Et liv på alle fire

Norske hundehistorier for os på to ben
29. december 2009

Den mangesidede norske forfatter Jon Fosses dramatik spilles over den halve verden og i Danmark, hans romaner oversættes og kommer her på Batzers forlag, der ikke er ræd ved at gå bagud i forfatterskabet og hente gods og guld, således blandt andet Melancholia med den store maler Lars Hertervig som hovedskikkelse og den mindre, 20 år gamle Bådehuset, der kom på dansk for et par år siden, hvor titlen signalerede et godt lokalt gemmested for to drenges rock-drømme og voksent aktuelle sammenstød med erotisk baggrund. Fra 1990'erne stammer Fosses fortællinger betegnet Hundemanuskripterne 1-3, hvor den midterste med titlen Du åh du også har et bådehus langt inde i en fjord som miljø. Men nu for den aldrende hund Olav, der engang imellem lunter en tur op på fjeldet til en snak med en gammel ven, hunden Baard.

Mennesker i hundeham

De har ingen erfaring med kvinder, men møder en dag to byhundedamer, og det giver konflikter i venskabet og ny uventet sex med den kønneste, der indretter sig en fremtid med Olav i bådhuset. Det er en køn og lumsk-fyndig historie om mennesker i hundeham, for så vidt en fabel som de to andre, simpel og kompleks, let at fatte for børn og voksne og svære som livet selv, i en opfindsomt øm og lakonisk tone, der trækker læseren nær, fuld af viden om menneskers forhold til deres fortrolige dyr, selv om ejerne ikke drømmer om, hvad der egentlig huserer af længsler og trængsler i de firbenede.

Således anskueliggjort i den første hundehistorie, der leverer fællestitel til samlingen Nej åh nej, hvor gamle Oline klamrer sig til hunden Websterr, der afskyer at blive trykket ind mod hendes slunkne krop og endelig realiserer trangen til at stikke af og leve det frie hundeliv - og endelig at se havet. Den ny rolle som den ensomme, stolte strejfer medfører både møder og trængsler og sørgmunter hjemkomst.

Alder og ængstelse

Om skibshunden Haktor handler den sidste fortælling og atter om trykkende alder og ængstelse, nu ved ankomsten af en ny, yngre skibshund på den lurvede fragtbåd, der sejler i træt rute med sin smålast. Der bliver til rivaliserende kamp om matrosdrengens stegte flæsk, men her hersker en skipperlun forsonlighed til slut som også ellers i disse indtagende analyser af skæve eksistenser og tavse, men filosofiske og hemmeligt veltalende vidner til det lille liv, aktører som de er i et lavperspektivisk verdensbillede for hundevenner og menneskevenner i flere aldersklasser.

Elementære modsætningsforhold fremkaldt af alderdom, ensomhed, bundethed, snæverhed, vaneliv, jalousi og lidt kærlighed udmøntes i finurligt sprog, afmålt tempo og replikkernes stille musikalitet. En lille bog, der har ben at gå på.

Jon Fosse: 'Nej åh nej'. Hundemanuskripterne 1-3. Oversat af Jannie Jensen og Arild Batzer. 150 s. 198 kr. ISBN 978-87-90524-82-1. Batzer & co