Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Lad svigermor blive hjemme

Men tag endelig din kæreste med til forfriskende Strindberg hos Teater Momentum i Odense – og mærk parforholdets kvælning udsat for opmuntrende, gak mystik
Men tag endelig din kæreste med til forfriskende Strindberg hos Teater Momentum 
i Odense – og mærk parforholdets kvælning udsat for opmuntrende, gak mystik
Kultur
21. oktober 2009

Teater Momentum i Odense må være det mest omstillingsparate teater i landet. Den kunstneriske leder vælges for et år ad gangen, og så er forventningerne ellers, at lederen skal samle et ensemble, formulere et manifest, præsentere tre teaterforestillinger – og dokumentere alt undervejs. Belønningen er en fyreseddel, når sæsonen er slut!

Denne sæson er den udvalgte den 34-årige, svenske instruktør Daniel Rylander, der iscenesatte Core sidste år i Gasværket. Han har hyret tre jævnaldrende skue-spillere og en islandsk scenograf, og så er det tydeligvis gået over stok og sten i Odense. Hans første udspil med en moderne version af Strindbergs Pelikanen er i hvert fald forunderlig kontant: Historien om hvordan man slår sin familie ihjel lyder titlen.

Gå ind i parcelhuset

Forestillingen er i hvert fald et muntert møde med den nordiske kernefamilies kvælningskramper og kvindedyrets afmagt. Her er far død, og mor har travlt med at forføre sin nygifte datters mand. Jo tak, det er yndigt, dette her. Samtidig virker alt gyseligt normalt, ikke mindst fordi scenografen
Sigurdur Óli Pálmason har skabt en oplivende parcelhusscenografi, der både er en total udlevelse af virkelighedsnær scenografi, men samtidig også en hyldest til mystikken og det overnaturlige, for poltergeisten trives fortræffeligt i pelikanens næb ...

Alt begynder ved hoveddøren til nr. 19. Tilskueren træder ind gennem døren, går forbi toilettet og det ryddelige, hvide køkken-alrum, hen langs reoler med udstoppede dyr og forbi en fladskærm og ud gennem terrassedøren – ud til det grønne græs i haven, hvor der er sublime siddepladser for voyeurer. Det er først herfra, man rigtig lægger mærke til alle låsene på skabene inde i køkkenet ... Og først her man hører, at mågerne skriger vildere, og vinden suser højere, end måske godt er.

Snup en dræberbamse

Så begynder familiefesten. Den divadrevne Nanna Bøttcher er en herlig sensuella-donna i rollen som mamma-bitchen med den udspekulerede udsultningshævn over den datter, hun ikke skulle have haft. Hendes krop lyver, før hendes tale gør det – og om hun så skal spille hund for at score svigersønnen, så gør hun det. Vuff!

Den kønne Christina Bech spiller til gengæld bleg og anæmisk med naive øjne og grusom hævnlyst i sit komplekse portræt af en
pige i et hævnfyldt moderopgør. Og den lækre Jacob Hannibal har rollen som deres ’fælles’ mand med frisk liderlighed og skruppelløs beregning i en militærtilvænnet krop. Hvilken kvinde, han tager, kan være lige meget for ham – så længe hun har penge.

Det forfriskende i forestillingen er dens leg mellem virkelighed og fantasi. Mellem fakta og ønsketænkning i den umulige familiekonstruktion. Instruktøren har opfundet en bamsedukke, der kan vokse til real life size, når datteren har brug for det, og disse scener mellem storbamsen og pigen bliver forestillingens absolutte højdepunkter. Replikdyrkelsen af Strindberg er ellers begrænset heldig; ligesom i Odense Teaters Ibsen-fornyelse af Et Dukkehjem har de tætteste referencer til originalen det sværest med at glide ind i forestillingens øvrige flow.

Test Vol. 3.0

Teatret kalder sig selv Momentum Vol. 3.0. Og teatrets realismedyrkelse minder faktisk en hel del om Teater Grob i København; tilsat en ensembletro som hos Mungo Park i Allerød og Kolding. Her i Momentums sæsonåbning er det imidlertid netop legen med realismen over for mystikken, der gør forestillingen interessant – og som også lover godt for de to næste forestillinger, The Perfect Christmas og Valkyrien.

Men nej. Det er ikke noget, man nødvendigvis skal invitere sin nye kærestes familie med ind at se. For som en replik hånligt lyder: »Leger du svigermor?«

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her