Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Kunst med kunst på

Kultur
9. oktober 2009

Bedømmelse: 3/6

Sammenlignet med Michael Mørk fremstår Olafur Eliasson som kunstens Paris Hilton. Michael Mørk piller ikke i navler, han bor i dem. Senest har han kastet sin lidenskab på de rum, der findes mellem rum. Altså mellemrum. Fordelingsgange. Døråbninger. Naturligvis er der nogle hurtige oplagte metaforer, der sniger sig ind, især da Mørk maler dele af rummene, hvilket snildt kunne være et tyndbenet billede på, hvordan vi iscenesætter os selv og manipulerer med virkeligheden og den tilstand, vi befinder os i.

Men Mørk hæver sig alligevel over det banale, fordi han simpelthen virker mere interesseret i det formelle spil mellem rummet og farverne. Mørk maler nemlig dele af rummene, for eksempel karmene eller bagkanten af en dør, så fotografiet får en malerisk fremtræden, som om rummet er lærredet. Vi er altså mere ude i en formel undersøgelse med lidt kunst på, da motiverne på sin vis også er en parafrase over geometrisk kunst fra minimalisme til konkretisme.

Nu kunne man snildt afskrive ham som en kopi af finske Pertti Kekarainen, især når man sammenligner de ’rammer’, de begge lægger hen over billederne, men Mørk skulle angiveligt, ifølge hans galleri, have malet de grafiske streger, der indrammer rummene direkte i rummene. Herefter fotograferet og skåret fotografiet til, så det ligner en ramme, der er påført billedet efter fremkaldelsen. De hørte rigtigt, Mørk skulle angiveligt have lavet en halvomvendt Thomas Demand, hvor han med maling i tredimensionelle rum får det til at ligne to­dimensionel grafik på fotografiet. En metode, der nærmest udløser en sensationsfornemmelse hos publikum, fordi det håndværksmæssigt er så pokkers imponerende.

Men selv om det skulle være sandt med de påmalede striber, så er der dog stadig ugler i mosen. Det er simpelthen for håndværksmæssigt perfekt. Mørk bør skrue ned for talenterne. Tænk om man heller ikke kunne se på Demands værker, at de var lavet af papir?! Oplevelsen ville fuse ud i et halvfladt postulat.

Og hvis vi antager, at striberne, der både omkranser nogle af billederne og går igennem dem, er lavet efterfølgende på computer, handler værkerne pludselig også om forholdet mellem værkets indre diskurs og den ydre, hvilket heller ikke just er det mindst nasale område at kaste sig over som kunstner.

Mellemgrund, Peter Lav Gallery, Bredgade 25F, 1. sal, København til den 24. oktober.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her