En lille bog i mesterklassen

Henry James' klassiske kvindeportræt om et fravalg af kærligheden, der fører til et liv i evig broderen
13. november 2009

De ord, der åbner en roman, kan med deres energier være afgørende både for forfatteren og for læseren, hvad angår skrivelyst og læselyst.

Optakten i Henry James' Washington Square fra 1880, nu på dansk, er i så henseende god nok i al sit pedanteri. »I noget af første halvdel af dette århundrede, og især i dets sidste del, virkede og praktiserede der i New York en læge, som kunne glæde sig over en måske usædvanlig stor andel af den agtelse, som altid er blevet fremtrædende medlemmer af lægestanden til del i De Forenede Stater.« En bebudelse er indlagt om denne agtelse, som meget kommer til at dreje sig om, idet den vokser på fatal vis.

Begyndelsen er dog intet mod den effekt, som romanens slutord har i sin uhyggelige dom over denne dr. Slopers datter, Catherine, der har næret en så ekstrem agtelse for sit fædrene ophavs meninger, at hun har renonceret på sin kærlighed til bejleren Morris på grund af hans manglende succes hos hendes far, der anser ham for at være en lykkejæger med øjnene stift rettet mod familiens betydelige formue. Han slår op i irritation over hendes manglende eftergivenhed for hans ivrige bønner og argumenter. Da han mange år efter atter forsøger sig, møder han kun kulde. Dér slutter så hele fortællingen med ordene: »Inde i stuen havde Catherine i mellemtiden sat sig ned og igen givet sig til at brodere - for bestandig, så at sige.«

Et sprogligt øksehug mod et liv i evig broderen på en mislykket kærlighed og en resignationens monotoni. Jeg røber ikke utilbørligt en pointe, for det spinkle handlingsforløb er ganske forudsigeligt, mens den voksende spænding ligger i den omhyggeligt ubarmhjertige psykologiske analyse, som det iagttagende jeg gennemfører for sin læser.

En iagttager

Henry James er berømt for sin særlige synsvinkelteknik. Han har her ikke valgt side, men gør så objektivt som muligt rede for den dramatiske persontrekant i forhold til den unge selskabsløve Morris. Skruen strammes om den stillestående, naive Catherine, der ømmer sig over doktorens massivt beskytterlystne og nagelfaste kritik af den veltalende frier og over hustanten Mrs. Penniman, der romantisk betaget af samme figur udfører rollen som Kirsten Giftekniv med sine forføreriske manøvrer. Der er megen intellektuel finesse i de karakteristikker, som jeget lader personerne udføre af hinanden, et skakspil, hvor parterne skiftes til at blive gjort mat, og psykiske landskaber lægges øde. Ingen af dem kender egentlig hinanden, men handler, som var de særligt vidende.

Handlingen udspilles som sagt i New York på bogtitlens stedsangivelse, men der spenderes ingen videre byatmosfære, ligesom den Europarejse, som dr. Sloper tager datteren med på i forsøget på at udslette billedet af den forhadte frier, er ganske uden kolorit, da det jo er de indre bevægelser og ruter i sjælenes landskaber, det kommer an på. Og her er der dybdevirkning i udredningen af Catherine bag hendes velvoksne krop, lidet opsigtsvækkende ansigt og ulidenskabelige sind, der kun vaktes i en gløden ved Morris ihærdighed, men derefter af føjelighed forvandledes til tavs stædighed. Doktoren får sin bitre tilfredsstillelse og sikre død, tanten forbliver i sin fjumrede geskæftighed, og Catherine - hun broderer. Iagttageren véd meget af det, personerne ikke véd om hinanden, men markerer også stedvis sin tvivl, som den realist, han er. Og det hele med en insisterende alvor og tør humor, som løfter denne lille roman op i mesterklassen.

Washington Sqaure: Henry James, oversat af Julianne Wammen. Forlaget Bahnhof, 224 sider, 250kr.