Læsetid: 3 min.

I lidenskabens vold

Per Flys ’Kvinden der drømte om en mand’ er en patetisk, men smukt filmet fabel om drømme og drifter
Per Flys ’Kvinden der drømte om en mand’ er en patetisk, men smukt filmet fabel om drømme og drifter
21. januar 2010

Det mest overraskende ved Per Flys nye film er egentlig, at netop Per Fly har lavet den. Stod hans navn ikke på efterteksterne til den psykologisk ultrabanale trekants-fabel, tror jeg i hvert fald aldrig, jeg ville have gættet på, at Bænkens og Drabets instruktør var ophavsmanden.

Det positive først. Kvinden der drømte om en mand er smukt filmet med en godt gennemarbejdet anvendelse af locations fra Paris, Warszawa og København. Den følger med stor visuel smagfuldhed sin kvindelige hovedperson med det kafkaske navn K på hendes ydre og især indre rejse ud på lidenskabens havdybder, da hun ved første blik i Paris forelsker sig omstyrtende i en flot polsk handelsskolelærer.

Ham har hun mødt før – i sine drømme.

K med kniv

K er en succesrig modefotograf og har tilsyneladende check på alt, men hengiver sig nu til irrationaliteten, alle drømmene og passionerne, lidt på samme måde, som instruktør Fly skipper sin sædvanlige ligefremme fortælleform og veksler mellem drømmebilleder og virkelighedsscenerier. Og snart ender hun i sengen med sin skægstubbe-sexede polak, uden at slippe for urovækkende mareridt om, at han vil begå selvmord. Rigtig romantik kræver jo, at kærlighed og død følges ad.

Polakken er ikke ganske til at stole på, men hvad kan man forlange af en så herlig drømmefigur? For K er der egentlig ikke noget valg: mand, datter og job må vige for en udlevelse af de erotiske længsler.

I virkelighedens verden drives den sympatiske ægtemand (Michael Nyquist) til druk, og den polske drømmemand viser sig at være en ordinær handelskole-Don Juan, alt imens heltindens besættelse vokser med modstanden og til sidst ikke er langt fra at forvandle hende til en knivbevæbnet furie i stil med Glenn Close fra Fatal Attraction.

Det henstår i det uvisse, om vi eller nogle af personerne formodes at blive klogere af den sørgelige udgang på affæren.

En lidelseshistorie

Skal en så fortærsket og klichéfyldt historie forsvares, må den laves som et bjergtagende erotisk billeddigt, og selv om filmen som sagt er både nydelig, dekorativ og sporadisk stemningsfuld, synes jeg ikke, at den visuelt hæver sig op mod de tilstræbte højder. Det æstetisk velplejede og det tænksomt vel-udfærdigede rækker ikke.

Glimtvis er K’s lidenskabshistorie ved at få et smerteligt liv, når Sonja Richters sårbare blik røber mere rådvild desperation end betagelse. Richter er i det hele taget mere fragil end fræk, mere skrøbelig end kødelig, og det gør i mange passager filmen til mere af en lidelses- end en lidenskabshistorie.

Den tendens styrkes af, at startens drømmeagtige tvetydigheder næsten næsten glemmes på vejen og – trods visse desorienterende indklip – giver plads for en mere lige–ud–af–landevejen erotisk trekantshistorie af den mondænt parfumerede type.

Også i disse konfrontationer skinner Per Flys dramatiske skarphed glimtvis igennem, som i scenen, hvor den polske elskers hustru konfronteres med K. Men lidenskaben i de erotiske scener fænger ikke, selv om bukserne bogstavelig talt trækkes af både helt og heltinde.

Blokering

Skal man tro instruktøren (og det skal man, når det gælder Per Fly), udsprang Kvinden der drømte om en mand af en skriveblokering efter den fremragende tv-serie Forestillinger.

Forståeligt nok har Fly villet udvide sit register og finde ny inspiration på irrationel grund. Hvis eksperimentet med denne amour fou-film kan løsne op for et rigere fremtidigt filmudtryk, har det opfyldt sin mission.

Per Fly har udlevet sin drøm af en film, og han har inden da givet os så store oplevelser, at det ville være småligt at bebrejde ham det. Men nøgternt betragtet, bedømt på egne præmisser, synes jeg Kvinden der drømte om en mand er en forbier.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu