Læsetid: 5 min.

Sydafrikansk 'white trash' er blevet et globalt fænomen

Med den tatoverede rapper Ninja og den fløjlsbløde lolita-sanger Yo-Landi Vi$$er er Die Antwoord blevet et globalt fænomen. Et white trash-hit fra Cape Town med fuld smæk på redneck-romantisering, seksualisering, selvpromovering - og fiktionalisering
Med den tatoverede rapper Ninja og den fløjlsbløde lolita-sanger Yo-Landi Vi$$er er Die Antwoord blevet et globalt fænomen. Et white trash-hit fra Cape Town med fuld smæk på redneck-romantisering, seksualisering, selvpromovering - og fiktionalisering
9. marts 2010

Hvis nogen skulle være i tvivl om, hvad en viral videoer, så gå ind på YouTube og søg på det sydafrikanske band Die Antwoord. Start med præsentationsvideoen Die Antwoord - Zef Side.

Frem på skærmen toner tre fejlernærede individer. En ranglet fyr med en skarpt klippet stritfrisure begrænset til et rektangel øverst på hovedet. En petit petit bleg, brintoverilte-blond pige med langt hår i nakken, kort på toppen og barberet i siderne. Og en overvægtig fyr med bandana og guldkæde.

Rapperen Ninja fortæller, at han bor hjemme hos mor og far, at Dj Hi-Tek bor hos sin bedstemor. Og at Yo-Landi Vi$$er bor på den anden side af gaden. Dækbilleder viser deres godmodige forældre, et par alkoholikere og dem selv hænge ud i en sydafrikansk, lettere forhutlet forstad.

Hvorfor de laver musik? Jo, altså Dj Hi-Tek »ejer en pc-computer«, som Ninja formulerer det, og han laver next level beats. Og »jeg har nogle seriøse gangsta-skills«, hævder han. Og så spørger intervieweren, hvad 'die Antwoord' betyder:

»The answer!«

- Answer to what?

»Whatever man. Fuck«.

Men lad os lige forsøge at få nogle svar. 'Zef' er sydafrikansk slang for 'jævn' eller
'redneck'. Som Sofeetjie beskriver 'zef'i en kommentar på The Guardians hjemmeside:

»Ford Cortinaer med pels på instrumentbrættet, stramme mor-jeans trukket alt for langt op, 'synth-heavy ringtone rave', bundesliga-hår. Zef er ikke en musikstil, og det er ikke begrænset til en bestemt kultur eller lokalitet«.

Nej, og Die Antwoord er ganske vist stærkt sydafrikansk, men det er også en begavet hyldest til og en flabet udnyttelse af de laveste socialklassers kultur, som den findes i ethvert land. Og det er en parodi, som vi kender fra dansk tv-satire, men også fra Ali G og Borat. Og lige som disse er Die Antwoord iscenesat.

»Die Antwoord er 'falsk', og hvad så?« sagde Ninja for nylig til det sydafrikanske Times. »Jeg går bare i dialog med min indre zef, som alle har. Det er ikke en persona, det er en forlængelse af mig selv, en overdrevet version af mig selv«.

Bag den senede, fuglebrystede, gennemtatoverede og truende rapper Ninja gemmer sig Watkin 'Waddy' Tudor Jones, som også tidligere er trådt ind i roller i andre musikalske sammenhænge. Såsom Max Normal, der var en anderledes opbyggelig rapper. Det er der ikke meget af i Die Antwoord. Ja, de mest mindeværdige klip i deres musikvideoer er ret så seksualiserede. F.eks. når Ninja danser løs og afslører, at han ikke har underbukser under sine Dark Side of The Moon-shorts - alt i mens Yo-Landi Vi$$er beskuer klokkeværkets uregerlige optræden under stoffet. Og så er der Vi$$ers dans og optræden og outfits og krop og stemme. En sær cocktail af højfrekvent vokal, lolita-fantasier og stensikker selviscenesættelse.

Musikalsk er Die Antwoord også et underholdende bekendtskab. Debutalbummet $O$ er rave-hop med smæk på de plastik-klingende programmeringer, med skøre indfald og grovkornede udladninger og med Ninja i højt gear, på både engelsk og afrikaans. Men det er også drikke-kneppe-visesange på rappede vers.

