Læsetid: 3 min.

Repremiere på 'Premiere'

Det var med store armbevægelser og glimt i øjet, at Christoffer Boe mandag aften søsatte den nye udgave af DR2's filmprogram 'Premiere'
8. september 2009

Det er en frisk idé, DR2 dér har fået:

At lade forskellige danske filmfolk afløse Mikkel Munch-Fals som vært i filmprogrammet DR2 Premiere i 13 programmer, som sendes i løbet af efteråret og vinteren.

De filmfolk, jeg kender, er ofte meget hårde kritikere af deres kolleger og kollegernes film, men det er sjældent, at de offentligt artikulerer den kritik. Det får de så mulighed for nu, og især glæder jeg mig til at opleve dem anmelde danske film. For hvordan slipper man af sted med det, når man selv er en del af en lille branche, hvor alle kender alle?

En interessant måde at gøre det på stod Christoffer Boe for i første udsendelse i DR2 Premiere's nye sæson, der begyndte i aftes. Boe, der har lavet originale og udfordrende film som Reconstruction, Allegro og Offscreen, er stor filmfan og har et lidenskabeligt forhold til film- kritik.

Kritik af kritikerne

Han har før brokket sig over tilstanden i dansk filmkritik og filmanmelderi, ja, faktisk mener han ikke, at der findes ordentlige filmkritikere herhjemme.

Der er for meget overfladisk forbrugerorientering over anmeldelserne til, at man kan kalde dem perspektiverende, diskuterende, øjenåbnende kritik.

Men nu har Christoffer Boe altså selv været kritiker for en dag, og det klarede han ganske glimrende; med samme store armbevægelser, skråsikkerhed, intelligens og glimt i øjet, som han har brugt til at dekonstruere filmmediet og genrefilmen i sine værker.

Blandt andet interviewede han filminstruktøren Jacob Bitsch, der i fredags spillefilmdebuterede med den tragikomiske Camping, og han konfronterede Bitsch med sine forbehold og bad ham forholde sig til dem. Samtidig fik han Bitsch til at give sin egen film stjerner. Og den fik fire af seks, fordi det er en lille film, som primært er for danskere.

Sjovt setup

Det var et sjovt setup, som virkede, fordi Boe turde at følge det til ende. Han ville have filmkunsten og film- kritikken til at gå i dialog, sagde han til Bitsch, og interviewet med instruktøren var et lille skridt på vejen.

Allerede inden da havde Christoffer Boe meget tydeligt signaleret, at han ville opdrage seerne med Premiere, fortælle os alle, hvad der er god, og hvad der er dårlig film. Og han var ikke bange for at følge den stærkt politiske linje, Mikkel Munch-Fals fik ballade for.

Der skal tre ting til at gøre en film, forklarede Boe: Teknisk kunnen, personlighed og ambitioner. Og så fortsatte han ellers med at rive to af ugens film fra hinanden, den romantiske komedie The Ugly Truth og Ang Lees Taking Woodstock. Boe kunne i forvejen ikke lide Lee - han er kedelig - og hans voldsomme kritik af den lette, charmerende komedie skulle vel ses i det lys.

Lyserøde og grønne

Derimod var Christoffer Boe meget begejstret for The Hurt Locker, og det var svært at være uenig med ham i, at instruktør Kathryn Bigelow er bedre til at lave film om mænd end mændene selv. Og til at forklare, hvorfor en film som The Hurt Locker virker, hidkaldte Boe sin gamle universitetslærer, filmprofessor Torben Grodal, der talte om menneskets krybdyrhjerne, hvor adrenalin- og dopamin-produktionen sættes i gang, når vi ser intense, gribende billeder.

Så tonede forfatteren og reklamemanden Knud Romer frem på storskærm og redegjorde for, hvorfor The Ugly Truth nok skulle blive en succes, selv om den tydeligvis er blevet til på et excel- ark og ikke i en kreativ proces. Romer talte om lyserøde og grønne segmenter, hvoraf ikke mindst de sidste - veluddannede kulturforbrugere - elsker romantiske komedier, fordi de i dem kan spejle deres liv og drømme.

Skal man holde Christoffer Boes egne tre kvalitetskriterier op foran, må man sige, at programmet var ganske vellykket: Det havde personlighed og meget store ambitioner. Teknisk var det veloplagt, selv om værten indimellem snakkede så hurtigt, at man skulle høre godt efter for at få det hele med - og selv om han ikke helt kunne udtale nogle af de amerikanske instruktørnavne og havde misforstået, hvem der var hvem i The Hurt Locker.

Er det nye DR2 Premiere så bedre end det gamle? Det er meget anderledes, men efter første udgave at dømme ikke mindre skarpt, idiosynkratisk eller morsomt.

Se programmet og listen over kommede værter på www.dr.dk/dr2/premiere. I næste uge anmelder Wikke & Rasmussen film og har bl.a. denne artikels forfatter som gæst Læs en længere version af denne anmeldelse på information.dk/blog/christian-monggaard

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu