Anmeldelse
Læsetid: 3 min.

Verdens ældste teenager slipper aben løs

I en storm af mættede farver, total forvirring og uforudsigelige indtryk har fotografen Per Morten Abrahamsen lavet en fotoudstilling, der vil underholde
Kultur
14. januar 2010

Hvad har en mand med abemaske i et amerikansk landskab at gøre med otte irakere i Brorsons Kirke? Eller hvad har et sort/hvid portræt af Peter Belli at gøre med en tændstikmand i menneskestørrelse, der lufter sin hund? Ikke noget. Eller, jo: Per Morten Abrahamsen.

På Det Nationale Fotomuseum blander en af Danmarks mest provokerende fotografer gamle og nye værker i en ny fotoudstilling. Det bliver til en famlende men underholdende oplevelse, der lugter af at være retrospektiv, men som er for rodet til at være det. I syv værker når han både at proppe statements ned i halsen på dig i Censur, gøre grin med et par politikere i sine portrætter og skildre alvorligheden i otte irakeres skæbner i Mirrors.

I Danmark er fotografen Per Morten Abrahamsen kendt for at være opfindsom, virkelig god til at producere iscenesatte magasinportrætter, og som en provokatør, der formår at sætte kendte mennesker i de mest absurde og overdrevne situationer. Den drillesyge teenager, der elsker at pege fingre og underholde. Bag glasdøren til supermarkedets kølerum til mælkeprodukter står skuespilleren Trine Dyrholm stadig total nøgen med englevinger og venter på at komme ud. I dette univers er han på hjemmebane, og de fleste magasinglade danskere vil kunne nikke genkendende til de små fotografiske fortællinger.

Ferie-snapshots

Men denne gang har han også forsøgt at slippe det stramme greb om sin glæde ved fuld kontrol og taget sin familie, et snapshotkamera og en abemaske med til USA på ferie. I en serie snapshotbilleder følger vi familien, og hver gang optræder de forskellige familiemedlemmer (mest Per Morten Abrahamsen) med abemasken på. Personen tager bad, går tur ved hotellets pool og kigger på en plastikhaj. Men hvorfor skal vi på ferie med abens familie på så mange ens billeder? Vil den slippes løs eller blot være på ferie med familien? I virkeligheden vil den vel fortælle, at den stikker ud fra mængden og vise, hvor grim den er.

I midten af udstillingslokalet har en flok tændstikmænd og en enkelt kvinde i virkelige menneskestørrelser indtaget rummet i flere hverdagssituationer. En simpel skitse af en umådelig kedelig skoledag i en folkeskoleklasse er blevet til en installation ved hjælp af nogle enkle fotografiske portrætter klistret på tomme grøntsagskasser. Læreren er blevet til en udstoppet kongeørn. Egentlig kunne denne scene sagtens have været et traditionelt superiscenesat Abrahamsen-billede. Og det mærkelige er, at installationerne næsten er endnu mere levende end hans gennemproducerede portrætter.

Og pludselig bliver det dyb alvor. I et lille rum finder man et par håndfulde helt tætte portrætter af de meget omtalte irakere, der skulle udvises, men som for en stund gemte sig i Brorsons Kirke. Intense i udtrykket, nærmest maleriske og så placeret på hver sit spejl. Irakerne er aberne i familien, men de har dog ikke nogen maske at gemme sig bag.

Derudover findes en overkørt serie om censur, en fortolkning af Bournonvilles balletter og en underlig projektion af et meget stort billede fra en svømmehal.

De meget forskellige indtryk giver en temmelig rodet oplevelse. De syv meget forskellige værker giver følelsen af, at man befinder sig midt i en farvemættet, fragmenteret og konceptglad hvirvelvind. Gamle greatest hits møder en flok ny værker, der viser hidtil usete sider af Abrahamsen. Men han er stadig den hyperaktive teenager, der ikke kan lade være med at udforske fotografiets grænser konstant. Alt handler om den kunstige virkelighed, pointerne i fotografiet, og alt skal forsøges igen og igen på nye måder. Og en ting er sikker: Man keder sig aldrig, når man er i selskab med Abrahamsen. Det er en udstilling, der vil det hele, og dermed risikerer at stille følgende spørgsmål: Hvorfor skal vi både se den sikre topprofessionelle Abrahamsen og den ufærdige skitseagtige Abrahamsen på samme tid?

Per Morten Abrahamsen: 'Aben i familien' på Det Nationale Fotomuseum i Den Sorte Diamant indtil den 20. februar

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her