Bagdad Dangerous

I spændingsfilmen ’Green Zone’ udstiller instruktør Paul Green­grass med intensitet og intelligens det vanvid og de forkerte beslutninger, der præg­ede invasionen af Irak
25. marts 2010

Det er svært at komme udenom, at Matt Damon og Paul Greengrass klæder hinanden. Først lavede de to hæsblæsende, visuelt opfindsomme Bourne-film, og nu er de tilbage med en effektiv spændingsfilm om et emne, der ligger os alle meget på sinde, nemlig de ikke-eksisterende masseødelæggelsesvåben, der førte til, at en international koalitionsstyrke med USA i spidsen i 2003 invaderede Irak.

I filmen spiller Matt Damon den amerikanske officer Roy Miller, leder af en af de grupper, der sendes ud i Bagdad for at finde de masseødelæggelsesvåben, som ikke blot Millers overordnede, men også politikerne i Washington sidder og venter på. De efterretninger, Miller og hans mænd handler på, og som kommer fra en hemmelig kilde, viser sig dog gang på gang at være forkerte, og Miller får mistanke om, at noget er helt forkert.
Han kommer i kontakt med CIA-agenten Martin Brown (Brendan Gleeson), og sammen prøver de at finde ud af, hvem kilden er, og hvem eller hvad den amerikanske regerings forlængede arm i Irak, Clark Poundstone (Greg Kinnear), egentlig dækker over.

Intens oplevelse

Med The Hurt Lockers Barry Ackroyd bag det håndholdte kamera nærmest bevæger Miller sig hurtigt og hektisk gennem et støvet, sønderskudt og ofte nattesort Bagdad, hvor fjender lurer om de fleste hjørner, og en mystisk special forces-officer (Jason Isaacs) tjener usynlige herrers mere eller mindre lyssky formål. Billedsiden er Bourne-filmene værdig og gør Green Zone til en ret intens oplevelse.
Filmen tager udgangspunkt i en bog af den amerikanske journalist Rajiv Chandrasekaran, men faktisk har bog og film ikke meget med hinanden at gøre. Hvor bogen er en absurd, Catch-22-agtig skildring af det afslappede luksusliv i den grønne sikkerhedszone, som koalitionsstyrkerne efter invasionen indrettede midt i Bagdad, i Saddams tidligere palads, er filmen en adrenalinpumpende actionfilm med Matt Damon som sandhedens ensomme forkæmper.

Det er måske lidt urealistisk således at hænge det hele op på én mand, fordi Miller, der godt nok er baseret på en virkelig person, trods sin træning og skarpe instinkter altså ikke er nogen Bourne. Men det tjener trods alt dramaet og overskueligheden i en i forvejen temmelig kompleks handling og historie med mange lag og gråzoner.
Og, nok så vigtigt, får Greengrass, Damon og manuskriptforfatter Brian Helgeland med energi og intelligens udstillet det vanvid og de mange forkerte beslutninger, der førte til invasionen, prægede koalitionsstyrkernes første, kaotiske tid i Irak og vel i virkeligheden er skyld i de alt andet end vellykkede forsøg på at styre og genopbygge landet.
cmc@information.dk

Green Zone. Instruktion: Paul Greengrass. Manuskript: Brian Helgeland. Amerikansk-britisk (CinemaxX, Empire, Falkoner og Palads i København og en lang række biografer i resten af landet)

Konfliktens baggrund stikker jo langt dybere og ligger langt længere tilbage i tiden, og er udtryk for langt større menneskeforagt end det fremstilles - og muligvis kan fremstilles - i en biograffilm. At us udenrigsminister Albright erkender 500.000 irakiske børns død, fortæller jo en hjerteskærende ufortalt historie... Vestens første problem er at demokratiernes hukommelse styres af Hollywood. Vestens andet problem er at ikke alle folkeslag på jorden har en så kort en hukommelse…