Blues med overraskelser

Robben Ford fik et skud hagl bagi af DR Big Band men måtte også snuse til musik, der var ham fremmed
16. november 2009

Moderne bluesguitarister spiller næsten alle med en betydelig volumen og pågåenhed som varemærke - så voluminøst og så fuld af ekspressive virkemidler, at instrumentet kan synes at gøre det ud for et helt orkester. Så hvad kan man egentlig opnå ved at sætte et big band til dét - andet end endnu mere volumen og endnu mere pågåenhed?

Et svar på spørgsmålet kunne man få fredag aften i DR-koncerthusets studie 2, hvor en af tidens mest feterede moderne bluestolkere, Robben Ford, var DR Big Bands gæst i en fyldt sal. Og svaret var som forventet. Der blev ikke tilføjet nye facetter til Robben Fords udtryk ved at sætte ham foran 15 blæsere og en energisk og godt spillende, lokal rytmegruppe - kun mere styrke.

Ingen af de indforskrevede DR-arrangører - Lars Danielsson, Vincent Nilsson og aftenens dirigent, Jesper Riis (hvorfor må arrangører ikke længere nævnes fra scenen?) - gjorde meget andet end at understrege Fords position som en udadvendt, traditionelt moderne bluesmusiker med betydelig kraft både som instrumentalist og som sanger. Og det virkede jo. Ford fik et skud hagl bagi i form af blæsernes riffs, og trommeslageren Søren Frost fik demonstreret sin evne til at spille både backbeats og downbeats af den mere insisterende slags. Uden Frosts store hjemmevanthed i den moderne sydstatsmusik og hovedpersonens uafviselige beherskelse, både vokalt og instrumentalt, af bluessprogets mest direkte appellerende virkemidler var publikum ikke gået fra koncerten så opløftede som tilfældet var.

Kom flere gange til kort

Ford er ikke nogen stor melodimager, når han skriver, og aftenens repertoire nød godt af et par supplerende B.B. King-numre, et enkelt af Howlin' Wolf og, ikke mindst, tre overraskelser: Paul Simons »Still Crazy«, Gil Evans' arrangement af Bobby Troup og Leah Worths »The Meaning of the Blues« og en »Ain't Necessarily So« fra arrangøren Bill Potts' oversete Porgy & Bess-indspilning. Her blev Ford udfordret på en helt anden måde end i sit eget repertoire, og her kom han flere gange til kort. Han var ikke i stand til i præsentationen at accentuere »Meaning«, så den fik mening som den mageløse melodi, den er. Han var rytmisk på usikker grund i den stort set backbeat-løse Gershwin-sang, og selv om han sang »Still Crazy« tilforladeligt, så sagde denne storbyballade ham åbenbart ingenting instrumentalt. Man blues forskelligt i New York og dér, hvor Ford har sine musikalske rødder.

Givende dueller

Det er DR Big bands styrke, at det kan præsentere sine gæster for sådanne overraskelser. En del af gæsterne vil muligvis også overraskes - glædeligt, altså - over niveauet blandt orkestrets solister, som alle lyste denne aften, selv om de oftest blot var tildelt 16 takter. Pianisten Henrik Gunde måtte strides med en pinefuld flygelforstærkning, men kunne heldigvis strække ud flere gange på B3-orglet. Duellerne mellem ham og Ford var blandt aftenens mest givende, ikke mindst fordi Ford dér ikke så nødvendigt skulle komme så præcist med sine indsatser, som han skulle i de egentlige big band-arrangementer.

Desuden var der grund til at hæfte sig Lars Møllers både velovervejede og medrivende tenorsolo i B.B. Kings »You Upset Me« og Mads LaCours både solo og obligatspil på flygelhorn i Howlin' Wolfs »Moonchild Blues«. Med tilføjelsen af engelske Gerard Presencer til DR-orkestrets trompetgruppe synes der at skulle opstå en arbejdsfordeling mellem ham og LaCour, der vil fratage LaCour de mere udadvendte soloindsatser. Det ville være synd - både for LaCour og publikum.

Det var første gang i sæsonen, DR-big band'et henvendte sig til andet end publikum i Operaen, hvor det hidtil har spillet West Side Story til balletten. Næste gang bliver med et nyt svendestykke fra orkestrets basunist Peter Jensen, der har arrangeret Jacob Gades musik. Der er langt fra Robben Fords blues til Tango Jalousie, men med Jensens meget åbenlyse talent in mente bør mange tage dét spring.

DR Koncerthuset, fredag Robben Ford & DR Big Band, dir. af Jesper Riis