Læsetid: 3 min.

Shakespeares vilde drenge

Lemmedaskerdrengene triumferer i Barry McKennas veloplagte Shakespeare-tolkning af Helligtrekongersaften. Selv er Lars Mikkelsen den ømmeste Malvolio med teaterhistoriens længste lægge i Chanel-strømper
Lars Mikkelsen går fra forstanden på vidunderligste måde som terror-krukken Malvolio, der tror, at hans frue er forelsket i ham. Feminine versioner af Benjamin Kitter og Kenneth Müller Christensen følger ham bekymret i 'H3K'.

Lars Mikkelsen går fra forstanden på vidunderligste måde som terror-krukken Malvolio, der tror, at hans frue er forelsket i ham. Feminine versioner af Benjamin Kitter og Kenneth Müller Christensen følger ham bekymret i 'H3K'.

Martin Tulinius

2. oktober 2009

Da Lars Mikkelsen spillede Julie i Flammens Muse sidste år, blev publikum tryllebundet af den store, rå mand i undertrøje, der pludselig blev til en følsom teenagepige - uden andet forvandlingsværktøj end sin stemme og sit blik og sine hænder på en malerstige...

Det er denne elegante Shakespeare-tolkning, som instruktøren Barry McKenna nu har udvidet i en opsætning af Helligtrekongersaften. Teatret Republique insisterer godt nok på at kalde forestillingen for H3K. Men pyt. Det er stadig historien om tvillingerne Viola og Sebastian og en masse forviklinger med mænd forklædt som kvinder...

Barry McKenna har både den sylekyniske Lars Mikkelsen og den blidøjede Thomas Magnussen med sig lige som sidst, og gøglermusikeren Klaus Risager agerer igen rytmeindhvisker med strikhue. Risager plinger på splintret klaver og knipser på mavebårne strengeopfindelser, så spejlteltet på Øster Fælled Torv duver i masterne til hans lokkende rytmer: Begavet og besættende. For Republique spiller midlertidigt i det gamle, belgiske spejltelt fra sommerfestivalerne, mens de spenderer millioner på at grave en underjordisk foyer mellem Kanonhallen og Dansescenen. Spejlteltet er skønt intimt, men også lydt; Rigshospitalets eller Rigspolitichefens helikoptere skaber i hvert fald en mærkelig, parallel lydkulisse af rotorbladsbrøl fra Fælledparken.

Macho i kælderen

Den Shakespeare-dedikerede mandegruppe er denne gang udvidet med både den blødstemmede Benjamin Kitter, den gebisforrykte Morten Hauch-Fausbøll, den flaskenidkære Peder Holm Johansen og den adrætte, talentfulde skuespillerelev Kenneth Müller Christensen med de feminine øjekast. Et stærkt machoensemble, der mosler kådt op på Martin Tulinius' forhøjede manegescene i skolegårdsagtig leg - og som hurtigt hopper ned gennem trælemme til kælderafkøling, når slagsmål og afsløringer truer. Det er muntert, det er rapt - og det emmer af maskulin ubekymrethed, så man bliver helt misundelig.

Egentlig virker H3K lidt mere indforstået end Flammens Muse. Handlingen i Helligtrekongersaften er rodet og lidt søgt fra Shake-speares hånd, og dramaet med de 14 navngivne roller er klart sværere at gestalte i undertrøje end highlightsduetterne i Flammens Muse som f.eks. balkonscenen fra Romeo og Julie eller Jagos jalousihvisken fra Othello. Nogle flere rekvisitter eller tiltalenavne ville antagelig gøre det lettere for Shake-speare-begyndere.

Tandblotning fra Chanel

På den anden side er det netop ikke handlingen, der er pointen i dette forestillingsekstrakt. Det er spillet i sig selv: Skuespillerens evne til at transformere sig fra sin egen person til noget ganske andet - blot ved brug af sin krop og sin stemme og sit indlevelsesblik.

Igen er det Lars Mikkelsen, der scorer flest grådkvalte lattertårer. Han er diskret tildelt Malvolios hushovmesterrolle som 'gammel, sur mand' og er derfor det meste af tiden uden for morskaben. Men da han bliver udsat for de andre drenges practical joke og modtager et falsk elskovsbrev - et liderligt brev til ham fra hans frue - bliver alt ustyrligt.

For Lars Mikkelsen bærer gule strømper og matchende trussette fra Chanel, så hans lange lægge og non-balder får publikum til at hikste af grin. Sjældent har man set en mand mere overbevist om sin egen lykke. Hans højre arm er for længst groet fast i servil serveringsposition, og den venstre arm dasker liderligt ind i mellem lårene. Imens forsøger hans mund sig med et indtagende smil, der dog højst nærmer sig en halvmæt terriers tandblotning. Mikkelsens strømpefærd er uforglemmelig komik af den mest ublufærdige slags. Med diskret tak til Jørgen Reenberg.

De seks lemmedaskere omkring Lars Mikkelsen triumferer på skift i kåde drengestreger, der aldrig taber Shakespeare af syne. Med ilterhed og galskab og direkte blikke ud mod tilskuerne, der slet ikke kan få nok. Det er det, der gør H3K så imponerende. Og forførende.

'H3K'. Efter Shakespeares 'Helligtrekongersaften' (1600-01). Tekstbearbejdelse ud fra oversættelser af Niels Brunse, Edvard Lembcke og Line Krogh. Instruktion og koncept: Barry McKenna og Martin Tulinius og de medvirkende. Musik: Klaus Risager. Lys: Bjarne Olsen. Lyd: Janus Jensen. Spejlteltet på Øster Fælled Torv til den 31. oktober. www.republique.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu