Sådan er krig

En kompleks historie om en krig, der foregår langt fra Danmark, men som fortælles med så stor indlevelse, at den bliver påtrængende nær
Ernesto Piga Carbone har alle rollerne i  Carsten Jensens stykke, 'En dag i Helmand', på Bornholms Teater. Presse

Ernesto Piga Carbone har alle rollerne i Carsten Jensens stykke, 'En dag i Helmand', på Bornholms Teater. Presse

Christian Boij Tiriolo

27. marts 2010

Vi møder ham en morgen i Helmand i Afghanistan under den bagende sol i det støvede landskab: Han er på én gang dansk soldat, tolk, afghansk bonde, journalist og taleban-kriger. Det er den unge Ernesto Piga Carbone, der med intensitet og oprigtighed spiller alle rollerne i den næsten 50 minutters lange monolog, skrevet af Carsten Jensen til Bornholms Teater. Og resultatet er et mindre granatchok.

Først møder vi ham som den unge danske soldat, der vil gøre en forskel, en ung fyr, der sender sin lillesøster på 10 år en kærlig tanke, når han ser børnene lege i landsbyerne. Siden bliver han den afghanske tolk, der med sit arbejde, sin uddannelse og sit glatbarberede ansigt og vestlige værdier har en pris på sit hoved: Hvis talebanerne vinder, er han en død mand. Det ved han.

Billedet skifter hurtigt. Man når ikke at dvæle ved den ene karakter, før den transformeres til en ny. Nu er det pludselig den unge taleban-kriger, der taler af et rent hjerte om sin opvækst i en flygtningelejr, sin tro, ærefrygt og sin længsel efter en kvinde. For en kvinde har han aldrig kendt, ikke engang sin mor.

Så er den afghanske bondes datter heldigere. Med et både stolt og frygtsomt faderhjerte fortæller bonden, hvordan datteren ser jagerflyene på himlen, klæder sig i drengetøj og erklærer krig mod Taleban. Hun er 10 år ligesom soldatens søster. Selv ligner han til forveksling en talebaner med sit tøj og lange skæg. De danske soldater har derfor instrueret ham i at bevæge sig korrekt, ikke gå med målrettede skridt, ikke bevæge sig for hurtigt, for det gør krigerne. Og krigerne skyder man.

Det oplever journalisten, der er med i felten, da en vejsidebombe springer, og den unge soldat skyder og dræber. Journalisten er på jagt efter den gode historie: Den, der beskriver Afghanistan-konflikten og de danske soldaters indsats. Dén historie serverer Carsten Jensen med en kompleksitet og en dramaturgisk løkke, der bliver strammere og strammere om halsen på publikum. At gøre det rigtige i en krig, viser sig at være en umulig opgave. Civile tab er fejl, man ikke kan skrive hjem om. Dertil egner journalistens overfladiske sår på armen sig bedre. Måske endda til en Cavling-pris.

Mellem poetisk og rå

Scenografien er enkel og bærer præg af at være designet til en turné-forestilling. Den udgøres af et ægte tæppe, to lamper, et par skydehandsker og en jakke. Ernesto Piga Carbone optræder i et enkelt, mørkt kostume med en hvid trøje og en sort vest. Handskerne kommer på, da den unge soldat tager journalisten med i felten, og pludselig er jakken ikke længere en jakke, men en 10-årig piges lette krop båret i armene af en rædselsslagen far.

Sproget balancerer mellem det poetiske og det rå, mellem metaforer om kvindelige landskaber under burkaerne til PlayStation 3, motherfuckers og angsten for at få skudt pikken af. Instruktøren Jens Boutrup har med sikker hånd instrueret, så de hurtige skift mellem karakterne er helt klare. Sammen med koreografen Kasper Ravnhøj har han komponeret tempo, sprog og bevægelser, så der hele tiden er en dynamik i den svære kunst, det er at fremføre en monolog.

Carsten Jensens beskrivelse af landskaberne, af luften og lyset leveres så overbevisende af Ernesto Piga Carbone, at man pludselig er der selv: I Afghanistan denne morgen, hvor børnene leger i flokke som et tegn på sikre zoner.

Men ingen kan vide sig sikker i den zone, Bornholms Teater folder ud på det ægte tæppe. Sådan er krig.

'En dag i Helmand' Dramatiker: Carsten Jensen. Skuespiller: Ernesto Piga Carbone. Koreograf: Kasper Ravnhøj. Instruktør: Jens Svane Boutrup. Premiere på Bornholms Teater 25. marts 2010, Turné rundt i landet i efteråret.