Læsetid: 6 min.

Billeder, der sætter byen i brand

I et forsøg på at åbne Det Kongelige Teater for en bredere offentlighed har den aktivistiske billedkunster Jakob Jakobsen fået frie hænder som gæsteinstruktør tilknyttet Skuespilhuset. Men hvad sker der, når nationalscenen lægger hus til en af dens argeste kritikere?
Teaterpublikummet bliver taget med på en bustur til Nørrebro i kunstneren Jakob Jakobsens gæsteoptræden som instruktør på Det Kongelige Teater. Han har henlagt busturen til Nørrebro, fordi bydelens konflikter - blandt andet rydningen af Ungdomshuset, bandekrig og de afviste irakere i Brorsons Kirken - efter hans mening er symptom på nogle dybereliggende problemer i vores samfund.

Teaterpublikummet bliver taget med på en bustur til Nørrebro i kunstneren Jakob Jakobsens gæsteoptræden som instruktør på Det Kongelige Teater. Han har henlagt busturen til Nørrebro, fordi bydelens konflikter - blandt andet rydningen af Ungdomshuset, bandekrig og de afviste irakere i Brorsons Kirken - efter hans mening er symptom på nogle dybereliggende problemer i vores samfund.

Kristine Kiilerich

16. marts 2010

Bussen holder et øjeblik stille ud for Mjølnerparken. En seks-syv drenge med hættetrøjer og kasketter kommer dryssende langs det røde murstensbyggeri. Et par stykker kigger åndsfraværende op mod os bag ruden.

Vi, der sidder inde i bussen, kigger mere interesseret tilbage, mens vidnesbyrd fra ghettobyggeriets beboere læses højt over bussens højttaleranlæg.

Ud på den teaterforestilling, som drengene er en del af uden at vide det.

I en time har vi cirkuleret rundt på Nørrebro. Men samtidig har vi hele tiden befundet os i Det Kongelige Teater. Midt i en stærkt eksperimenterende forestilling over Kafkas fortællinger. Men også midt i den aktivistiske billedkunstner Jakob Jakobsens bud på, hvad den danske nationalscene skal kunne rumme, hvis den fortsat skal have nogen form for berettigelse.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Travis Malmzon

"Som eksempel på disse ikonoklastiske konflikter nævner Jakobsen kampen om Ungdomshuset i marts 2007, hvor folk pludselig strømmene ned fra opgangene og satte gaden i brand".

En mindre erindringsforskydning.

En mere korrekt beskrivelse ville nok være:
"Som eksempel på disse ikonoklastiske konflikter nævner Jakobsen kampen om Ungdomshuset i marts 2007, hvor folk pludselig strømmene ned fra opgangene for at redde deres egendele fra en bande hærgende unge, som ikke ville acceptere retssamfundet".

Og at gøre bandekrigen til en politisk kamp kræver mycket sprit.
At gøre Jønke, Brian Sandberg og de øvrige kombattanter til en del af en politisk konflikt er seriøst langt ude.

Men OK, din fjendes fjende er din ven.