Er det slut med dæmonisering af Islam?

Nye bøger om hvorledes relationerne mellem 'de transatlantiske samfund' og den 'muslimske verden' kan forbedres er in. De sprøjtes ud på stribe i USA i disse måneder. Og der er et klart behov
9. januar 2010

Efter otte lange og ofte ligefrem modbydelige år med verdens mest upopulære amerikanske præsident George W. Bush ved roret i Washington var forhåbningerne store, da Barack Obama tog over i Det Hvide Hus for knap et år siden. Siden har antallet af amerikanske akademikere, der har villet give deres bidrag til en ny og bedre verden, været stort. Juan Cole meldte sig i rækken af forskere, der så skiftet i Washington, som en kærkommen anledning til at gøre den rationelle og informerede stemme gældende. Forskeren og bloggeren Cole er historieprofessor og mellemøstspecialist på det solide Ann Arbor universitetet i Michigan. Cole har igennem flere år haft en fremragende blog www.juancole.com, der især har været nærmest uvurderlig i forhold til at følge udviklingen i Irak efter 2003. Hans nye værk Engaging with with Muslim World er et helt igennem sympatisk værk, der gør op med de mange amerikanske fejlopfattelser af udviklingen i det, han omtaler som 'den muslimske verden'.

Ikke nyt

Værket ville jeg læse færdigt kort før jul i toget hjem fra Hamburg, hvor jeg i selskab med min 17-årige søn, Johan, på et snehvidt, iskoldt og fuldstændigt udsolgt stadion netop havde set sæsonens sidste intense Bundesligakamp mellem HSV-Werder Bremen. I toget sad vi over for en dansk-somalier, som havde været på det halvårlige besøg hos familien i Hamburg. Han kiggede interesseret på bogen, som lå henslængt på det lille fællesbord i kupeen. Da jeg kunne fornemme, at hans nygerrige øjne havde svært ved at slippe bogens forside med den fængende titel, spurgte jeg om han ville se nærmere på den. Og det gjorde han så. Han begyndte at læse kort før Lübeck, og var ganske opslugt. Et par timer senere spurgte jeg: »Nå, hvad syntes du?« »Den er ganske spændende,« lød svaret mens han smilede venligt og bladrede videre. Han læste vildt hurtigt, og da vi nærmere os Københavns Hovedbanegård var han mere end halvvejs igennem bogen. Hans dom lød nu: »Jeg får den ikke læst færdigt, og vil heller ikke købe den. Han er en dygtig forfatter, der har set sit snit til at sælge en bog med et indhold han allerede havde skrevet.«

For få uspil

Og min nye dansk-somaliske ven har helt ret. Cole snyder læseren lidt. Det virker, som om at han har benyttet præsidentskiftet til at lancere en populær udgave af sine tidligere skrifter pakket ind i en ny kontekst. Bogen er en analyserende og historisk gennemgang af, hvordan den amerikanske regering og store dele af offentligheden har anskuet den mellemøstlige region og Sydøstasien gennem det seneste årti. Et syn der har været præget, af hvad han kalder islamfrygt. Cole søger således i en række kapitler, der omhandler kampen om olie, om radikalisme, om Saudi-Arabien, Irak, Pakistan og Afghanistan samt Iran at dekonstruere det fremherskende billede af udviklingen i den muslimske verden. Det gør han godt, og især kapitlet om Irak fungerer godt, men også Iran-kapitlet er interessant. Man kommer vidt omkring, men desværre er der ikke megen sammenhæng mellem de mange forskellige kapitler i bogen, og som læser venter man konstant på, at Cole kommer med mere konkrete udspil til, hvorledes de transatlantiske samfund bedre kan spille sammen med den muslimske verden. Og da Cole endelig kommer med udspil, er ideerne ikke opsigtsvækkende. Til trods for at Cole på mange måder er forsigtig i forhold til sin kritik af Israel, hvilket givetvis skyldes, at han henvender sig direkte til et amerikansk publikum, er det tydeligt, at han er af den opfattelse, at Palæstina-konflikten er alle konflikters moder. Cole skriver således, at såfremt at den nuværende Obama-regering vil søge at skabe en mere konstruktiv relation med den muslimske verden, er det i forholdet til Israel, der skal handles. Ifølge Cole, ville 90 procent af USA's problemer med den muslimske verden være løst hvis regeringen kunne løse denne konflikt. Også en klog exit fra Irak, som tager højde for, at de transatlantiske samfunds indtrængen i Irak har medført ustabilitet og etniske og sekteriske modsætningsforhold bør, ifølge Cole, stå højt på agendaen. Men det er letkøbte pointer, hvor problemstillingerne og forhindringerne for at gennemføre sådanne tiltag ikke for alvor diskuteres. Men sympatisk er det.

Amerikansk publikum

Bogen får ikke et stort publikum i Europa, selv om visse europæiske politiske kræfter, der har medvirket til dæmoniseringen af den muslimske verden ville have godt af at læse Coles analyse af, hvad der er gået galt. Når bogen ikke får et stort publikum på disse breddegrader skyldes det, at den igen og igen har pædagogiske amerikanske referencer, som mildest talt virker trættende på en europæisk læser. Ikke desto mindre må man håbe det bliver en bestseller i USA, da Coles tanker og fremstillingsform i den sammenhæng, at dømme ud fra bogens amerikanske anmeldelser, er både provokerende og nytænkende. Og når alt kommer til alt, har manden jo ret.

Juan Cole: Engaging the Muslim World. 282 s., 26,95 dollar. Palgrave macmillan

Serie

Seneste artikler

• Muslimer er under dobbelt pres

10. november 2009
    Hver gang radikale islamister gribes i nye terrorplaner eller anretter endnu en blodig udåd, vokser mistroen og modviljen imod muslimer og muslimske indvandrere yderligere
  • Frygten for den muslimske magtovertagelse

22. august 2009
    Det er blevet legitimt at tale om 'muslimerne' som en femtekolonne i den europæiske familie. Er det racisme? Nej, for det handler ikke om race, men om kultur, lyder svaret fra ideologerne bag Den Store Teori om 'islamisering' af Europa
  • Hader vesterlændinge islam?

11. juli 2009
    Hvorfor forarges Vesten mere over iransk end over egyptisk valgsvindel? Hvorfor gør vestlige medier en myrdet iransk kvinde til hovedhistorie, men nedtoner, at en egyptisk kvinde i Tyskland blev myrdet, alene fordi hun bar hijab?