Forbløffende fortællinger

Christian Mørk er fuld af forbløffende fortællinger, men hans billedsprog er stadig momentvis for meget
8. oktober 2009

Fantasien og fortællegejsten fejler intet hos Christian Mørk. Med Kejserens port, der er Mørks fjerde bog på fire år, leverer han endnu en gang en forrygende fortælling, som står lyslevende. Denne gang er der lidt mindre eventyr og lidt mere realisme og psykologi over sagen, men det gør bestemt ikke noget. Særligt fordi Mørk bruger siderne på at komme tættere på hovedpersonerne, end han tidligere har gjort.

I centrum står den besværlige, men også karismatiske og flittige amerikanske knogleforsker, Kit Henson, der rager uklar med et multinationalt selskab i Afrika, da hun forsøger at redde en nomade-dreng, som har drukket vand, der er forurenet af selskabet. Kit er nødt til at vende hjem til sin lidt forhutlede og sørgmodige fotograf-mand, Colin, der aldrig har solgt et billede. De bor i en lille lejlighed i Paris, men den er fuld af minder om deres søn, som døde halvandet år tidligere i en trafikulykke. Ægteparret bærer rundt på hver deres sorg og kan ikke nå ind til hinanden, men da et galleri i Vietnam overraskende køber alle Colins billeder, øjner de muligheden for at finde hinanden igen på en tur dertil. Netop ankommet til Vietnam bliver de skudt af ukendte gerningsmænd, og Colin dør, mens Kit vågner op til en virkelighed, hun ikke længere er en del af. Hun kan intet huske om sit liv - om sønnen, manden og jobbet - og hun lider pludseligt af epileptiske anfald. Men hendes kollega gennem mange år, Rufus, ankommer til Vietnam og agerer hendes hukommelse, indtil den langsomt dukker op i hende selv i glimt.

Mens hun restituerer, bliver hun og Rufus i Vietnam, og hun begynder at se syner i takt med, at hukommelsen vender tilbage. En lille dreng viser sig for hende og får hende til at lede efter en mand, der kalder sig 'Den Hvide Rotte'. Og så går den vilde jagt på både gamle erindringer og den grusomme rotte-mand, der bor i et tempelslot langt ude i junglen. Rejsen fører hende ind i sig selv og tilbage til livet.

Overdådigt billedrig

Som de tidligere romaner af Mørk er Kejserens port først og fremmest en levende spændingsfortælling præget af eventyrelementer. Men denne gang er repertoiret udvidet med mange mentale - og medrivende - monologer, primært hos hovedpersonen Kit Henson. Og det klæder Mørk at nå dybere ind i et sind end tidligere, hvor det har været de ydre fantasifulde rejser, der har domineret.

Også denne gang er Mørk en overdådigt billedrig fortæller. På godt og ondt. Hans originale sprogbrug fører fine billeder med sig, når han for eksempel skriver om Kit Hensons epilepsianfald, der »uden varsel jog gennem hende som en arrig elektrisk ål«.

Derimod er det klart i overkanten, når han i - et eksempel ud af mange - skriver om den kugle, der ramte Kit Henson, og som sidder fast inde i hjernen: »Kuglen lå i sikker forvaring som i en sarkofag bag ved flere lag grå masse, lige i midten af den venstre frontallap. Og der ville den ligge i dvale for evigt. Med jordemoderlig stolthed havde lægen tilføjet, at projektilet var næsten intakt. Det var også derfor, det heldigvis ikke var begyndt at bevæge sig uregelmæssigt gennem hovedet, hvor det ville have gjort uoprettelig skade. En baby af bly, som hverken skulle fødes eller aborteres. Uønsket og slumrende i sin kødkuvøse.« Eller når afsnittene begynder enkelt og poetisk, men ender så besværligt, at man må læse dem to gange: »Hun indåndede den stillestående Ho Chi Minh-luft, der var fyldt med duften af eucalyptus, som hun aldrig mere ville komme til at lugte. Sansernes død. Minder, der som gule huskesedler måske nu sad på en andens mentale køleskabsdør.« Den sidste sætning kunne man nok godt have undværet.

Ikke desto mindre er det en skøn bog, Mørk har skrevet.

Kejserens port er lige så æggende som Darling Jim (2007) og langt bedre end sidste års Skyggernes Hav, der underholdt uden at bevæge. Heldigvis er planen, at det er første bog i en trilogi om Kit Henson og hendes indre og ydre rejser.