Fængslende dannelsesrejse

Jacques Audiards fremragende gangsterfilm 'Profeten' fortæller råt og godt historien om en ung mands vej til forbrydertronen i et fransk fængsel
Den 19-årige fransk-arabiske fange Malik El Djebena (Tahar Rahim) tager os med på dannelsesrejse i et fransk fængsel, hvor han forvandles fra uvidende knægt til forbryderkonge.

25. februar 2010

Så kom Profeten omsider til Danmark. Jacques Audiards grand prix-vinder i Cannes sidste år og nu det franske bud på en Oscar har lagt alt ned på sin vej, og fra i dag kan danske biografgængere nyde dens selvsikre sammensmeltning af det bedste fra indgående art house-karakterstudier og effektive genrefilm.

Med en forførende naturlighed tager Profeten os med på to en halv times alternativ dannelsesrejse i fængslet, hvor den 19-årige fransk-arabiske fange Malik El Djebena (Tahar Rahim) transformeres fra uvidende ung mand til uddannet forbryderkonge for øjnene af os.

Det er en utrolig velspillet og vedkommende tur ind i et fransk fængsels mikrokosmos, hvor man fra den første foldede pengeseddel gemt i en slidt skosnude føler sig i filmisk sikre hænder. Derfor kommer man også sikkert igennem de få vederstyggelige sekvenser, hvor man nærmest kan smage blodet på lærredet, som når Malik på uhyggelig vis øver sig i at gemme et barberblad i munden.

Efter filmens indledende skildring af omstændighederne forbundet med at ankomme til et fransk fængsel stilles Malik nemlig hurtigt over for et brutalt dilemma; han skal slå en mand ihjel for fængslets korsikanske konge, Cesar Luciani (Niels Arestrup), ellers vil han selv blive slået ihjel. Med en dom på seks år må der træffes et dramatisk valg, og Malik træffer det, som giver beskyttelse fra den regerende, korsikanske bande.

Efterfølgende fortæller en række scener i løbet af filmen elegant, hvordan det valg helt konkret forfølger ham, mens han langsomt arbejder sig op i rækkerne. Han lærer at læse og skrive, lærer sig selv at forstå korsikansk og får - sammen med os - så småt en forståelse af mekanismerne både inden og uden for murene.

Mens mange fængselsfilm traditionelt handler om det klaustrofobiske celleliv og fritflyvende flugtplaner, kommer det aldrig på tale her. Alle indsatte lader til at have accepteret deres aktuelle livsvilkår. De bruger i stedet deres energi på at navigere i de stærkt hierarkiserede strukturer og på at drive deres kriminelle aktiviteter i den virkelige verden fra fængslet. Profeten fortæller nøgternt en historie om, hvordan små fisk enten går under eller vokser sig store i det barske univers, som spejler aktuelle konflikter mellem økonomiske interesser såvel som etniske grupper i det franske samfund. Manuskriptet af Audiard og Thomas Bidegain er aldrig hverken prædikende eller polemisk, men der er stof til eftertanke i Maliks erfaringer.

Komplekst magtspil

Tahar Rahim er et fund i hovedrollen, fordi han hele vejen bevarer en kompleksitet i Maliks karakter. Han er troværdigt den unge og underdanige tjener for César og hans korsikanske kumpaner og samtidig gradvis en foretagsom og udspekuleret fyr med egne planer.

Da han får ret til udgang, kan han forklædt i jakkesæt næsten give den som verdensvant mand, men i to vidunderlige scener forbundet med hans første flyvetur, fornemmer vi sprækkerne i facaden. Når han for første gang ser ud over skyerne, sanser vi hans begejstring, og det er helt enkelt et ubetaleligt øjeblik, når han under sikkerhedskontrollens kropsvisitation i lufthavnen automatisk også rækker tungen ud. Sådan er han opdraget til at gøre i fængslet - og vi andre ved nu, at der faktisk er god grund til lige at tjekke en ekstra gang for barberblade ...

Niels Arestrup er også frygtindgydende god som den aldrende Godfather, som har indset, at han vil dø alene i fængslet. Han er rå som få, når han på sekunder vender kaffeslaberads til skeangreb, og historien får ekstra saft og kraft gennem magtspillet mellem Malik og César.

Realisme med twists

Audiard har tidligere fermt fortalt om både bedrag og selvbedrag, som i Den diskrete helt, hvor Matthieu Kassowitz løj sig ind i rollen som modstandshelt. Thrilleren Blodrøde læber indeholdt forførende kriminalitet, og senest tog Det slag mit hjerte sprang over på spændende vis fingerknusende hårdt fat i en ung pianist og håndlangers erfaringer med den forbryderverden, som nu har taget overbevisende over i Profeten.

Profeten er filmisk meget mere end en socialrealistisk skildring af en forbryderskæbne. De kolde og grå omgivelser præger Stéphane Fontaines mange nærbilleder fra fængslet, inden filmen visuelt folder sig mere ud, når Malik får udgang til både Marseille og Paris. Kun få steder brydes den umiddelbare realisme med brug af iris-skud, tekster, de poetiske samvittighedsbesøg eller den profetiske bilulykke, som henviser til filmens titel, og det fungerer alle steder fint til at nuancere vores oplevelse af at gå til verden gennem Malik.

Ubekymret charme

Fransk film har en stolt tradition for kriminalfilm med hårdkogte helte af både den gode og mere tvivlsomme slags. Profeten skiller sig blandt andet ud ved sine nærgående, men tilpas underfortalte portrætter og interessen for dynamikken mellem de mange forskellige økonomiske og etniske grupperinger i den nutidige forbryderfauna. Audiard har selv placeret sin film sammen med europæiske gangsterfilm som Gomorra og Pusher-trilogien, og man får også en følelse af tidlig Martin Scorsese i dens stærke maskuline portrætter og mestring af mediet.

Ikke mindst når filmen klinger ud på energisk rock og en version af Mack the Knife fra Brecht og Weills The Threepenny Opera (efter et godt soundtrack af Alexandre Desplat), får man - som i mange amerikanske gangsterfilm - lov at forlade biografen mere upbeat, end man egentlig burde, men den ubekymrethed er en stor del af filmens charme og appel.

Religiøse konflikter, fattigdom og spørgsmål om skyld og moral bliver holdt i baggrunden som noget, vi selv må rode videre med, mens filmen fortsætter sin mission med at fortælle om Maliks forunderlige rejse på filmisk, fængslende vis.