Václav Havel greb Per Pallesen med bukserne nede

I lysthuset, endda. Men derudover skuffer Václav Havels 'Afsked' på Odense Teater fælt med politisk satire i plejehjemstempo
6. februar 2010

Måske har Václav Havel bare mistet føling med teatret de 20 år, hvor han ikke har skrevet dramatik. Måske er mediernes snagen i politikeres kærester og spindoktorer bare eksploderet i en grad, som den menneskerettighedsdyrkende Havel ikke har set i øjnene. Hans stykke Afsked fra 2008 er i hvert fald hverken opsigtsvækkende som politisk tidsbillede eller som scenekunst. Det er bare småkedeligt.

De fleste formoder vel, at Afsked er et selvbiografisk stykke om den nu 73-årige Havel. Det handler i hvert fald om en 'kansler', der er trådt tilbage. Og det viser, hvordan manden lynhurtigt mister sin politiske magt og ydmyges i mediemøllen. Faktisk med en satire over pressens selvtilstrækkelighed og mafialogik, som kunne have været interessant.

Men ak. Václav Havel er ingen Dario Fo. Her bliver intet virkelig absurd eller gak, her bliver det bare lystspilsnydeligt. Samfundskritikken blegner, også selv om Havel har digtet sig selv ind i forestillingen i form af en forfatter, der hele tiden kommenterer stykket - en rolle, som Kurt Dreyer giver hele sit erfarne overskud med distance og mod. Men rigtig sjovt bliver det aldrig. Og når Havel hen mod slutningen endda læner sig op ad Tjekhovs Kirsebærhaven, bliver parodiformen nærmest grotesk.

Tjekhov-cocktail

Måske har den 35-årige instruktør Per Smedegaard bare ikke fået grebet om forestillingen. Alt spilles ultra laaangsomt, som om Smedegaard er bange for, at tilskuerne ikke når at fatte pointerne. Men jo tak, det gik nu ganske fint nede blandt os på tilskuerrækkerne. Det var nok værre oppe på scenen, hvor kommunikationen nærmede sig plejehjems- tempoet. Og hvor hele 16 skuespillere fægtede løs med arme og barme for at få replikkerne til at leve i Erik Söderbergs ironiske, men også klumpede scenografi, der bringer teaterhistorien med ind på scenen i søjler og kirsebærgrene.

Per Pallesen er selvfølgelig stykkets centrum som kansleren. Men han spiller manden som en reduceret idiot, der ikke engang kan holde sine egne bukser oppe. Per Pallesen kan sin komik, og publikum elsker ham. Men han kan ikke skjule, at replikkerne mangler pointer.

Rundt om ham vimser alle dem, der udnytter ham. Michael Grønnemose spiller hans sleske spinsekretær lige på kornet, og Ole Møllegaard spiller hans havemand, som om han selv havde været kommunalt ansat mindst 40 år. Arne Bjørk, derimod, spiller nærmest tjeneren fra 90-års-fødselsdagen, men det passer faktisk fint til den Havel'ske Tjekhov-cocktail.

Med og uden hotpants

Kvinderne omkring Per Pallesen stråler. Ulla Ankerstjerne er dirrende intens som forsmået elskerinde - dejligt at se, som hun blomstrer denne sæson, hvor hun også har spillet en vidunderlig, døende mor i Koldere end her på Team Teatret. Og Inge Molnes Heramb spiller Pallesens mor med værdig hat og kirsebær, så den gamle verdensorden står et øjeblik endnu. I hvert fald indtil den smukke skuespillerelev Therese Damsgaard med og uden hotpants forfører Pallesen i lysthuset, så vinduerne dugger - og så publikum næsten også får et sus ud af det.

Men uforglemmeligt teater, det er denne Afsked desværre ikke.

Afsked. Tekst: Václav Havel (Odhazeni, 2008). Oversættelse: Peter Bugge. Iscenesættelse: Per Smedegaard. Scenografi: Erik Söderberg. 2 t 15 min. Kr. 240-130. Odense Teaters Store Scene til 12. marts. www.odenseteater.dk