Læsetid: 2 min.

Drømmen om et bedre liv

’Sin Nombre’ er en nøgtern, næsten prosaisk film, der hverken sminker eller overdriver den barske virkelighed, hovedpersonerne lever i
’Sin Nombre’ er en nøgtern, næsten prosaisk film, der hverken sminker eller overdriver den barske virkelighed, hovedpersonerne lever i
4. december 2009

Teenageren Sara (Paulina Gaitan) bor i Honduras og vil gerne til USA i håbet om et nyt og bedre liv. Teenageren Willy (Edgar Flores), der kalder sig Casper, er en tatoveret, hårdkogt, mexicansk gangbanger, der rager uklar med sin bande, fordi han ikke er lige så samvittighedsløs, som den, og han må flygte.

De to unge mennesker møder hinanden på den lange, livsfarlige tur på taget af et tog, der langsomt bevæger sig gennem Mexico mod den amerikanske grænse og det forjættede land. Han redder hendes liv, og hun føler sig nu mere knyttet til ham end til sin far og bror, der også er med på turen.
Det er Sara og Willys rejse og skæbne, som den debuterende, amerikanske filminstruktør og filmfotograf Cary Joji Fukunaga fortæller med indlevelse og sans for miljøskildring og detaljer i Sin Nombre.

Titlen betyder ’uden navn’ og hentyder formentlig til de tusindvis af mennesker, der hver dag mere eller mindre frivilligt forlader deres liv og land i håbet om at finde lykken et andet sted.

Et lille håb

Selve handlingen er der nemlig ikke meget nyt i – i en verden, hvor fattige mennesker drages mod rigere og mere ressourcestærke lande, er det et yndet udgangspunkt for socialt og politisk engagerede filminstruktører. Men Fukunaga har en sjælden forståelse for den håbløshed og det hårde liv, som tvinger Sara og Willy til at sætte livet på spil. Sin Nombre er en nøgtern, næsten prosaisk film, der hverken sminker eller overdriver den barske virkelighed, hovedpersonerne lever i, og som er så langt fra en dansk hverdag, som den næsten kan være.

Filmen er samtidig fuld af følelser, og det tjener instruktøren – og de glimrende, unge skuespillere – til ære, at der aldrig spekuleres i dem, og at handlingen trods megen dramatik og voldsomhed bevarer sin troværdighed og et lille håb til sidst.

Sin Nombre. Instruktion og manuskript: Cary Joji Fukunaga. Amerikansk (Dagmar og Grand i København og Øst for Paradis i Århus). Foto: Eniac Martinez

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu