Forfriskende lydtortur

Den japanske støjmester Merzbow viste os, hvordan larmens vold og lytningens underkastelse kan forenes i kærlig, infernalsk kunst
52-årige Masami Akita alias Merzbow er et eksotisk bekendtskab med sin blanding af infernalsk støj og fokus på nydelse i et abstrakt univers, der danner et nærmest fysisk landskab, hvor lydbølgerne antager håndgribelig karakter, når de summer i kraniet, løfter nakkehårene, dundrer mod brystkasse og maveregion.
 Fotoet af Masami Akita er fra en optræden i 2005 under Roskilde-festivalen med et andet orkester, Maldoror.

Rune Johansen

15. oktober 2009

Jeg mærker efter en ekstra gang, inden jeg går ud ad døren. Ørepropper. Check. Normalt sveder jeg fuldstændig ud, at man skal passe på de stakkels ører. At det frekvensområde, som vores ører kan opfange, langsomt ædes med alder og for mange koncerter. Men når japanske Merzbow er i byen, er det en anden snak. For jeg vil så nødig stå og bløde ud ad ørerne, mens jeg forsøger at ligne en indlevende, men cool anmelder. Og Merzbow spiller højt, uhæmmet højt.

52-årige Masami Akita alias Merzbow er noise-scenens mest fascinerende skikkelse. Merzbow siges at have over 300 lp-, cd- og kassettebåndsudgivelser bag sig, ikke mindst det 50 cd'er store bokssæt Merzbox, og Akita har lavet soundtracks til bondagefilm, og er angiveligt en mester i kunsten at binde kvinder kunstfærdigt.

Og ja, vi taler noise som i støj. Alt det vi har vedtaget ikke er pæn lyd. Alt det som kradser, forvrænger, hviner, skriger - >gerne med afsæt i lydoptagelser fra virkelighed, men også bare analogt eller digitalt forvrængede klange, der umiddelbart virker som nådesløse angreb. Men som viser sig at være en uventet mulighed for ekstase. Ligesom også den forvrængede elguitar for et halvt århundrede siden viste sig at bære et potentiale for ungdommens udfrielse - på vingerne af den ny rock - fra den vestlige småborgerlighed.I Merzbows tilfælde i ekstrem, kompromisløs grad med hans stadigt ekspanderende og evigt rasende bjergmassiver af støj.

Lag af støj

I det lille hvidkalkede, stålbårne Warehouse 9 i Kødbyen tirsdag aften er der ingen tvivl om tilstedeværelsen af begge dele. Vi synes at være under angreb, og flere tager flugten meget hurtigt. Lag på lag af støj. Stærkt dynamiske sammenstød af hvinen, skrigen, kradsen, skurren, skraben. Korte breaks: Op af det sydende, oprørte ocean og få luft, så trukket ned igen uden varsel. Lydlige brandbomber der suger luften ud af rummet og trækker trommehinderne med sig. Alt skal væk, skriger vakuum. Og så blokkes det rasende ud af epileptiske granitblokke, der koger i en suppe af sanseløs beruselse. Det er sublim udnyttelse af tomrum, som hele tiden åbner sig og blotter andre lag af larm.

Og Masami Akita? Flankeret af to laptops med klis-termærker med ordene 'Meat is murder' og 'Fur is dead', stående udtryksløst bøjet over en støjsender i rem om skulderen, som han spiller på ved hjælp af en mikrofon, som han gnider som en guitarhelt mod anordningen, så det synger i vores skeletter. Infernalsk kunne være ordet. Men et kærligt inferno. Støj som ekstatisk nulstiller.

»Lydarbejde er en akkumulation af nydelse, og begæret efter nydelse er endeløs. Måske er motivationen for Merzbow at bygge en Pleasuredome of Noise - at forøge kraften og forskellen,« har Akita sagt.

Tysk forbillede

Merzbow startede som en gruppe i 1979, og navnet er en omskrivning af tyske Kurt Schwitters' værk Merzbau, der blev opført tre gange, og ødelagt to gange, i henholdsvis en brand og en allieret bombning. Merzbau var en række skulpturelle ombygninger - i begyndelsen af de rum, som Schwitters beboede i Hannover, Tyskland. Tredimensionelle former sprænger sig vej ind i rummene, som bebos af alskens objekter og former. Og hvis man leder og vil, kan man se japanske Merzbows arbejde som beslægtet med de dadaistiske aspekter af tyske Merzbau. Og man kan stå til en koncert og fornemme, hvordan rummet omkring en lydligt ombygges og befolkes af den japanske støjmesters industrielle organismer. Nogle rikochetterer i rummet, andre synes at finde bo i hjørner eller særlige afdelinger, og fordi han spiller så højt, synes lydbølgerne at antage håndgribelig karakter, når de summer i kraniet, løfter nakkehårene, dundrer mod brystkasse og maveregion.

»Jeg mixer rocklyde og kunst sammen,« har Masami Akita sagt til Jason Gross fra Furious.com - og at han ser støj som »en illustrators farverige blække«. Ingen vers eller omkvæd, ingen rene skønne klange, men en hvinen, skrigen, hylen, brusen i stormstyrke. Musik? Ja da. Med aner i den italienske futurismes støjlyde, som Luigi Russolo tryllede frem på sine sære støjinstrumenter intonarumori i 1910'erne. Med forbindelser til konkretmusikere som Walter Ruttmann, Pierre Henry og Pierre Schaeffer på begge sider af Anden Verdenskrig. Folk, der viste os at virkelighedens lyde og det, som nogle vil kalde lydforurening, kan genbruges som musikalske byggesten.

I nærmere fortid er Merzbow også beslægtet med industrialdramatikere som Einstürzende Neubauten og støjrockmestre som Sonic Youth.

Men i japanerens tilfælde foregår løjerne altså ord- og melodiløst, i et krasbørstigt flow med referencer til, hvis ikke direkte samplinger af virkelighedens lyde: Skibets skrue under vand, vulkansk aktivitet, sværindustri, langsom maskingeværsild fra svundne krige.

Ekstrem modkultur

Denne aften er det en anden krig, der kæmpes: Mod middelmådighed, kommercialisme, multinational kvælning. Masami Akita er modkultur helt ud i kostvanerne: En hardcore veganer, der bl.a. har været i offensiven mod Kentucky Fried Chicken og for sælernes overlevelse. Selv om det nok ikke er en af den slags offensiver, som Greenpeace ville kunne hægte sig på.

Man må overgive sig betingelsesløst til bondage-mesterens helt ublu magt-anvendelse, hvis man skal nyde hans musik. Og når det bliver gjort denne aften i Kødbyen, så går det op for en, at vi ikke bliver straffet, men omfavnet af en mand, der ikke kun renser os med støj, men også fylder os med den; gør det offentlige rum til et sært intimt kaos, hvor de enorme lydtryk pakker os ind. En fornemmelse af at blive sænket ned i et bad af lydbobler, der detonerer i alle mulige retninger. Kald det bare ekstase.

Efter koncerten er der så endda en kort jam mellem Merzbow og det strålende danske opvarmningsband OPEC/STBN bestående af Jonas Olesen, Sune T.B. Nielsen og Christian Stadsgaard. Fornem spontanudladning. Men så kan denne anmelders overmandede krop og - ellers beskyttede - ører heller ikke mere.

Merzbow - Warehouse 9, Kbh., tirsdag.