Læsetid: 2 min.

God idé

6. november 2009

Bedømmelse: 2/6

Ideen er fantastisk. På tre minutter kan man nå at vise meget mere end på et helt museum og så endog akkompagneret af hård popmusik, der skaber en fibernetforbindelse af ren følelse direkte i hjertet. Kunst som musikvideo er en glimrende måde at bryde kunstdøren ned og for en gang skyld kunne være sikker på at få publikum til også at FØLE en masse.

Men sikken en skidt eksekvering af de udvalgte kunstnere, der har lavet videoerne til Nephews seneste album. Allan Otte, (eller Otto, som Aros kalder ham) har for eksempel valgt blot at filme nogle af sine malerier af landbrugsmaskiner. Og Ricky John Molloy har zoomet ind og ud af nogle fotografier af mennesker. Alt (idé)forladt, men det er måske ikke den mest optimale udnyttelse af musikvideoen som medie.

Det bliver ikke meget bedre hos dem der så rent faktisk har valgt at lave videoen som et selvstændigt kunstværk. Søren Behnke bruger trekvart video på at filme the making af de sidste 20 sekunder, hvor han meget primitivt og utrolig ligegyldigt animerer et, i sort plastik, tegnet ansigt på en gavl, så det mimer det, Simon Kvamm synger.

Hjortefar og sangen »Gong Gong« nærmer sig rigtig fede billeder i et par sekunder af gangen, når man ser to meget alvorlige Beate Bille og Simon Kvamm køre bil meget hurtigt. Men så går der børnetime i den med kærtegn og død. Og Lærke Lauta lader en pige svæve i en søgt historie om drøm og virkelighed, der flyder sammen. Imens Sidse Carstens tenderer en god gammeldags kunstvideo med seksuelle undertoner med en mand, der får lyserøde kaninører på og til sidst bliver kørt over af en bil i ren Radiohead-stil. Men i forhold til kunstvideoen som disciplin er der ikke nogen af bidragene, der kan noget særligt. Det er simpelthen ligemeget at se en flok piger spille fodbold i tre et halvt minut, som vi gør til sangen »Va Fangool«. Kun Snarfs flimrede billeder af soveposer fra Afghanistan der angiveligt bruges til at fragte de døde danske soldater hjem, når de er på missioner, hvor de har glemt ligposerne, er værdige på et kunstmuseum. Og i forhold til musikvideoen som genre falder bidragene også fælt igennem med undtagelse af Michael Noers dokumentar-optagelser af en ung narkoman, der kæmper med coken og hashen. Den er gribende, hvilket næppe er en daglig foreteelse på MTV.

Alle filmene kan ses på videovideo.nephew.dk eller på Aros, Aros Allé 2, Århus, til den 22. november.

Serie

Seneste artikler

  • Stressstreger

    23. september 2010
    Det bedste ved udstillingen er heldigvis Daniel Milans streg. En helt tynd sort krimskrams tilsat brede tykke sorte strøg. Det ser enerverende ud, fordi han kun tegner bevægelsen og skyggerne, og når man koncentrerer sig, får man øje på, at det er døde mennesker eller bizarre motiver med døde dyr og opstemte mennesker, han har tegnet...
  • Billige grin

    19. august 2010
    Moderne kunst for arabere er ligesom mavedans for danskere. Det er muligt, at vi alle har maver, men ve de egyptere, der skal tage imod den første danske mavedanserdelegation på kulturel udvekslingsrejse
  • Utopien nærmer sig

    19. august 2010
    Som en del af et projekt, der skal bringe utopien tilbage på kunstscenen, har kunstneren Goodiepal længe ført krig mod Det Jyske Musikkonservatorium, der fyrede ham i 2008. Krigen har ført ham verden rundt med en forelæsning om computerkunst, men dog ikke tættere på forsonende ord fra konservatoriet
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu