Mere sympatisk end spændende

Selvtægt. Søskendeparret Hammer er næsten dømt til succes med deres udmærkede krimi om pædofili og selvtægt. Men 'Svinehunde' er sådan set mere sympatisk end spændende
19. marts 2010

Søskendeparret Hammer har været i alle medier de seneste uger for at fortælle deres opsigtsvækkende historie. Det er historien om de glade amatører, sygeplejersken Lotte og folkeskolelæreren Søren fra Frederiksværk, der gennem seks år i deres fritid har skrevet på en krimi, som tilsyneladende overgår det meste, og som derfor på forhånd er solgt til udgivelse i 16 lande. Og som udkommer i et uhørt førsteoplag på 25.000 eksemplarer herhjemme. Det er historien om adskillige afslag fra forlaget og utallige gennemskrivninger, inden den formodede bestseller nu alligevel står klar på boghandlernes hylder.

Hammer-parret skriver da også ind i en moderne nordisk krimi-'tradition', der har sin storhedstid lige nu: Temaet er aktuelt og gribende - pædofili - og følelserne hos personerne er i højsædet.

Taler til følelser

Bogen Svinehunde åbner - efter et par korte, men overflødige kapitler - på dramatisk og lovende facon: Ligene af fem nøgne mænd, hver med en løkke om halsen, hænger fra loftet i en gymnastiksal på en skole i Bagsværd. Hænderne mangler, ansigterne er flænsede, og kønsorganerne er maltrakterede. Skåret af med motorsav.

Chefkriminalinspektør Konrad Simonsen, der krimitraditionen tro både ryger, spiser og drikker for meget, kaldes hjem fra ferie og får ubegrænsede ressourcer til at opklare sagen sammen med sin faste stab. Det står fra begyndelsen klart for læseren, at de fem myrdede mænd er pædofile, for vekslende med historien om opklaringsteamets trakasserier introduceres en række personer, der med hver sin historie ikke efterlader tvivl om årsagen til henrettelserne. Et uddrag af en lille historie om et af ofrene, der ligger og drømmer, illustrerer hvordan: »(...) Hun er voksen, treoghalvtreds år, uddannet sygeplejerske, sygeplejerske Helle Smidt Jørgensen, det står på navneskiltet. Anxiolytika: angst er præget af psykiske, legemlige samt adfærdsmæssige symptomer. Hun krummer sig sammen og ler, fordi hun er voksen, en voksen sygeplejerske, onkel Bernhard er viceborgmester, en voksen viceborgmester, hunden ligger ved siden af hende, hunden er hendes, hunden kan hun gemme sig i. Benzodiazepin: angst er en vigtig overlevelsesmekanisme, når organismen stilles over for fare. Hun er ikke i fare, hun har de andre i gruppen: Stig Åge Thorsen og Erik Mørk beskytter hende, Per Clausen dræber frygten, Klatrer henretter natten. (...) Terapi skræmmer angsten væk, onkel Bernhard skræmmer hunden væk. Hun føler hans våde ånde i nakken, hun lugter hans brillantine. Hun hører ham hive efter vejret, hun mærker hans fingre åbne hende. Helle Smidt Jørgensen skriger ikke. Det nytter ingenting.«

Går for langsomt

Det er altså læserens følelser, forfatterne gerne vil ramme. Og det lykkes rimeligt af og til. Problemet med de sideløbende følelseshistorier, der skal udpensle motivet til at henrette de fem mænd, er blandt andet, at spændingen fiser ud på halvvejen.

Følelser og udenomsbeskrivelser af dette og hint tager lidt overhånd, mens efterforskningen går langsomt - når nu gerningsmændene allerede tidligt i bogen er åbenbaret. Oveni kommer så, at henrettelserne af de pædofile tilsyneladende fremprovokerer en enorm opbakning til selvtægt i befolkningen, og den historie overtager krimiplottet. Mekanismerne i selvtægt er ikke helt overbevisende beskrevet, men temaet om selvtægt versus retsstat er som sådan interessant.

Der er ingen tvivl om, at søskendeparret Hammer har en vedkommende historie at fortælle om pædofili og en sympatisk fortællelyst samt en udmærket evne til at konstruere et sammenhængende plot, men der er heller ingen tvivl om, at Svinehunde er skrevet af et par glade amatører - i ordenes egentlige betydning. Hammer-parret har noget på hjerte, og det tæller for en del. De to er næsten dømt til succes hos krimilæsere, der vil have lidt mere end blot underholdning.