Læsetid: 1 min.

Diner (1982)

Barry Levinsons instruktørdebut, den semi-biografiske ensemblefilm ’Diner’, er et uimodståeligt stykke americana
20. november 2009

Barry Levinsons instruktørdebut, den semi-biografiske ensemblefilm Diner, er et uimodståeligt stykke americana. Handlingen finder sted i instruktørens hjemby Baltimore for næsten nøjagtigt 50 år siden, juleferien 1959, hvor en gruppe gymnasiekammerater genforenes i forbindelse med et bryllup. Et lokalt cafeteria spiller en afgørende rolle. Det er her, filmens unge hovedpersoner mødes over det, man kunne kalde verbale manddomsprøver. Ganske modigt for en grøn instruktør lod Levinson sine skuespillere improvisere i visse scener, og formentlig derfor lyder de godmodige drillerier så autentiske. Levinson havde da også nogle virkelig talentfulde friske ansigter til rådighed, blandt andre Kevin Bacon, Daniel Stern og Mickey Rourke. Selvom Diner er en ret så intelligent film, får instruktøren flettet ikke så lidt mandehørm ind: Gommen vil således kun til alters, hvis hans brud kan klare sig tilfredsstillende i en fodboldquiz! Men filmens klassikerstatus skyldes mest af alt en scene, hvor Rourkes figur i ly af biografsalens mørke stikker sit lem op gennem bunden på et popcornbæger. Da hans kvindelige ledsager kort efter putter hånden ned i bægeret, tager deres stævnemøde en helt ny drejning. JVK

Diner. Instruktion og manuskript: Barry Levinson. Kan fås som Region 2-dvd (dog uden danske tekster) fra Warner Bros.