Dukkehjem på coke

Koldt produkt på Odense Teater er blevet en nymoralsk Ibsen-fortolkning af 'Et Dukkehjem'. Kinky og flot, men uden kærlighed
12. oktober 2009

Hvor gik Nora hen, da hun gik ud? Sådan plejer man at spørge. Men i nytolkningen af Ibsens Et Dukkehjem på Odense Teater, går Nora slet ikke. Hun får bare et sammenbrud og en efterfødselsdepression. Man kan sådan set godt forstå denne nye Nora, for hendes Torvald er blevet kokainvrag, og hendes nyrige hverdag er sort marmor med stuealligator. Her handler det ikke om at søge kærligheden. Her handler det om at undgå at komme i mediemaskinen med kompromitterende fotos.

Den 35-årige norske dramatiker Matias Faldbakken har i Koldt Produkt travlt med at provokere og moralisere i forsøget på at gøre Ibsen aktuel. Men stykket gør altså ikke Et Dukkehjem moderne, bare fordi Torvald siger 'fuck' i hver anden sætning.

Og stykket bliver ikke mere trendy, bare fordi Doktor Ranks teorier om menneskelig svaghed bliver tilsat et stænk norsk religionsfrygt og aborthykleri. Hvorfor Odense Teater så netop har valgt at sætte dette stykke på repertoiret i stedet for den ægte vare, det er ikke let at se. Det er i hvert fald et et mindre radikalt bud på en Dukkehjem-tolkning end f.eks. Jakob Weis og Pelle Koppels Helmer Hardcore fra Teater V forrige sæson, der handlede om Torvalds chok, efter Nora er gået.

Tro på mafiaen

Det tristeste ved denne dukkehjemsfortolkning er imidlertid, at teksten ikke længere tror på kærligheden. Væk er 'det vidunderlige', som Ibsen kaldte det. Væk er Noras tro på Torvald som hendes livs kærlighed. Her bliver Noras skilsmissehistorie dybt infiltreret i et senmoderne mafiasamfund. Her straffes aftalebrud konkret og rockerkorporligt: Velkommen til den post-demokratiske trusselsvirkelighed.

Hvad netop Nora skal i denne primitive verdensfortolkning, det er ikke umiddelbart til at se. Heller ikke selv om Natali Vallespir Sand er forunderligt smuk og spiller stærkt og overbevisende med døde, mørke øjne. For hun er akkurat lige selvdestruktiv fra start til slut. Det samme gælder Claus Riis Østergaards hyperaktive skater-Torvald og Jon Langes beregnende blufmand i banken - og Bjarne Antonisens selvhøjtidelige Doktor Rank. Kun den kønne Johanne Dal-Lewkovitchs beskæmmede Kristine Linde får lov til at blomstre og tro en smule på fremtiden i den statiske iscenesættelse.

Blod på videoen

For den tyske instruktør Lydia Bunk og den tyske scenograf Nikolaus Porz har sammen skabt en kold, nyrig verden. Rummet i Sukkerkogeriet er ellers flot indtaget af sorte square-møbler og kinky terrarium - og endda en skaterbane til tackling af den opblussende angst.

Bagved hænger en kæmpe videoskærm med de smukkeste og mest kyniske skønhedsglimt. Her løber Nora og en køn fremtidsdatter afsted langs stranden, og her famler Nora med en spids kam for tæt på sin gravide mave, mens blodet bobler. Det er en musikalsk video af Martin Munch og Mikal Bing, men iscenesættelsen har valgt at genbruge billederne identisk, og så falder effekten. Akkurat lige som den indledende baggrunds-musiks toner kun drypper tilsyneladende ens i Arvo Pärts minimalismemusik, så skal gentagelserne i filmen varieres og forskubbes for at blive interessante.

Det er også sådan, Ibsen raffineret nuancerer sine replikker: Med gentagelser og forskydninger af ord, så de bliver til symboler, der fører mod katastrofen eller udfrielsen.

Nora på baby og Torvald på coke? Tjo, nu er det så afprøvet. Noras makroner er også udskiftet med flødeboller - og det fatale brev er blevet til en sms. Men bevægende teater, det er det altså ikke. Snarere kun koldt.

Koldt produkt (2006). Frit efter Et Dukkehjem (1879) af Henrik Ibsen. Tekst: Matias Faldbakken. Oversættelse: Karen-Maria Bille. Iscenesættelse: Lydia Bunk. Sce-nografi: Nikolaus Porz. Lys-design: Michael Rasmussen. Lyddesign: Rudi Senf. Video-fotograf: Martin Munch. Video-klipper: Mikal Bing. 2 timer 30 min. Sukkerkogeriet til 7. nov. www.odenseteater.dk