Lille Per til julefrokost med englene på Skatteøen

Eller hvordan er det nu at gå i teater i december? Her kommer glimt fra Café Liva, Får 302, Odense Teater, Gruppe 38 og Folketeatret i en uforpligtende julecollage
17. december 2009
Odense Teaters udgave af 'Nøddebo Præstegård' overbeviser med et strej af magi og en præstegård, hvor man faktisk har lyst til at sætte sig ned og jule med stykkets karakterer.

Carsten Andreasen

Juleteater er noget underligt noget. Man går af sted for at more sig, men i virkeligheden har man også et håb om at blive rørt af julelys i øjnene og ekstra røde bånd i kærligheden. Som en forventning om Jeg glæder mig i denne tid, men gerne med kant.

Netop kanten står Jacob Morild troligt for med sin kabaret for Café Liva. På loftet sidder krisen er årets titel, men det er ikke så meget finanskrisen, der er emnet. Det er sexkrisen, som Morild analyserer helt ned til mindste intime detalje. Altså den krise, som hver firma- julefrokost efterlader sig næste dag, hvor kopimaskinerummet ikke er helt så forførerisk oplagt, som det var aftenen forinden. Morild har specialiseret sig i slibrigt pinlige beretninger; han kan i hvert fald tage alle ord i sin beskidte mund og komme overrumplende godt fra det. Hans indbydende brunette Mette Marckmann har rollen som smækker indpisker, så tilståelserne falder rapt og klamt. Og komikeren Anne Karin Broberg styrer revyen med en timing, der klæder kabareten af til skindet.

Strikhue og elefant

Der er ingen, der behøver klæde Niels-Martin Eriksen af. Det klarer han helt selv. For med Jul i bukserne nede hos Teater Får 302 har han kastet sig over en forstyrret, scenisk pyskoanalysetolkning af Far til Fire i Sneen og de lykkelige 1950'ere.

Niels-Martin Eriksen er vildt fascinerende. Drenget, transet, macho, tøset ... Han rutjer rundt i kønnene, mens han spiller alle sine roller i Lille Pers karakteristiske bukser med seler og strikhue. Dramatikeren Tomas Lagermand Lundme og instruktørerne Anna Neye og Lars Henning har fået ham til at vandre rundt om kageplader og elefantøl i en symbolismefortætning af de mest aparte. Særligt hans portræt af moderen bliver aldeles Jomfru Maria-ædelt, samtidig med at det er saftigt vulgært og kynisk. »Er jeg din engel?« spørger Niels-Martin Eriksen med blanke øjne. Og jo, det er han, sådan for en aften.

Englen i Århus netop nu er Bodil Alling. Eller måske selveste Vorherre. Ligesom sidste jul sidder sidder hun i Gruppe 38's skønne teatersal, helt oppe i himmelloftet sammen med tilskuerne. Og herfra stirrer hun karismatisk ned på kloden, hvor æsler og bæster har svært ved at enes. Catherine Poher har iscenesat Den hellige nat med et sprudlende humor, der klæder højtideligheden omkring julebarnet, og wonderscenografen Paolo Cardona lader tilskuerne se ned i verdensrummet og få øje på de pyntesyge kameler og julemanden i glitterkane - med politieskorte i LEGO.

Usynlige dukkespillere fører poesien gennem stjernerne, og organisten spiller med bare ben i engleskjorte, så kejser Augustus kan få sine folk talt op. Netop i denne mærkelige svævedans mellem det jordnære og det ophøjede rammer Gruppe 38 en julestemning, så man bliver helt stille og knuger den brunkagemand, som nogen anbragte i ens hånd undervejs.

Juletræ og papegøje

Er man mest til traditionel familiejulehygge, så er det Odense Teaters Nøddebo Præstegaard. Historien om studenterne er langstrakt for de mindste, men de 8-14-årige er helt tryllebundne forundring. Og takket være de 'usynlige' nissebørn, der driller de voksne, så får forestillingen også sit overbevisende strejf af magi. Kurt Dreyer har iscenesat med stor respekt for Elith Reumerts gamle juleklassiker, og Christian Tom-Petersen har skabt en præstegård, hvor man bare har lyst til at sætte sig sammen med Anders Cornelius Zoffmanns muntre Nikolaj hos Henrik Weels lune præst og Mette Maria Ahrenkiels opvakte præstekone - og vente på, at døren åbnes ind til det store juletræ med de tændte lys...

Folketeatret var det første teater, der spillede Nøddebo Præstegaard, helt tilbage i 1888. Det sker ikke i år, hvor juleforestillingen i Nørregade hedder Skatteøen. Det er Frank Rubæk, der har iscenesat Preben Harris' og Sebastians populære musical - i en flot og stiliseret scenografi af Terry Parsons. Men her er juleglæden blevet til bang og tjuhej. Lydniveauet er idiotisk højt, kanonerne gjalder ud i hovedet på publikum uden varsel - og orkestrets bas går så heftigt igennem, at Lars Boms letbenede John Silver ikke altid bliver hørt ude i tilskuerrummet. Men heldigvis adlyder hans mange fanger og sørøvere ham alligevel, på nær altså lige Jim Hawkins, som Sebastian 'Jesus&Josefine' Aagaard-Williams spiller med fin adræthed.

Men historiens slutning er ubærligt patriotisk, og glansbilledet af skurke og helte kunne godt tåle et par opdateringer. For der er jo en grund til, at John Silver hopper rundt med et overhugget ben og en halvdød papegøje på skulderen...

Der er også en grund til, at kristendommens næstekærlighed blev så populær - og at Jesusbarnet har været den største scorer af X Factor de sidste 2009 år. Men det er en anden historie. Glædelig jul.

På loftet sidder krisen. Café Liva på PH Cafeen på Halmtorvet i Kbh. til 19. dec. www.cafeliva.dk

Jul i bukserne. Lille Per i Sneen hos Får 302 i Toldbodgade i Kbh. Til 19. dec. www.faar302.dk