Trolde og mennesker

Nyoversatte Lagerlöf-historier er en rig oplevelse
3. december 2009

Til markering af 100-året for nobelprisen til Selma Lagerlöf (1858-1940) har Lagerlöf-forskeren Henrik Wivel samlet et stort, nyt udvalg af hendes korttekster gennem det lange forfatterliv, både kendte og sjældne 'fortællinger, legender, essays og taler', stof til en rig oplevelse i punkter af fortællergeniets uudtømmelige verden.

Den nærmest begynder og ender i Värmlands paradis Mårbacka med barndommens lager af eventyr, det generhvervede erindringssted, som faren havde soldet op, nu hendes dronningesæde. Derom fortæller hun i »En historie om en historie« fra dengang, hun som 22-årig gik på seminarium i Stockholm for at blive lærer. Inspireret af litteraturundervisningen i Runebergs og Bellmans univers af sære skikkelser, dukkede pludselig hele hendes egen hjemlige mytologi op i form af Värmlandskavalererne, der momentant fik hele gadebilledet i storbyen til at skælve for hendes øjne, et læs historier, der forlangte at blive fortalt. Ad åre blev de til Gösta Berlings saga, hendes debut i 1892. Hvordan Georg Brandes i en kort anmeldelse etablerede et decideret gennembrud for hende, skildrer hun i hans dødsår 1927 i et smukt og taknemmeligt situationsportræt af mødet med ham dengang i København, »Den åbnede dør«, hvor han efter at have modtaget et forsigtigt brev fra hende selv opsøgte hende for at inspicere fænomenet.

Selvfølgelighed

Den lille, halte folkeskolelærer bevarede sin stærke udstråling i skrift og tale. Den er den dag i dag så tydelig i en klar prosas mærkelige selvfølgelighed, en selvberoende suggestivitet, som oplader den enfoldigste fabel med betydning og efterklang af tilværelsens kompleksitet og alle mistanker om sentimentalitet. Godheden sejrer tit, skønt den også kollapser, og kærlighedens uendelighed er et faktum, om end et sjældent, men ondskaben og magtbegæret har mange udveje og efterlader striber af ofre. Derfor er de mange fromme legender, hun genbrugte og opdigtede, også flertydige. Tag nu den om »Sankt Lucia« i Sirakusa (1896, trykt i efterladte skrifter 1843). Den liderlige og inderlige munk begærer denne jomfru, som han selvplagerisk naturligvis må opfatte som djævelens udsending, der kommer med solen i sine øjne. Men hvad gør en from jomfru af barmhjertighed i en sådan situation? Hun stikker sine øjne ud for at befri ham. Og hvad gør han? »Han opløftede sin røst og aflagde vidnesbyrd om at hendes offer havde løst ham ud af hans synds lænker, og at hans sjæl atter kunne løfte sig til Gud.« Det kan man vel kalde opbyggelighed, med en indlagt hån over manderollens frelste og lumpne triumf.

Læser man den sammen med fortællingen »Spøgelseshånden«, antager kønskampen strindbergsk karakter. Man får 'hånden' at se, så snart man spiller falsk i denne forlovelsesaffæres magtkamp, og den ædle mands gysende kynisme bliver skam også synlig for os. »Troll och människor« er titlen på to samlinger fortællinger om bogstavelig overnatur, hvor der ikke lægges skjul på blandingsforholdet. Heller ikke, hvor der skrives i nærmest moderne realisme om blandt andet forhold mellem børn og forældre som i den kuldslåede om »Luftballonen«.

Der er fri forbindelse mellem allegori og hverdag, måske bortset fra en overdreven patetisk retorik i en senere tale i Svenska Akademien, hvor hun jo blev medlem, og hvor hun først havde holdt en genial takketale for nobelprisen.

Selma Lagerlöfs storartede register lyser stærkt igennem dette udvalg af tektster med dets personligt understregede inspirationsfelt af barndom, af tab, af sublimerende udvidelse i dybde og klang, et fortræffeligt akkompagnement til storværkerne, der også nyoversat af Anne Marie Bjerg hævder sig så godt på dansk, blandt andet En herregårdshistorie, Hr. Arnes penge, Jerusalem, Kristuslegender og Mårbacka. Det er som en forunderlig rejse båret af fortællerens vinger i Nils Holgerssons selskab.