Læsetid: 3 min.

Kan man bede folk grine af en bedemand?

Ja, hvis man har Jens Kløfts tæft for nørdefigurer og Rolf Heims forståelse for mandens overleverinstinkt - og sande komikere. Sådan som i stykket 'Ligkistemagasinet' på Edison
Kristian Halken drejer fødderne indad i forandringsangst, mens Peter Larsen både jubler og græder, når Kristian Holm Joensen tager hammeren over i den anden hånd i Ligkistemagasinet på Edison.

Kristian Halken drejer fødderne indad i forandringsangst, mens Peter Larsen både jubler og græder, når Kristian Holm Joensen tager hammeren over i den anden hånd i Ligkistemagasinet på Edison.

Das Büro

26. marts 2010

Farcen er en af de sværeste teatergenrer. For hvordan får man lige folk til at skrige af grin - og til at blive ved med det? I Ligkistemagasinet lykkes det flot for komikertrioen Peter Larsen, Kristian Halken og Kristian Holm Joensen at nå allerlængst ud ad den morsomme tangent. Her er så mange gags og gakkede gangarter, at publikum bare stirrer på performerne mellem kisterne - og griner.

Det er nemlig selve karaktererne, der er guldet i Jens Kløfts nye stykke. Jens Kløft er både dramatiker og performer i teatergruppen Brændende Kærlighed, som hver sommer får folk til at standse op i Kongens Have. I Ligkistemagasinet bruger han da også sine beske erfaringer fra udendørsteatret. Hvor andre dramatikere slanker replikskiftene, så lægger Jens Kløft rigeligt plads ind mellem replikkerne, så deres pointer kan svulme op, så længe skuespilleren spreder latter hos publikum. Og hvor mere traditionel dramatik har hang til bisætninger, så klarer Jens Kløft sig langt hen ad vejen med one-liners.

Urneløjerne er instrueret af Rolf Heim, der har kastet sig over bedemandens verden med sit faste ydmygelsesgreb. For Heim evner at få øje på sine personers svaghedspunkter og forstørre dem, så de bliver aldeles fornøjelige. Og scenografen Sisse Gerd Jørgensen har indrettet dette ligkistemagasin lige så kedeligt som traditionelle vinduesudstillinger for bedemandsforretninger. Det er herligt.

Respekt og rene negle

Umiddelbart er det Peter Larsen, der trækker læsset i rollen som den forandringsangste ejer af det famøse ligkistemagasin. For han har arvet forretningen, og faderen ligger nu i forstøvet form i butikkens fornemste urne og stirrer på sønnike ... Det er skønt at se Peter Larsen tilbage på teaterscenen. Hans komikerdiktion er stadig affekteret - 'kvalitet, respekt og rene negle'. Og han kan fortsat gå i spagat og få sine Chaplin-fødder i klemme ... Men i denne rolle får han også oprigtigt skildret en lille mand, der bliver offer for krisen.

Kristian Halken hiver den lakoniske stemme op af sin drævende krop. Han spiller både med og mod, er både tragisk og komisk - er både rædselsfuld og charmerende. Halken har sit uimodståelige farceblik med sig. For nok er han rustvognschauffør, men han får da altid tid til at invitere interessante enkefruer på en køretur...

Opgør med hr. Schwann

Benjamin i denne trio er Kristian Holm Joensen, der har rollen som forretningens nyeste mand - en youngster, der har læst om moderne markedsføring, hvilket bare ikke helt svarer til holdningen i 'Ligkisternes Magasin'. For dette er næsten som i Matador med den uduelige ejer hr. Arnesen, den konservative førstemand hr. Schwann og den forandringsfanatiske elev, Arnold. Kristian Holm Joensen har imidlertid al den varme og naivitet, som Arnold aldrig fik. Og Joensen kan bygge en spjætten op i en alenevals, så tilskuerne næsten selv bliver svimle af hans heftige drejninger og vilde bagoverstunts. På sin vis er rollen en videreudvikling af hans krampesjove Røde Pimpernel i Komedien om den franske revolution på Teatret Vestvolden i vinter, men vildere og mere vanvittig. For aldrig har Joensen virket så vild og så indtagende.

Som skuespil er forestillingen altså helt i top. Desværre tager handlingen sig en nedtur, fordi der går splatter og motorsav i slutningen. Men pyt. Her stråler tre farceperformere på kanten af et kistelåg.

Det er så vidunderligt, at folk næsten dør af grin.

Ligkistemagasinet. Tekst: Jens Kløft. Instruktion: Rolf Heim. Scenografi: Sisse Gerd Jørgensen. Edison til 24. april. En time og 20 min. www.bettynansen.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu