Internationale dage i andedammen

Den danske duo The Asteroids Galaxy Tour har solgt 25 procent af deres selskab og dermed scoret 8,6 mio. kr. til udgivelse af deres debut-album. Den internationale musikverden spidser ører - men er det bare fordi de får serveret et ubestemmeligt internationalt produkt?
The Asteroids Galaxy Tour kan noget med hooks og har et par rigtige stærke sange, men over et helt album bliver det for behageligt og for komfortabelt groovy.

Nikolai Linares

21. september 2009

Ethvert voksent menneske, der har kendt og elsket dansk rock i to-tre årtier, ved, at det er forbistret svært at foretage springet fra andedammen og ud på de internationale oceaner. Bare spørg Gasolin', der var guder i Norden, men også kun Norden. Spørg Sort Sol, der ganske vist knyttede stærke kunstneriske forbindelser til udlandet, men aldrig rigtig slog igennem, selv om de da fik transmitteret en video eller to på MTV's Alternative Nation. Eller spørg D-A-D, der aldrig formåede at følge op på den internationale succes med »Sleeping My Day Away«.

Det har en række unge danske navne så tilsyneladende ikke. Altså spurgt de aldrende koryfæer med de dårlige erfaringer. Som humlebien er også række unge hedsporer åbenbart uvidende om det usandsynlige i at kunne flyve (kunsten er at ramme ved siden af jorden). Så de gør det bare.

Efterklang har fået kontrakt med det ærværdige indie-selskab 4AD, der har så eminente navne som The Pixies, Cocteau Twins, Bauhaus, Scott Walker og TV On The Radio i deres katalog. Den unge electro-diva Oh Land har minsandten fået kontrakt med det multi- nationale selskab Sony Music ligesom Mew. Alphabeat hitter stort især i Storbritannien, og Whomadewho har længe haft betragtelig større succes uden for end inden for landets grænser. Choir of Young Believers har fået kontrakt med det amerikanske indie-selskab Ghostly International, og Spleen United forbereder et nøje koordineret udbrud i USA.

Branche i forandring

Og så er der tilfældet The Asteroids Galaxy Tour - bestående af Mette Lindberg og Lars Iversen - som har været smartere (eller heldigere?) end gennemsnittet. De har oprettet deres eget selskab Small Giants Records, som de har solgt 25 procent af aktierne i og dermed scoret 8,6 millioner kroner fra det britiske investeringsselskab Ingenious. Med de penge i hånden kan bandet og deres manager, Tim Clark, så gå ud og købe de serviceydelser, såsom distribution og markeds- føring, som plejer at være inkluderet i en traditionel pladekontrakt.

Men plejer er død, og bandet og deres manager har taget konsekvensen af og udnyttet potentialet i en spritny, balkaniseret musikbranche i stadig forandring. De har udnyttet, at ingen længere kan hævde at sidde på markedet, og de har shoppet rundt og skrevet kontrakt med den multinationale gigant EMI for Europa og Red Music for USA.

God forretningssans, folkens. Og musikken? Well, den er da meget god. På sådan en internationalt jovial, let sensuel facon. Der er ikke nogen på tværs af aldersskel og landegrænser (i hvert fald ikke i den vestlige verden), som vil tage anstød af, at The Asteroids Galaxy Tours debutalbum, Fruit, bliver sat på til festen. Det skulle da lige være dem, der ikke kan lide en sukret, krukket kvindevokal med inspirationer fra Anisette og Fever Ray/The Knife-frontfiguren Karin Dreijer.

Savner profil

Jeg tager så alligevel anstød af en anden årsag. For Mette Lindbergs vokal savner nævnte damers originalitet, og musikken er sådan en spraglet 60'er-klingende, parfumeret psykedelisk festrockvariant, som savner profil. Bevares, der er stærke numre med hitpotentiale såsom »Push The Envelope« og »The Sun Ain't Shining No More«, som da også er blevet solgt i over 220.000 mp3-kopier.

Men Fruit viser også, at The Asteroids Galaxy Tour (endnu) savner kompositorisk råstyrke til at agere som album-band. De kan deres rockhistorie, de kan noget med hooks, og bandet (som på albummet inkluderer fire ekstra musikere) swinger, Og så er Lars Iversen ferm til at arrangere/producere/ udstyre numrene med frække, labre detaljer, om det så er håndklap helt fremme i lydbilledet i højre kanal, en nostalgisk klavertrille, loopede instrumenter eller støvet rytmeboks.

Det er en iscenesættelse, som trækker kraftigt på sen-60'ernes spraglede rock og vor tids eksplosion af horisonten med bands som Animal Collective og TV On The Radio. Problemet er bare, at sangene vælger den nemme vej til lytternes ører, det er for behageligt, for komfortabelt groovy, for kompositorisk konservativt og forudsigeligt. Og så lytter ørerne ikke efter. Og meget betegnende har The Asteroids Galaxy Tour haft held til at sælge deres musik til en reklame for iPod Touch samt til tv-serien Gossip, hvor den jo netop fungerer som baggrund.

Personlighed

Der er meget godt at sige om internationaliseringen af den danske musikscene, men som det har været siden pigtrådsmusikken tilbage i 60'erne, er spørgsmålet stadig, om der er personlighed i skidtet. Populærmusikken vil åbenbart altid skue mod udlandet, og sådan er det. Men det betyder ikke, at særkenderne og egnskrydderierne behøver at forsvinde. Det er bands med international anerkendelse såsom Under Byen, Mew og Efterklang strålende eksempler på.

Fruit er så jernhamrende sikkert, neohippie-charmerende, sundt swingende, behageligt retro-lunet og nutidigt sammenskruet, at det kunne ligne en kommende kommerciel succes. Det er et ubestemmeligt internationalt album. Men jeg har ikke nogen krystalkugle, og intet er sikkert, bare fordi formlen er på plads, og nogle investorer tror på dét, nogle vil kalde værket og andre produktet (argh!).

Selv om CBS Records bakkede op om en engelsksproget udgave af Gasolin's GAS 5, hjalp det f.eks. ikke. Dengang foregik løjerne så også på lettere pudset Valby-engelsk, hvilket de fleste danske bands ikke længere kan anklages for (selv om teksterne ikke altid er noget at råbe hurra for i klasse- værelset). Men en uoverskuelig syndflod af musik strømmer altså gennem internettet, og det er før set, at penge og hårdt arbejde ikke er nok. Held hjælper f.eks. også, og personlighed skader heller ikke.

The Asteroids Galaxy Tour: Fruit (Small Giants Records/EMI). Udkommer mandag