Se det for dig: En mand står med en megafon helt alene på cykelstien ude foran den russiske ambassade i København. Han protesterer mod Putins planer om at lægge den 1.200 km lange Nord Stream-olieledning ned gennem Østersøen, lige forbi Gotland og Bornholm. Han råber »Forsvind fra min Østersø!« Men ingen på ambassaden hører ham. Selv cyklerne kører forbi uden at dreje hovedet.
I sådan et satirisk hjemmevideoglimt spejler teatret Norpol den almindelige folkestemning omkring den globale klimapolitik: Følelsen af, at ingen drejer hovedet, når man råber. Og fornemmelsen af, at klimakonferencen er afgjort på forhånd.
Alligevel er der fortrøstning at hente nede på Bådteatret i Daniel Norback og Adelaide Bentzons gakkede forestilling, Black Out. På et grotesk stofverdenskort er landene klistret op med velcro. I Rusland hænger Putins ansigt fast på en hals, der umiskendeligt ligner en olierørledning. Og ovre i USA hænger en udklippet Obama med replikken: »Jeg er the good guy. Jeg er i hvert fald ny ... «
Men det er slet ikke let at være halvkvalt klimafreak. Det er heller ikke let at være klimakunstner. Det bliver let til for meget klima og for lidt kunst eller også er det omvendt.
Så de kropskåde performere Svend E. Kristensen og Daniel Norback får en idé. De vil kidnappe klimaministeren. Og vupti, så sidder de som dukkeførere i Nyhavn med Connie Hedegaard i stivnet tilstand. Hun er godt nok skrumpet lidt i sin dukketilstand, og hun har fået et ministertræt jakkesæt på. Men dukkeansigtet har fanget hendes intense blik. Klimaministeren lader sig ikke bare sådan hyle ud af den.
»Jeg er hverken optimist eller pessimist. Jeg er realist,« siger Connie.
Klima-ukorrekt
Aktivistperformerne ser på hinanden. Jamen, hvis Connie mangler noget skelsættende for at få folk til at forstå, at klimatruslen er alvor, så skal de få katastrofe, skal de ...
Op på et bord med miniaturemodeller af husene på Kgs. Nytorv. Og så kommer flodbølgen gennem Nyhavn. Trykbølgen vælter Marmorkirken. Branden sætter ild til Hotel dAngleterre. Og mørket omringer Bådteatret, hvor nogle få mennesker holder ud, til det atter bliver lys ...
Det kan godt være, at det ikke er klimakorrekt eller teaterperfekt. Men det er vidunderligt ustrategisk. Det er også befriende uskyldigt.
Som Daniel Norback råber nede i Bådteatrets bug: »Det er bedre at fryse hele vinteren end at købe olie fra forbryderstater.«
Black Out. Koncept: Daniel Norback og Adelaide Bentzon. Scenografi: Seimi Nørregaard. Dukker: Rebecca Arthy og Katrine Karlsen. Musik: Martin Vognsen. Norpol på Bådteatret til 27. nov. samt Entréscenen i Århus 1-3. dec. www.norpol.org