til at blive filmatiseret. Det er den slags romaner, der er velkonstruerede og lige ud af landevejen. Den slags, hvor det ikke er de litterære kvaliteter, der bærer historien fremad. Den slags, hvor personerne er til at forstå og holde af – uden så meget pis. Den slags er Sara Blædels bøger.

Den sidste Blædel-bog var bedre end den forrige, og hendes nye, Hævnens gudinde, der udkommer i dag, er bedre end de fire første. Så for nu at sige det kort: Blædel bliver bedre og bedre. Sara Blædels krimier er langtfra litterært spændstige – det er næppe heller forventeligt eller strengt nødvendigt i kategorien ’underholdende dansk politikrimi’ – men hendes plot er godt skruet sammen, og sproget lige til. Der er ikke så meget fikumdik ved nogen af delene. Faktisk har både historiernes intensitet og tonen løftet sig konstant gennem de fem krimier med kriminalassistent Louise Rick og hendes veninde, journalisten Camilla Lind, i hovedrollerne.

Et godt tidsbillede

Den aktuelle sag tager fat et sted, som er meget realistisk, og som forældre til teenage-børn frygter: En flok aggressive unge fyre er uindbudt dukket op til en privat klassefest for den 12-årige Signe for at lede efter alkohol, men de finder intet, og festen ender i vold og ulykke. En pige omkommer, da hun vil løbe efter hjælp, og for hendes mor går livet i stå. Da to af de unge voldsmænd kort efter dør i en påsat brand, er spørgsmålet, om moren er indblandet – hvad alt tyder på. Louise Rick fra Drabsafdelingen på Københavns Politigård og hendes kolleger efterforsker effektivt, og imens sender veninden Camilla Lind vigtige informationer om sagen hjem fra USA, hvor hun er på en to måneder lang tur med sin søn for at komme sig oven på en rædselshistorie, der fandt sted i sidste Blædel-krimi.

Og så forgrener historien sig til både rockere, skuddrab, Stein Bagger-typer og voldspsykopater. Alt i alt er det nok et meget godt tidsbillede – ikke samfundskritisk som sådan, vel at mærke – sådan som de fleste nordiske krimier har for vane at levere. Heldigvis undgår Blædel igen at udpensle alt for mange smådetaljer om Lind og Ricks privatliv, mens det, hun rent faktisk bidrager med, både er væsentligt og rigtigt doseret.

Så alt i alt er Blædel udmærket underholdning, hvad også svenskerne, nordmændene, tyskerne og en del andre har fundet ud af. Med den enorme succes, filmatiseringerne af Stieg Larssons krimier har fået i hele Europa, kan man formentlig snart forvente at se Louise Rick overført til filmlærredet, og det er måske i virkeligheden synd. Historierne smager mere af tv-serie og sofahygge, så man må håbe, at Nordisk Film, der har købt rettighederne, vælger rigtigt. På tryk er der i al fald dømt uforpligtende, men underholdende læsning.

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.