En retfærdig anklagers dilemma

Krigsforbryderdomstolen i Haag danner baggrund for ’Hannahs valg’, snakkesalig politisk thriller med humanistisk budskab
13. november 2009

Dilemmaet er interessant: Skal man gå efter fundamental og umiddelbar retfærdighed og straffe en forbryder for de lidelser, han har påført andre? Eller skal man lade den mellemstore fisk gå for at få ram på de helt store fisk.

Juristen Hannah Maynard (Kerry Fox), anklager ved krigsforbryderdomstolen i Haag, kommer på en hård prø­ve, da hun bliver involveret i en sag mod en tidligere general fra Eksjugoslavien. Det ligner en sag lige til højrebenet, indtil forsvareren afslører, at anklagerens kronvidne lyver. Hannah er netop til sin store frustration karrieremæssigt overhalet af en kollega (Stephen Dillane), og delvis som en reaktion på det bider hun sig fast i sagen.

Internationalt islæt

Til hendes egen overraskelse begynder den at påvirke hende følelsesmæssigt i en grad, hun ikke er forberedt på. Og samtidig med, at hun finder et nyt vidne, Mira (Anamaria Marinca), viser det sig, at der er mangeartede politiske interesser, som søger indflydelse på domfældelsen – såvel internationalt som i Bosnien.

Det, der starter som en retssag, udvikler sig til et veritabelt skakspil med hele Europa som skakbræt. Og for Hannah bliver det ikke nemmere af, at hendes elsker, Jonas (Rolf Lassgård), er en af de magtfulde brikker. I et virvar af juridiske og politiske studehandler, egne karrieremæssige ambitioner og et vidne, der er truet på livet af bosnisk-serbiske nationalister, skal Hannah vælge mellem fornuft og følelse, mellem systemet og individet.

Hannahs valg er en tysk-dansk-hollandsk produktion, og i modsætning til mange andre tvær-europæiske produktioner er det internationale islæt et plus. Vi kommer rundt på locations i bl.a. Berlin, Bosnien og Holland, og det er med til at øge filmens troværdighed. Og netop fordi historien udspiller sig i et internationalt miljø, virker det naturligt, at filmen bruger skuespillere fra de lande, der har produceret – her i blandt Bent Mejding og Jesper Christensen i mindre biroller.

Filmen er skrevet og instrueret af tyske Hans-Christian Schmid, som også har instrueret blandt andet Requiem (2006). Genremæssigt er filmen en politisk thriller, hvor dramaet frem for alt ligger i replikker og retorik. Her er ingen af de labre effekter, vi kender fra amerikanske politiske thrillere; stilen er skrabet, realistisk, håndholdt. Men netop filmens visuelle udtryk er et af dens svage punkter. Det passer udmærket til historien med det urolige og forvirrede kamera, men det bliver i længden mere trættende end interessant. Flere gange er billedet ude af fokus, og der går inflation i meget tætte nærbilleder.

Selvmodsigende figur

Formen lægger stort ansvar på skuepillerne, og de gør, hvad de kan for at bære det. Særlig Rolf Lassgård og Stephen Dillane er gode i to større biroller – det ene øjeblik rare og varme, det næste kontant kyniske. Kerry Fox er godt castet som Hannah Maynard. Hun minder en del om Helen Mirren som Jane Tennison i tv-serien Mistænkt – intelligent, hård facade, blød indenunder og i konstant konflikt med sig selv. En interessant hovedperson.
Men det virker helt besynderligt, at Hannah, der har arbejdet dobbelt så meget som kollegaen lader til at være overrasket og lidt forvirret over det politiske spil.

I betragtning af, hvor hun arbejder, kan det umuligt komme bag på hende, at jura bliver brugt politisk. Hendes figur virker i det hele taget selvmodsigende – nogle gange fremstår hun som skrap og skarp strateg, andre gange er hun blåøjet naiv. Som når hun i en forhandlingssituation oprørt argumenterer: »Jeg er interesseret i retfærdighed, ikke politik!«

På det afgørende punkt for handlingen er figuren Hannah utroværdig, og hendes personlige udvikling gennem filmen virker i perioder som et postulat. Kan man se gennem fingre med denne brist er Hannahs valg som politisk thriller ganske spændende på en moralsk dannet og snakkesalig europæisk måde.
film@information.dk

Hannahs valg. Instruktion: Hans-Christian Schmid. Manuskript: Bernd Lange og Hans-Christian Schmid. Tysk-dansk-hollandsk (Grand i København, Øst for Paradis i Århus og Biffen i Aalborg)