Die Antwoord løfter sig så for alvor med Yo-Landi Vi$$ers sært hviskende, fløjlsbløde, pigede, seksuelt betonede sang. Sammenligninger med Aquas lolita/macho-duetter på f.eks. »Barbie Girl» ligger lige for, men der er en seksuel erfaring og en bevidsthed om signalforvirring hos Die Antwoord, som stikker dybere end danskernes tegneserieunivers. Vi$$er ligner en pige, men hendes kropssprog er en kvindes. Og det er hendes blik og hendes cv også.

Hun arbejdede sammen med Tudor Jones/Ninja i hiphop-gruppen The Constructus Corporation allerede omkring 2002 og fulgte med ham over i MaxNormal.tv, hvor hun skiftede navn fra Anica The Snuffling til Yoland Visser - som altså nu har fået sig et par dollartegn.

Angiveligt er Ninja og Vi$$er sammen, selv om de afviser det på Die Antwoords hjemmeside. Der er ellers en umiskendelig erotisk forbindelse imellem dem. Ikke mindst i videoen til »Enter The Ninja«, hvor Vi$$er spiller en skolepige med rummet overklistret med billeder af Ninja - og synger den besættende linje »Aaiaaiai/I am your butterfly/I need your protection/Be my samurai«.

Ninja og Vi$$er figurerer også i det sjofle logo til redneck-hjemmesiden Wat Kyk Jy? - afrikaans for ouverturen til lidt nævekamp, ordene 'hvad glor du på?'. Hvilket selvfølgelig passer perfekt ind i mytologien.

Og Ninja forsøger for tiden at navigere mellem det faktum, at alle ved, at han er en iscenesættelse, og at han samtidig er nødt til at forblive i sin rolle for at bevare sin nyvundne populærkulturelle relevans.

Og det lykkes ret godt, selv når han bliver filosofisk:

»Der er en underbevidst funktion og en bevidst funktion, og mellem disse to mentale funktioner er der et filter. I et barn er det filter ikke-udviklet, og bevidsthedsstrømmen mellem det underbevidste og det bevidste er uhindret«, siger Ninja til sydafrikanske Times. Og han fortsætter med at sige, at hos mentalt syge og kriminelle er dette filter delvist i stykker.

»Det mest spændende i mit liv er at lave kunst baseret på disse ideer«.

Og dermed er han både forblevet i sin rolle og har forklaret sin post-ironiske position i forhold til selvsamme rolle og til den white trash-kultur, han suger af.

Med lige omkring tre millioner views på YouTube og en enorm blog-aktivitet omkring bandet er Die Antwoord blevet et viralt fænomen. En ide og en realisering af en ide, som har spredt sig som en steppebrand over internettet. Og her har diskussionen om autenticitet, så også spredt sig - vi taler trods alt om et band, der går antropologisk til værks.

Sydafrikanske Sofeetjie affyrer således følgende bredside som kommentar til The Guardians lidt uforstående artikel om Die Antwoord:

»Det, som Ninja, Yo-Landi og deres folk tapper så strålende fra, er zef i de farvede nabolag i det gangster-styrede Cape Flats, som inkluderer rap i gadesprogsblandingen af engelsk og afrikaans ( ... ) Jeg har været til et par city center-koncerter, hvor de trendy står og forsøger at forstå Wadkin Tudor Jones' nyeste inkarnation. Jeg har ofte set bergies (farvede hjemløse) danse til det og grine og totalt fange joken. ( ... ) Så, ja, de er autentiske. Er Marshall Mathers, hvis man skal drage en parallel, mindre autentisk, når han glider ind i rollen som Slim Shady?«

Die Antwoord ligner således svaret på, hvordan man laver en global succes uden at miste sit lokale særpræg. En verdensturné er under opsejling, og dermed kan tre fiktive stykker white trash sammenligne deres dygtigt adopterede redneck-kultur med ægte modstykker i alverdens lande. Det bliver ikke kedeligt.

http://www.dieantwoord.com
http://www.watkykjy.co.za

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu