Læsetid: 2 min.

Ubegavet spekulation

’From Paris with Love’ er en samvittighedsløs og ubegavet omgang spekulation af kedeligste og ubehageligste slags
’From Paris with Love’ er en samvittighedsløs og ubegavet omgang spekulation af kedeligste og ubehageligste slags
11. marts 2010

Det er svært at finde en grimasse, der kan passe, mens man ser actionfilmen From Paris with Love, det seneste triggerhappy voldsudspil fra det franske makkerpar Pierre Morel og Luc Besson - Morel instruerer, Besson producerer og finder på 'historien', og får en anden til at skrive den.

For et par år siden stod parret bag Taken, der havde Liam Neeson i hovedrollen som en tidligere CIA-mand, der myrder sig vej gennem Paris i et forsøg på at finde sin kidnappede datter.

I From Paris with Love spiller Jonathan Rhys-Myers James Reece, den amerikanske ambassadør i Frankrigs assistent, som moonlighter for CIA. Reece får kun lov til at udføre kedelige opgaver, f.eks. at skifte nummerplader på en bil, der skal bruges i en hemmelig operation, men han drømmer om at blive aktiv agent med licens til at dræbe.

Og så møder han Charlie Wax, en absurd karikatur af en hemmelig agent (spillet af en totalt overgearet John Travolta), der indtager Paris med 200 kilometer i timen, guns blazing, og fuldstændig ligeglad med alt andet - og alle andre - end sin egen mission:

At pløkke så mange terrorister som muligt. Og dem er åbenbart mange af i Paris - Wax og Reece tæller dem i løbet af filmen, og det bliver til små 30.

Sadistisk fryd

Reece og Wax er et mildest talt umage par, men lur mig om ikke Wax får sat skik på den unge kontornusser, der på den brutale facon lærer, hvad det vil sige at være CIA-agent af Charlie Wax' støbning.

Pierre Morel har en vis sans for at iscenesætte bastante actionscener, men han har tilsyneladende ingen personlighed og absolut intet på hjerte ud over at dræbe og lemlæste mennesker på så mange forskellige måder som overhovedet muligt. Den såkaldte historie giver ikke megen mening.

Der var en vis sadistisk fryd i at se Liam Neeson smadre albanske menneskesmuglere i Taken, men den slags tvivlsomt formildende omstændigheder er der ingen af i From Paris with Love, som er en samvittighedsløs og ubegavet omgang spekulation af kedeligste og ubehageligste slags.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Arthur Schopenhauer

Det er et mysterium på Hercule Poirot-niveau, at der blandt de hundredevis af folk, der var involveret i filmens tilblivelse, ikke var een eneste, der rakte hånden i vejret og sagde, "Kære venner, se lige på Travolta. Det kan I da ikke mene alvorligt?"

Christian Monggaard

Ha ha, ja, Lasse, det kan du have ret i. Men sådan er det jo med de fleste dårlige film. Man undrer sig virkelig over, at ingen sagde fra i tide. Måske alle bare holder mund og håber på det bedste – og tænker på Gud, konge og fædreland.