Læsetid: 3 min.

Skriver du gule sedler, når du skal huske dit liv?

Så lad Thomas Corneliussen forføre dig ind i leksikonelskerens tidløse univers, hvor du hikster af grin, mens du bliver kørt over af en taxa
Thomas Corneliussen er quizkongen, hvis stuntkrop forcerer enhver forhindring i Tue Bierings topmuntre iscenesættelse af et nørdeliv i Historien om alt.

Thomas Corneliussen er quizkongen, hvis stuntkrop forcerer enhver forhindring i Tue Bierings topmuntre iscenesættelse af et nørdeliv i Historien om alt.

Adam Lehn

19. marts 2010

Hvis der fandtes en pris for en teaterforestilling, der føltes for kort, så skulle den gå til Historien om alt. For dér sidder man og stirrer på den fuldstændig uforfærdede Thomas Corneliussen gennem 65 hyperintense minutter - og kan ikke holde ud, at forestillingen skal slutte.

Det er løgn, tænker man mellem grinene. Så vild kan den mand da ikke være. Men jo, nu kravler han igen på væggene, mens han reciterer det periodiske system eller fortæller om flyforbindelser i Stansted. For denne forestilling af teatret Flyvende Grise og Jomfru Ane Teatret er gudsbenådet ukuelig. Og som tilskuer krymper man sig sammen undervejs, som om man lige som Corneliussens jakkesætsdreng netop var blevet kørt over af en taxa uden for Teater Grob på Nørrebrogade.

Det er egentlig dét, denne begavede forestilling handler om: Hvordan det er at blive ramt af en ulykke, hvor ens hjerne bliver smadret - og hvor man bagefter alligevel ufortrødent forsøger at samle indtryk og erindringer sammen, så de giver mening.

Men tro nu ikke, at Thomas Corneliussen og instruktøren Tue Biering kunne finde på at lave en politisk korrekt 'patientforestilling'. Nej, Corneliussen præsterer selvfølgelig en gakket livsberetning om en 38-årig mands liv i oversigtsform: Om alt for mange barndomsaftener alene hjemme, om skole- nederlag og mødet med leksikonnets uimodståelighed, om quizsejre og kejtede fester - og om mødet med den eneste ene og snart om familiestress med børn i reolerne og bøger i armene ...

Så sluk dog lyset

Godt nok røg nørdens konkyliesamling på loftet undervejs. Men derfor er der nu ikke ligefrem dømt realisme, for scenografen Nicolaj Spangaa har stiliseret rummet og fjernet reolerne - og så har han ellers printet leksikonopslag ud på A4-ark, der er klistret op overalt på væggene. Indimellem hænger gamle fotografier fra anstrengte sommerferier og udklip om sjældne biller - og ikke mindst gule sedler med absolut nødvendige ting, der skal huskes. Set fra 1972 og frem.

I denne nørdeverden spiller Thomas Corneliussen sig selv som barn, men også sin egen verdensfjerne lærer. Han spiller sig selv som patient, men også sin fortvivlede læge. Og han spiller den stemme, han måske taler med inden i sig selv, da han ligger lammet efter ulykken og intet kan, på trods af at han kan høre alt. Eller kan han?

Så klik dog på 'krop'

Corneliussen er en spøjs, langstrakt fætter med kinder af modellervoks og ben med stunttrang. Han kurrer ind under sit skrivebord, og han flyver op i luften i de heftigste spring uden afsæt. På et tidspunkt forcerer han sågar den høje væg rundt om scenen - ud fra teknikken Flyv & Splask.

Rundt om ham har komponisterne Maja Romm og Mark Solborg og lyddesigneren Janus Jensen skabt en lige så nørdet lydverden af sus og trafik og forstørrede sanseindtryk, der flot matcher Andreas Buhls visuelle bombardement af interaktiv video. Her er kameraer og bogstavprojektion gemt overalt. Som der står på bagvæggens kapiteloverskrifter: Liselotte - se under Engangs-knald.

Den digitale leg er med til at give forestillingen en sjælden grad af ubesværethed, der suverænt ironiserer over tidens teknikfiksering. Og dermed bliver Historien om alt først og fremmest en hyldest til det korporlige liv, netop i dets absurde korthed.

Så nyd hvert sekund hos de Flyvende Grise. For lige pludselig er der final call for Thomas Corneliussen.

'Historien om alt'. Tekst: Thomas Corneliussen og Tue Biering. Instruktion: Tue Biering. Scenografi: Nicolaj Spangaa. Lys: Andreas Buhl. Lyd: Janus Jensen. Musik: Maja Romm og Mark Solborg. Flyvende Grise på Teater Grob på Nørrebrogade, i co-produktion med Jomfru Ane Teatret. Til 27. marts

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu