Oplivende Nordlys

Mellem alle december måneds julekoncerter var det i søndags muligt at finde en lille oase af ikke-jul på Glyptoteket og vende blikket fra vattet i krybben til et nyfødt partita
23. december 2009

Glyptoteket er et solhverv i sig selv. Bare at komme ind i dets sale og flirte med sydens sol og varme er jul for mig. Også selv om man sidder med frakker på, og der er sne på glastaget.

Ensemble Nordlys' annoncerede ikke-julekoncert på Glyptoteket rummede både en uropførelse og et værk, de havde spillet over 50 gange, et solostykke, to trioer og en kvartet, dansk, halvdansk og udenlandsk musik, musik til lyst og musik til at markere et jubilæum en sidste gang, inden året rinder ud.

Som første indslag, blot til lyst, spillede ensemblets violinist, Christine Pryhn, Carl Nielsens Preludio e presto for soloviolin. Ligesom Glyptotekets Festsal har en akustik, der har mindelser om en metrostations, tog Nielsens musik os gennem tunneler i Pryhns intense spil. Præludiet startede meget enkelt, men efterhånden blev det mere og mere kompliceret som livet selv, som om der er en uskyld, man ikke kan vende tilbage til. Et godt oplæg for en presto, der tog kampen op og til slut nåede både koralen og spillemandsdansen, og så alligevel ikke, for det var bare et håndgemæng, og så var det slut. Pryhns vitale klang klædte Nielsen godt, og udførelsen var klar og sikker.

Nyfødt partita

Sunleif Rasmussen er en færøsk komponist, der har studeret i København og mellem andre anerkendelser har haft et treårigt legat fra Statens Kunstfond. Meget af hans musik tematiserer hans nationale ophav i både sit naturmaleri, sin troende karakter og sin inspirerede og beslægtede forbindelse til digteren William Heinesen. For sin symfoni Oceanic Days, med en titel hentet fra Heinesen, fik han i 2002 Nordisk Råds Musikpris. I dagens uropførelse, Partita, et værk komponeret til Ensemble Nordlys, syntes spillemandskræfterne at være de dominerende. Seks satser af for-, mellem- og efterspil og to koralsatser flankerer en passacagliasats som midtersats. I en passacaglia komponeres musikken hen over en gentagen basfigur.

Det vil i praksis sige, at værket lige fra sin indledning bestod af dansant musik i højeste gear, synkoperet og rig, mens den undervejs blev kontrasteret af poetiske koraler. I midtersatsen syntes man at komme ind i selve musikkens hule, hvor rummet fyldtes til grænserne med lyd i en boble, som de næste satser flød videre ud af, som de foregående var flydt ind, med overhængende toner mellem alle satser. Klarinettens stille koralsang blev konfronteret med klaverets hårde og stikkende akkorder til en umiddelbar grel afstand mellem de to. Men hele tiden forenedes de, når klaverets efterklang smeltede sammen med klarinettens hvisken, indtil klarinetten virkelig overtog klaverets udsagn og gav dem tilbage, spillet ned i selve flyglet til en slags lykkelig forsoning, og klarinetten med et livsråb kunne vende sig mod ensemblet og intonere til et livskraftigt postludium og en styrkemæssig kehraus.

Påtrængende smuk musik fremragende spillet af de fire unge musikere.

Levende 200-årsjubilarer

Lige så ny og fremmed moderne musik kan lyde, lige så svært kan det være at vende tilbage fra den. Men det tog kun ensemblet et par minutter efter pausen at gøre Haydns trio både nutidig og nulevende, altså her 200 år efter komponistens død. Ensemblet kan generelt noget med at spille mere, end hvis man bare har trykket på 'play'. De kaster sig over enhver sats og er i gang med al kraft og koncentration fra første moment til en øjeblikkelig fortæring af musikken. Deres nye pianist, Christoffer Hyldig, har en finhed i sit spil kombineret med stærke fraseringer, så skrøbelighed og ømhed får sin rette styrke. I 200-års fødselarens Mendelssohns klavertrio, som de efter eget udsagn har spillet over 50 gange både ude og hjemme, levede de op til alle tempobetegnelser, så man endelig forstod, hvad de står for. Molto allegro agitato, andante con moto tranquillo, leggiero e vivace og allegro assai appassionato. Det kan jeg skrive under på, at det var.

Glyptotekets Festsal i søndags. Ensemble Nordlys: Christine Pryhn, violin - Viktor Wennesz, klarinet - Frederik Waage, cello - Kristoffer Hyldig, klaver. Carl Nielsen: Preludio og Presto for solo violin. Sunleif Rasmussen: Partita (uropførelse). Joseph Haydn: Trio i Es-dur. F. Mendelssohn Bartholdy: Klavertrio nr. 1 i d-mol